Märklig märkning av förpackning

cassiopeja

Trådstartare
Jag såg en märkning på en glassförpackning som jag inte förstod, och jag undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig att förstå varför man skriver så? Det stod "Suitable for vegetarians" på en burk med glass.
Alltså hur ofta säljs det köttglass?... 🤔 Eller vad är det märkningen är till för?

"Suitable for vegans" har jag sett och det förstår jag bättre, eftersom de då garanterar djurfri ingredienslista. Den glassen jag såg innehöll både grädde och ägg, så "vegan friendly" var den ju inte.
Men vad är poängen med att skriva på en förpackning med glass att den passar för vegetarianer? Är inte det självklart?
Vad är det jag inte fattar?
:confused:

1000008795.webp

Mest tror jag faktiskt att det är en marknadsföringsgrej och en s.k. "reassurance label" som egentligen inte bidrar med något men det ser bra ut, typ. General Mills är ju amerikanskt och de brukar vara bra på sådant :p

Det skulle möjligen också kunna vara en hint om att de inte använder gelatin eller kollagen från kött, vilket vissa glassmärken gör och vissa vegetarianer vill undvika.

Sedan är ju faktiskt den korrekta definitionen på en vegetarian som äter mejerier och ägg lakto-ovo-vegetarian, så egentligen borde det stå det om vi ska vara petnoga.

<snip>
Sedan är ju faktiskt den korrekta definitionen på en vegetarian som äter mejerier och ägg lakto-ovo-vegetarian, så egentligen borde det stå det om vi ska vara petnoga.

Jag tror inte det ar sa vanlig markning "over here". Jag har aldrig nagonsin sett det nagonstans ... bara pa Europeiska varor och i Europeiska artiklar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka