Markerar på böjt spår

Sv: Markerar på böjt spår

Ja, det är väl ungefär så som jag tänker också.

Jag hade åkt till klinik direkt faktiskt. Om det är något som "går över" med ett par dagars vila, så kommer hältan mera akut, det visar sig inte under ett dressyrpass och då på böjt spår. Ju fortare du får veta vad det är, ju fortare kan du börja rehabilitera hästen. Om det är en ledinflammation så behöver hästen ofta behandlas, den blir inte bättre av att vänta (om du inte ger den typ ett halvår).

Jag förstår nog faktiskt inte vitsen med att vänta och se, men det är ju jag, utan tycker att det är bättre att få veta så fort som möjligt vad det är. Vår ponny var inte ens halt när vi misstänkte att något var fel, hon vände bara inte normalt när man vände henne på gången utan stapplade runt. Hon hade kotleds- och knäinflammationer på båda frambenen. Kliniken jag ringde till bokade en tid till mig direkt när jag sa att "vi tror att något är fel, hon är inte halt men...". Så risken för att du inte skulle få komma till på en klinik är nog liten, så klart de tar emot dig för en hältutredning om hästen haltar!

Kontaktade veterinär idag, och hon ansåg att det fanns ingen anledning att åka till vet ännu. Hon ordinerade vila veckan ut, och sedan skritt i ytterligare en vecka, för att sen sättas igång i lagom tempo för att vara i full gång om en månad. Blir det likadant igen med att han markerar får vi boka tid för utredning.

Hur har det gått?

Min egna har pålagringar i båda framknäna har jag just fått reda på.
Han visade bara hälta på böjt spår :cry:
Han är väldigt x-bent tyvärr.
Nu har vi sprutat honom mot carpit och förmodligen kommer han hålla som ridhäst - vi hoppas i alla fall på det.
Hoppning är förstås uteslutet.
Vi ska tillbaka på måndag om en vecka och se om hältan gett sig.

det e alltid tråkigt med halta hästar.... MEN jag håller med den som sa att det inte är någon ide att försöka vila bort det. bättre att åka till klinik och böja igenom så att man slipper oroa sig och kan åtgärda problemet. vet så många som vilar och vilar sina hästar för att de blir halta hela tiden, istället för att undersöka varför de är halta. visst det kan vara en hovböld nån gång ibland, men då är ju hästen halt på rakt spår oxå och har puls i hoven.
den här strutsmentaliteten att inte vilja kolla upp orsaken brukar sluta med att hästen måste tas bort eller blir obrukbar för att det hela fått gå tillräckligt långt.
själv åker jag till klinik och böjer min hopphäst en gång i halvåret trots att han känns fräsch, bara för att vara på den säkra sidan. visst kostar det pengar, men hellre det än att sitta och rida på en häst som sen en dag visar sig ha nåt allvarligt fel som man suttit och förvärrat. det är det inte värt oavsett hur mkt pengar man sparar.

Fast jag har ju skrivit att jag tycker h*n ska åka till klinik?
Varför skriver du så till mig då? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 314
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka