Sv: Markerar på böjt spår
Jag hade åkt till klinik direkt faktiskt. Om det är något som "går över" med ett par dagars vila, så kommer hältan mera akut, det visar sig inte under ett dressyrpass och då på böjt spår. Ju fortare du får veta vad det är, ju fortare kan du börja rehabilitera hästen. Om det är en ledinflammation så behöver hästen ofta behandlas, den blir inte bättre av att vänta (om du inte ger den typ ett halvår).
Jag förstår nog faktiskt inte vitsen med att vänta och se, men det är ju jag, utan tycker att det är bättre att få veta så fort som möjligt vad det är. Vår ponny var inte ens halt när vi misstänkte att något var fel, hon vände bara inte normalt när man vände henne på gången utan stapplade runt. Hon hade kotleds- och knäinflammationer på båda frambenen. Kliniken jag ringde till bokade en tid till mig direkt när jag sa att "vi tror att något är fel, hon är inte halt men...". Så risken för att du inte skulle få komma till på en klinik är nog liten, så klart de tar emot dig för en hältutredning om hästen haltar!