Märkning på transport?!

T

TheOne

Vad säger lagen, vad för skyltar måste man ha på sin hästtransport för att få transportera hästar i den??
 
Sv: Märkning på transport?!

Jag köpte ett nytt släp och fick då reda på att man måste ha skylt bak där det står typ: horses, djurtransport eller liknande. Fram måste det finnas en bild på en häst - finns redan på de flesta släp.
 
Sv: Märkning på transport?!

Finns inte med när man köper gamla begagnade släpar alltid :)
 
Sv: Märkning på transport?!

Följande regler gäller...

Alla motordrivna fordon och släpfordon som innehåller levande djur ska vara försedda med skyltar. Av skyltarna ska framgå att fordonet innehåller levande djur. Krav på skyltar gäller inte när djur transporteras i personbilar.

Skyltarna ska ha gul botten och svart text.

Texten ska vara på svenska eller möjligen på engelska; inga andra
språk accepteras.

Exempel på texter är: "Djur", "Djurtransport", "Animals", "Hästar", "Hästtransport", "Horses" Det räcker inte med enbart bilder eller symboler. Texten kan dock kompletteras med t.ex. ett hästhuvud. Texten ska vara lätt att läsa även på avstånd, d.v.s. den får inte bli för liten.
Skyltarna ska finnas både fram- och baktill på fordonet. Detta gäller såväl lastbilar som släpfordon.

Skyltarna ska placeras väl synliga.

Om man har svårt att få plats med skylten kan man t.ex. placera skyltar på både in- och utsida av den översta luckan på ett hästsläp (så skylten är synlig både när luckan är stängd och öppen). Om man har ett fordon med dubbla dörrar, och skylten inte får plats på enbart en av dörrarna, kan skylten delas och halvorna placeras på varsin dörr under förutsättning att skylten är tydligt läsbar i sin helhet då dörrarna är stängda vid transport

Det är önskvärt att skyltarna tas bort eller täcks över när fordonet körs utan levande djur. Syftet med skyltningen är att ge djur under transport ett ökat skydd och om skyltarna används även när inte djur transporteras kan respekten för informationen på skyltarna minska.

Skyltar som är godkända enligt regler i andra länder inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), d.v.s. EU-länderna samt Norge, Liechtenstein och Island, godtas under förutsättning att motsvarande syfte uppnås med dessa regler, d.v.s. att det framgår av skylten att det är en djurtransport. Svenskregistrerade fordon ska vara skyltade enligt det svenska regelverket och fordon som är registrerade i de andra EES-länderna ska följa reglerna i dessa länder.

KÄLLA: DJURSKYDDSMYNDIGHETEN
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp