Märklig iakttagelse!

kopparberg

Trådstartare
Igår slog det mig en märklig sak när jag tränade!
Jag är egentligen hoppryttare på mycket låg nivå, men nu har dressyren gått så pass bra att jag bestämt mig för att tävla dressyr i år i stället.
Träna för dressyrtränare har jag gjort i många år, dock inte så regelbundet som jag tränat hoppning. Det pga tids och penningbrist.

Men min nuvarandet hopptränare är så grymt noggrann med markarbetet att jag känner att jag inte behöver rida mer för dressyrtränaren nu trots att jag satsar på dressyrtävlande! Min häst blir helt lösgjord på hoppträningarna, dessutom jobbar vi mycket med att få hästen i korrekt form.

Så jag känner att jag behöver bara åka till dressyrtränaren för att fixa "finliret", dvs det rent programtekniska, rent tekniska för rörelserna i programmet osv. Rätt form och lösgjordhet får jag från HOPPträningarna! Och ja, jag placerar mig på dressyrtävlingarna, så jag har kvitto på att hästen är ok för den nivå jag tävlar dressyr på.

Någon som upplevt samma sak? Alltså att lite udda träningsmetoder är de som fungerar?

Sv: Märklig iakttagelse!

Jag gör ungefär detsamma och rider mycket ut i skog och mark, hopptränar (på lägre nivå) 1 gång/vecka och använder mycket markbommar i träningen för att korta och länga. Tycker att framåtbjudningen och mjukheten som hästarna jag rider får av denna träning är suverän. (Sedan passar det mig som är lite rally-tant:laugh:). Programtekniken och finliret och lite mer samlande rörelser tar jag varannan vecka med dressyrinstruktör och för mig och hästarna funkar det. Har för övrigt en kompis som rider dressyr på elitnivå (SM, EM) och hon rider sin häst mest i skogen och hoppar även låga hinder. (Bara för att hennes häst tycker att han egentligen är en hopphäst och att hoppa är det roligaste som finns:bump::bump:).

Fast det där är väll inte så udda? Jag vet flera stycken som bara tränar för hopptränare och inte alls för dressyrtränare men lyckas bra på dressyrtävlingar ändå.

Jag tror det är ganska få som bara rider för dressyrtränare och bara trimmar dressyr, de flesta både hoppar och rider ut, i alla fall på låg nivå.

Om man rider hästen lösgörande spelar det väl ingen roll om man kallar det för dressyr- eller hopplektion? :) Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt..

Absolut!:)
Vilken inriktning tränaren har spelar mindre roll. En duktig tränare hjälper ryttaren att få en välgymnastiserad bärande häst. Sen kan man tävla vad man vill egentligen.
Var rädd om din tränare!

vår hopptränare låter alltid hästarna markarbetas ca 40 min innan hoppning..men det är ändå inte riktigt samma sak som att rida för en "helinriktad" dressyrtränare,,,(även om man får ut mycket inom det dressyrmässiga även på hoppträningarna) fast visst skulle det räcka att rida enbart för hopptränaren även i vårt fall....men det beror ju lite grann vad man vill få ut av det hela o hur man funkar ihop med tränaren etc. Annars är ju kombinationen av både hopp o dressyrtränare det bästa :-) en hopptränare gör ju mycket roliga lösgörande övningar.

Senast ändrad av en moderator:

Att bommar är utmärkt till dressyren, det har jag också märkt!
I ridhuset jag rider så finns låga cavalettistöd så bommen kommer upp ca 2-3 dm ovanför marken. Och jäklaremej vad hästen blir att fungera när man rider sådana! :bow:

Det är rejält lösgörande för min häst som gärna blir för låg i framvagnen och inte vill böja haserna "så mycket som jag vill". Dessutom så bjuder hästen framåt av sig själv och blir lättare att rakrikta! Och hästen är nöjd med öronen framåt!

Ja jag har ingen koll på det, jag har inte tävlat dressyr "på hundra år". ;)
Men säkert har du rätt!

Ja jag ska fortsätta träna för den hopptränaren så långt jag bara kan! Både för att jag fått enormt bra resultat i hoppningen och att det är rejäl valuta för pengarna att få fräs på BÅDE dressyren och hoppningen! :bow:

Jag kommer dessutom snart bli arbetslös vilket gör att jag inte kan fortsätta rida så ofta för tränare, så då är det ju i det avseendet också perfekt med nämnda tränare!

Han har en annan förvånande men mycket bra effekt på mig också, och jag tycker mig se att han har samma effekt på fler ekipage.
Han är kolugn i allt han gör med häst, och det smittar av sig på ekipagen på träningarna! Jag som sista året innan jag började träna för honom var torr i halsen av nervositet inför hoppträningarna är numera fullkomligt lugn! Hoppar jag själv hemma kommer ännu lite nervositet, men det skulle räcka med att ställa tränaren utanför banan skulle jag bli lugn! :D

Ja jag ska fortsätta träna för den hopptränaren så långt jag bara kan! Både för att jag fått enormt bra resultat i hoppningen och att det är rejäl valuta för pengarna att få fräs på BÅDE dressyren och hoppningen! :bow:

Jag kommer dessutom snart bli arbetslös vilket gör att jag inte kan fortsätta rida så ofta för tränare, så då är det ju i det avseendet också perfekt med nämnda tränare!

Han har en annan förvånande men mycket bra effekt på mig också, och jag tycker mig se att han har samma effekt på fler ekipage.
Han är kolugn i allt han gör med häst, och det smittar av sig på ekipagen på träningarna! Jag som sista året innan jag började träna för honom var torr i halsen av nervositet inför hoppträningarna är numera fullkomligt lugn! Hoppar jag själv hemma kommer ännu lite nervositet, men det skulle räcka med att ställa tränaren utanför banan skulle jag bli lugn! :D

Om du tränar för den jag tror du tränar för - så förstår jag precis hur du menar. Till och med bomrädda jag blir nästan sugen på att hoppa när jag ser honom på hoppbanan :D

/Lizzie

Ja och han gör allting så LÄTT! Vare sig det gäller att förklara, visa eller instruera!
Tränar han fortfarande ekipage på din klubb?

Har dålig koll på hoppfolket *harkel*, men vet att han är med i elitlaget och att de gått till finalen på Strömsholm.

/Lizzie

Ja jag såg hans lag gick till final.
Tyvärr kan jag inte åka och kolla, just SM-final i hoppning är jättekul att se tycker jag! Dessutom rider han ju snuskigt bra! :p

Ja jag såg hans lag gick till final.
Tyvärr kan jag inte åka och kolla, just SM-final i hoppning är jättekul att se tycker jag! Dessutom rider han ju snuskigt bra! :p

Jag och en kompis från klubben ska dit och kolla på finalen. Måste ju heja på klubbkamraterna även om det är i hoppning ;) Och jag håller med dig - han rider snuskigt bra!

/Lizzie

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
12 459
Senast: Emine
·
Islandshäst Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr. Jag rider min...
Svar
4
· Visningar
1 808
Senast: Andalusier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka