Markerar under longering men ej vid ridning?

C

cipramil

Rider en fullblodsvalack som tidigare gått som löphäst (sista start för fem år sedan). Hästen har mycket goda gångarter och är väldigt trevligt byggd. Då han ej blivit riden regelbundet på hela två år har jag långsamt satt igång honom under hela våren. Han är nu välmusklad och enligt mig i bra kondition.
Har de senaste veckorna märkt eller inbillat mig? en tendens till markering på något av frambenen, när jag longerar honom. Börjar alltid varje pass med longering 5-10 min, innan jag sitter upp. Rider sedan runt 20 min mer intensivt dressyrarbete.
Det konstiga är att jag inte känner av minsta markering när han är under ridning, utan känns "klockren" i alla gångarter? :confused:
Markeringen visar sig endast i trav och är tydligast i vänster varv, men är alltså väldigt diffus. När han travat i båda varv några minuter vardera brukar jag arbeta med galoppfattningar från marken, när han sedan återgår till trav är traven helt ren.
Igår efter jag ridit klart satt jag av och longerade honom igen direkt efteråt i trav - ingen markering.

Är detta något jag bör se allvarligt på? Kan det vara så att hästen helt enkelt är stel i början?
Dela gärna med era erfarenheter och funderingar kring detta!:bump:

/ Emma :)

Sv: Markerar under longering men ej vid ridning?

Min erfarenhet bättre kolla en gång för mycket än en gång för lite.

Om du tycker att hästen markerar, vf i hela friden sitter du upp och rider 20min intensivf dressyrarbete!? :confused:

Många hästar som har ont markerar inte lika mkt när de är uppvärmda.
Smärtan förminskas ju ju mer man rör på sig men det sliter något hemskt och skadan har inte en chans att läka, så jag tycker du ska ge hästen vila i några dagar och om det inte blir bättre ta ut vet o göra en ordentlig hälta utredning...

Jag skulle kolla upp det. Det kan försvinna rätt mkt "dolt" under ridning, bland annat kan hästen stödja sig mot hjälperna på ett annat sätt, och adrenalin kan göra att den inte känner av smärtan just då. Hästar är som hundar, en känsla kan överväga en annan, och då kan smärt tecknen försvinna tillfälligt. Samma anledning till att resonemanget "den springer ju i hagen så den kan inte ha ont" ofta är helt felaktigt. Hästen "glömmer" smärtan för ett annat intryck, som tar överhanden.

Hej och tack för era svar!

Som sagt så markerar hästen EJ under ridning, utan endast väldigt vagt de inledande minuterna i trav vid longering. Travarbetas hästen under longering EFTER ridpass markerar den inte.
Det handlar, som jag skrev, ej heller om en ren markering utan en mycket diffus sådan. Hästen rids maximalt varannan dag.

Glömde skriva att hästen tidigare är opererad för lös benbit i hasleden (vet ej vilken sida), i samband med detta avslutades tävlingskarriären (för fem år sedan), men exportröntgades i jan 07 utan anmärkning.

Självklart sätter jag mig inte och rider överhuvudtaget på en häst som markerar eller haltar oavsett grad, som sagt syns tendensen endast i början och under ridning har varken tränare eller jag själv uppfattat någon tendens till markering. Hästen kortar och länger utan problem, lätt för att samla sig osv.

Som sagt så markerar hästen EJ under ridning, utan endast väldigt vagt de inledande minuterna i trav vid longering. Travarbetas hästen under longering EFTER ridpass markerar den inte.
Det handlar, som jag skrev, ej heller om en ren markering utan en mycket diffus sådan. Hästen rids maximalt varannan dag.

(....)

Självklart sätter jag mig inte och rider överhuvudtaget på en häst som markerar eller haltar oavsett grad, som sagt syns tendensen endast i början och under ridning har varken tränare eller jag själv uppfattat någon tendens till markering. Hästen kortar och länger utan problem, lätt för att samla sig osv.

:confused:

isåfall rider du ju visst på en halt (markerande) häst?

en hälta (markering) som värmer ut är oxå en hälta(markering).

hältor som värmer ut brukar vara ett rätt typiskt tecken på ledinflammation.

gör hästen (och dig själv, så du slipper oroa dig)en tjänst och kolla upp det innan det blir ngt allvarligt, vilket det förmodligen inte hunnit bli efterssom det är en så vag markering.
om det visar sig vara falskt alarm kan du ju andas ut!

som du beskriver det kan det även vara ett rent muskulärt problem, men det kan också i längden leda till felbelastning och i förlängningen hälta.

att dom markerar utan ryttare och inget med ryttare är inget ovanligt.
ofta så rider man hästen på ett sätt så man kan dölja och hjälpa hästen så den inte markerar och balanserar upp den på ett annat sätt än när den är utan ryttare.

därför är de bättre när man gör ridprov för att kolla markeringar och hältor att någon annan sitter upp och rider som inte ridit hästen innan för då märks de tydligare om hästen är oren på nåt sätt.

att hästen markerar överhuvudtaget är ju ett tecken på att något är galet även om de inte gått så långt än.
och av mina erfarenheter så är de oftast nåt som inte är som de ska om man märker eller har någon misstanke om de och de är värt att kolla upp hästen då, om inte annat är de skönt att veta att hästen är frisk.

Senast ändrad av en moderator:

Glömde skriva att hästen tidigare är opererad för lös benbit i hasleden (vet ej vilken sida), i samband med detta avslutades tävlingskarriären (för fem år sedan), men exportröntgades i jan 07 utan anmärkning.

Men tydligen visar hästen att något är fel. Så synd att många inser det försent.
Och reagerar du på det och tom öppnar en tråd om det så måste du ju ha sett något, inget man ska ignorera. Hästen markerar (oavsätt om det är väldigt diffust) av en anledning. Den alledningen tycker jag du som ryttare har som krav på dig att kolla upp innan du rider mer.

Vad ville du ha för svar egentligen? "Rid på du bara så märker du väll om det blir värre?! :crazy:"

skulel iaf kollat upp det antingen med vet eller med en ET , vicken utav den beroende på hur kraftig hältan var.
nu vet jag inte hur länge hästen har varit igång och hur länge den rids men om den har stått 2 år tidigare så är det väl inte ås konstigt om dne skulle känna av något. Det tar ju typ 1 år för senor att byggas upp och bli full starka. ömmar den över senan eller är mer galligt på nått ben ??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Wildhearts
·
P
Hästvård Jag har en foderponny som jag nu haft i ca 5 månader. För exakt 2 veckor sedan (14 dagar) var ponnyn i fråga plötsligt halt. Märkte...
Svar
10
· Visningar
1 759
Senast: Gisburne
·
J
Träning Hejsan, jag behöver lite tips och tricks om någon har för att komma loss med min häst som är i en riktig trotsålder just nu. :( Jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 432
Senast: bumbi_608
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?