Jag älskar också markträningen! Har inte gjort mycket annat med unghästen - lämnar ridningen till en bättre ryttare (är stel och feg efter en trasig svanskota). Vi gör inga avancerade grejer, och det vi gör är säkert inte helt korrekt, men vi övar varandra och har tid på oss att bli bättre.
Först var det mest för kommunikationens skull, lite NH inspirerat, fast i enklaste möjliga form: förtroende för mig, flytta för tryck, följa "fot" i lina. Släppte snart linan och gick följa john istället, där jag brukade vända ganska tvärt 180 grader och hålla mig nära hennes bakdel medan hennes framdel svängde efter mig. Vi kunde snurra så några varv tills hon stoppade in inner bak under sig ordentligt i en bakdelsvändning, och då slutade vi och klappade. Hon fattade rätt fort.
Såsmåningom blev det lite fösning också, att hon skulle gå framför mig vid maning bakifrån, på ridbanan. Hon slog själv in på volt efter lite spring och bus och det blev lite "självsamling" och förberedelse inför longering.
Sista året har vi pysslat med att flytta sidvärtes, att böja kroppen mjukt på liten volt dä jag manat till undertramp, och att ibland då flytta bakdelen till ett yttre spår. Hon gör någorlunda bra bakdelsvändningar när hon följer mig och jag står framför henne och "visar", men har inte riktigt godtagit att flytta enbart bogen för tryck så det blir bakdelsvändning, just nu petar jag lätt på bogen med spöt eller handen och visar så funkar det (bäst åt höger dock).
Sedan hon börjat ridas har hennes snedhet blivit tydligare än tidigare. Hon förböjer sig lätt åt vänster och liksom glider iväg rakt åt sidan när jag ber henne flytta sig åt höger i skänkelvikning -> öppna to be, men åt vänster går det lugnt och stadigt åt rätt håll. När hon förböjer sig kan hon sätta fram inner bak utanför tyngdpunkten och slippa belasta det som hon borde. Så vi övar mest åt höger, och övar då längs spåret, att gå två steg, stanna, gå två steg, stanna. Det blev lite bråk i början för hon ville mest gå överilat och tvära för mycket, och tog inte förhållningen så bra (jag jobbar i grimma), och det var väl jobbigt att gå så långsamt och belasta sitt svaga vänsterben. Men efter att ha markerat att jag inte ville ha något dragande i linan så var hon vldigt lyhörd och följsam, gjorde precis som hon skulle och vi kunde avsluta.
Vi har också övat på att länga respektive korta stegen i skritt och trav. Jag har bett henne korta sig ett par steg och sedan låtit henne gå friskt framåt en bit, normaltempot ligger mer i mitten.
Hennes självvalda form är fin, hon välver ryggen automatiskt, tar lätt stöd i grimman / bettet och halsen välver sig ovanför manken. Ser tjusigt ut, men är baserat på mer skjut än bärkraft och därav lite överilat (vilket egentligen är helt okey för en treåring!). Jag vill inte jobba på hennes form i sig, utan på rakriktningen, att hon ska kunna balansera sig själv i ett sansat tempo och inte fly in i överilningen, och det främjar förhoppningsvis styrkan att gå i rätt form så småningom.
Nästa projekt blir att öva på stoppen, för det är lite glidande halter när jag inte håller henne bakom mig, befinner hon sig snett framför vill hon vända sig mot mig och det gör hon innan hon stannar helt.