Markerar vid löp, tips!

cemi

Trådstartare
jag har precis övertagit en Katthona på 2 år som nu löper. I och med detta så går hon runt och skvätter på möbler, finns det något jag kan göra? Vi har i all tid haft utekatter men detta är vår första innekatt så är helt grön på detta. Hon själv har levt som innekatt hela sitt liv men bott i en mindre lägenhet. Nu bor hon i en stor villa på landet och jag ska så småningom om skäppa ut henne. Hon har precis haft sin första kull med ungar om det kan ha betydelse? Innan har hon tydligen bara markerat vid dörren någon enstaka gång under löp....

Kastrera henne? Det är tyvärr ganska vanligt och det är svårt att komma undan revirmarkering vid löp. Min avelshona fick vi ha i köket under löp. Där markerade hon inte. Men det känns inte som hållbart i längden.

Det blir nog så så småningom men hade inte tänkt göra det direkt. Förstår att det inte finns några mirakeltips men eftersom jag är ny på detta kanske något som kan underlätta. Svårt att stänga in henne då hon öppnar dörrar!

jag har precis övertagit en Katthona på 2 år som nu löper. I och med detta så går hon runt och skvätter på möbler, finns det något jag kan göra? Vi har i all tid haft utekatter men detta är vår första innekatt så är helt grön på detta. Hon själv har levt som innekatt hela sitt liv men bott i en mindre lägenhet. Nu bor hon i en stor villa på landet och jag ska så småningom om skäppa ut henne. Hon har precis haft sin första kull med ungar om det kan ha betydelse? Innan har hon tydligen bara markerat vid dörren någon enstaka gång under löp....

Kastrera är det enda som hjälper. Bittra sanningen när man köper fertil katt.

Ok. Tack för svar! Jag förstår att det är så men tänkte att det kanske fanns något som underlättade något. Hon kommer som sagt att kastreras så småningom

Om du ska (ras)avla på henne, så vet jag att vissa uppfödare inom min ras faktiskt har börjat plocka bort några linjer där man vet att det är mycket strilande. Det finns tydligen en viss genetisk komponent också som kan förstärkas med dubbelt arv.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 361
Senast: Sassy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 334
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar