Marktäckare i kruka

Philosophia

Trådstartare
Jag har en vit ros "Karen Blixen" och en rosa klematis "Dr Ruppel" i varsin stor kruka på balkongen. Särskilt klematisen vet jag behöver något som skyddar rot och stam från starkt solljus. Vilka "marktäckare" eller andra lågväxande växter skulle kunna tänkas passa? Eftersom det är krukor så får det inte vara växter med för djupa rötter som konkurrerar ut klematisen respektive rosen.

Jag gillar örter som t.ex. backtimjan och lavendel, men de vill ju ha det lite torrare än vad som passar med ros och klematis. Lavendel hade varit jättefint till min vita ros, men jag tror att även lågväxande sorter som "Hidcote Blue" blir för höga.

Tips? :)

Sv: Marktäckare i kruka

Jag har en vitblommande skir murreva som marktäckare i en av mina klematiskrukor och den lilla planta som jag delade i våras täckte snart hela ytan och väller nu mycket vackert över kanterna.

Till en annan klematis(alp-) har jag testat med mer torktåliga växter, grå- och backtimjan, aubretia, sedum och en saxifraga jag inte minns namnet på. Jag har liksom byggt upp ett stenparti i miniatyr av småsten och lite grus på ytan. När jag vattnar vattnar jag vid klematisens stam och bara sparsamt på stenpartiet och det har funkat! Mina krukor är i och för sig väldigt stora, så det bidrar kanske till att jag kan göra såhär. Det var väldigt fint att ha full blom i krukan långt innan klematisen slagit ut.

Vad tror du om lammöron under rosen? Fast de blir kanske för höga? Silverarv? Lavendeln kanske du kan sätta i en egen kruka?

Jag är glad trädgårdsamatör och svarar kanske helt uppåt väggarna, men det är ju så roligt med växter att jag inte kan låta bli att lägga mig i.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka