Märkliga tagelstrån

Sablar22

Trådstartare
Såg en häst för ett par dagar sedan,
vars man såg nästan bränd? ut.
De flesta tagelstrån var vita längst ut i topparna.

Är det någon som vet hur sånt uppkommer
eller vad det beror på.
Har aldrig sett ngt liknande förut.

Sv: Märkliga tagelstrån

Vilken färg var hästen? Syntes det ngt på pälsen?
Det första jag kommer att tänka på att hästen kanske har brist på koppar.

//Marlene

Intressant!!!! Utveckla gärna!!!! Min nya eksemhäst har detta fenomen, han är svart, men även tappat lite av den svarta färgen, och blivit brun/röd, ytterst i pälsen.

Brun, vanlig tråkbrun :D
viss päls var faktiskt ljusare än övrig.
Men det var bara vinterpälsen som hade ljusare partier.

Exem vet jag inte, men det är mkt möjligt
då samma häst kliat sig mkt i vinter.

Tillägg:
Han har tid tagelanlys/mineralanalys ingen visad koppar brist, men mage-njurar och lever som inte är som dom ska...Levern kanske prioriterar bort koppar/melatonin tillverkningen....

Ska bli intressant om han återfår sin svarta färg, nu när han får behandling för de invärtes organen.

När ja tänker efter har nog skäck eksem stoet detta med, syns på de bruna tagelstråna...har iaf sett detta på henne vid ngt tidigare tillfälle...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
584
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Kultur Buke, nu behöver vi hjälp! Jag jobbar på Gamla Uppsala Kyrkogård, den som är gammal som jag vet inte vad. Idag uppmärksammade min...
Svar
19
· Visningar
1 058
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka