Jenka
Trådstartare
From 2023. Äntligen!
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...markning-och-registrering-av-katter_H901MJU13
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...markning-och-registrering-av-katter_H901MJU13
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä kostar inte många kronor och många kliniker erbjuder märkning rabatterat när man kastrerar.Är väl på tiden. Har en som är chippad och en som är tatuerad ( var 10 år sedan de gjordes men den syns fortfarande väl ) så förstår inte de är en sån liten kostnad.
Vi kastrerade på en klinik där märkning ingick i prisetNä kostar inte många kronor och många kliniker erbjuder märkning rabatterat när man kastrerar.
Nä kostar inte många kronor och många kliniker erbjuder märkning rabatterat när man kastrerar.
Jag kan tänka mig att det blir att kattungar ska märkas från då, inte äldre katter.Jättebra!!
Frågan är bara hur de tänker se till att folk verkligen märker och registrerar sina katter? Jag tror knappast att lantbrukare och andra stallägare kommer fånga in sina stallkatter och märka dem och kastrera dem bara för att det kommit en lag om det. De kommer envist hävda att katterna inte är deras.
Jag kan tänka mig att det blir att kattungar ska märkas från då, inte äldre katter.
Kanske inte, men blir det kontroll blir det säkert böter i alla fall.Det kommer inte göras heller om inte någon tvingar folk att göra det.
Kanske inte, men blir det kontroll blir det säkert böter i alla fall.
Även om det inte kommer uppfyllas av alla tycker jag det är bra att det blir lag. Höj kattens status.
Aldrig träffat på denna variant av stall katt.Hur ska man kontrollera en skygg stallkatt som inte låter någon komma nära en? Där stallägaren matar katten får hen anses vara ägaren men redan idag bryter många av dessa mot lagen. De ger inte katterna de veterinärvård de behöver eftersom många av dem inte ens brytt sig om att se till att katterna är tama nog för att man ens ska kunna klappa dem, visitera eller sätta i en bur för att transportera till veterinären. Hur ska då eventuella kontrollanter kunna kontrollera att katten är registrerad och märkt? Och kommer det ens finnas såna kontrollanter? Dessa katter är för övrigt sällan kastrerade och producerar många kattungar som inte heller får nån vård eller ges möjlighet att bli tama nog för att de ska kunna undersökas om de blir sjuka/skadade.
Aldrig träffat på denna variant av stall katt.
Skumma människor du träffar på. Var inte ens med om detta när jag var liten å våra katter kom från stall katten från travstallet.Aldrig? Oj, jag har träffat massor med såna! Både i häststall och hos lantbrukare. Det är praktiskt att ha musjägare men man tycker också att det är praktiskt att bara säga att katterna klarar sig själva och att de egentligen inte äger katterna. Katterna kom ju bara dit av sig själva. Men matar dem gör man så man ser ju till att de stannar.
Skumma människor du träffar på. Var inte ens med om detta när jag var liten å våra katter kom från stall katten från travstallet.
Jag tror det har varit en av de stora anledningarna till att lagändringen dröjt (och antar därför att det finns analys av det i utredningsmaterial att ta del av).Min poäng är väl att de som inte redan bryr sig kommer inte bry sig enbart p.g.a. en lagändring. Det måste till mer. Men jag tvivlar på att man kommer genomföra tillräckligt strikta kontroller av alla landets katter. Bra tanke, jag välkomnar lagen men är rädd att den kommer bli tandlös. Helt enkelt för att jag tvivlar på att det faktiskt kommer bli en konsekvens för de som bryter mot den.