Markskygghet

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
J

Jeeves

Bakskygg/bakrädd pratas det ju en del om i samband med inkörning men jag har en ponny som är markskygg:crazy: Har ni några tips ang hur detta kan tränas bort? Ev skydd som kan användas?

Jag kör honom och det är ingen stor dramatik eller så men jag får vara noga med var jag kör och kolla av så att det inte ligger ngt på marken eller är något brunnslock o dyl för annars sitter vi i diket eller i närmaste stenmur. Tömkör mycket och försöker träna på att passera över saker ofta men han fortsätter glatt att göra sina tigerhopp...

Sv: Markskygghet

Jordbländare - utrustningsdetalj som fästs på hästens huvud, en bit under ögonen, avsedd att hindra hästen från att se marken omedelbart framför sig. Används främst på nervösa hästar som lätt skräms av t.ex. skuggor, fladdrande totobongar etc.

här finns en bild:
http://www.guiden.se/article.jsp?article=682

Min ena 3 åring har regelbundet träntas på att sluta vara markskygg. Det har inte hjälpt alls...Hon hoppar glatt över vattenpölar alternativt kastar sig bredvid dem....
Jag satte på markbländare och då lärde hon sig gå på tygeln för om man har nosen så nära bringan så möjligt så kan man se marken ändå.....:devil::cool:
Märrjäkel :love:

Ha ha jaa dom är listiga:rofl:.. För min pålle funkar de oftast iaf kan va skygg mott vissa saker. Men de är juh värt ett försök...

:DKan se henne framför mig - tjejer e listiga vet du! Fast vete sjutton om min lille "Einstein" inte skulle kunna komma på ngt liknande också. Ibland tror jag att han begriper precis vad man säger - creepy.

Han fick förresten syn på ett par minigrisar häromdagen:eek:De var nästan lika läbbiga som oljefläckar på asfaltsväg...

Ja du jag vet inte riktigt, men du kke kan söka på de, eller kolla med ngn hästsport affär som säljer ponny trav grejer. Tycker iaf att de borde finnas :smirk:

Har också en liten rackere som skyggar för det mesta men det har blivit MYCKET bättre sen jag började träna ledarskapsövningar från marken. Nu går det så bra att jag har börjat uppsuttet. Det är inte lätt men det går saaakta framåt. Lycka till!

Har också en liten rackere som skyggar för det mesta men det har blivit MYCKET bättre sen jag började träna ledarskapsövningar från marken. Nu går det så bra att jag har börjat uppsuttet. Det är inte lätt men det går saaakta framåt. Lycka till!

HUr tränar du ledarskapsövningar? nyfiken ifa man kke ska pröva de me min oxå:idea:

Det klassiska, hästen ska stå stilla när jag ber den-annars backar jag den, hästan ska gå bakom, framför, vid sidan av mig om jag önskar så, annars korrigerar jag den.
Jag flyttar min häst framåt, bakåt och sidvärtes och berömmer när den gör rätt. Det skall vara behagligt att göra rätt.
Det finns säkert tusen trådar om det, sök på NH!

Vill man ta det hela ett steg längre kan man börja träna lite trix. På en väldigt dominant häst kan det vara bra att lära den t ex att buga, vilket är en underlägsen handling hos hästen. Man får en fantaskisk kontakt med sin häst via trickträningen!
Lite OT, sorry, men jag rycktes med...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Ridning Vi har nyligen tagit över en tidigare framgångsrik tävlingstravare, monté och körtrav. En varmblodsvallak som är hög i rang och slutade...
2
Svar
33
· Visningar
3 735
Senast: Pudlan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 334
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka