Markerar på böjt spår

K

Kelda

Skulle vilja ha lite råd och erfarenheter ang hältor. Trots att jag varit hästägare i närmare 10 år så har jag väldigt lite erfarenheter äv hältor (vliket jag är väldigt glad för :banana: )
Men nu är det så att ena ponnyn markerar lite när hon går på böjt spår i ena varvet.
Hur brukar ni göra vid sådana tillfällen? Låter ni hästan vila helt och hållet? Eller ställer i box? Eller skrittar? Hur länge brukar ni avvakta innan ni kontaktar veterinär?
Vad ska jag söka efter? Han känns inte varm eller svullen i benet vad jag kan känna. Och han är pigg och glad, och verkar inte alls ha ont, mer är just en liten markering när han rids i ena varvet.
Han har inte ridits alls sedan vi upptäckte det i fredags, bara lite longering igår för att kolla om det är likadant, och det var det. Han går ute i hagen som vanligt med sin kompis (är alltid väldigt lugna i hagen, inte en massa bus och spring). Tänkte avvakta någon vecka till innan jag kontaktar vet, det känns ju inte som något direkt akut, och han mår ju inte dåligt så länge han inte rids. (mer än att han tycker att det är tråkigt att bara gå och dra), men man funderar ju givetvis vad det kommer ifrån och vad man ska göra åt det. Tycker ni att jag gör fel?
Vad skulle man kunna misstänka att orsaken är? Det säjs ju att de allra flesta hältor kommer från hoven, men kan sådana hältor visa sig på detta sättet?
Och hur är det med fästingsjukdomar? Hur visar dom sig?
Råd och erfarenheter önskas!

Sv: Markerar på böjt spår

Jag skulle låta hästen gå i hagen som vanligt om de är lugna. Är hästen ohalt på rakt spår skulle jag skritta den förhand i 10-15 minuter varje dag i 14 dagar. Sen skulle jag kolla hästen på lina igen och om det är oförändrat skulle jag kontakta vet. Är hästen bättre skulle jag låta den vila 7-14 dagar igen med skritt för hand och kolla igen. Detta förutsätter att hästen har en markering och inte är ordentligt halt.

Jag tillhör den skaran som anser att man inte ska hasta till vet "i onödan" (missförstå mig rätt här!) och spruta leder i tid och otid! Men det beror ju lite på läget. Svårt (och lite farligt) att sitta över nätet och ge råd eg!

//Alice

Tack för dina råd. Det är klart att det är svårt att bedömma över nätet en sån här sak, man jag ville ha just lite tips om hur ni skulle gjort.

Jag vill inte heller dra iväg direkt till vet, för att spruta i leder osv. Dessutom är det ju inte helt gratis:crazy:
Funderar lite på att kontakta en massör. Det är ju aldrig bortkastat även om hon inte hittar orsaken till hältan. Han kan ju få en lyxig stund med massage i så fall.;)

Hej

Har haft lite erfarenhet av just detta på två olika hästar och det berodde på två olika orsaker.

Den första var en häst jag provred inför ett köp och han gick trevligt och var pigg ända tills jag lade en volt i trav, då markerade han något. Jag provade i båda varven men det var bara i höger varv som man kunde känna att det inte stämde riktigt. Han kollades av veterinär och det visade sig att han hade kotledsinflammation i båda fram. Lång behandlingstid. Det blev inget köp där inte. :(

Den andra är en pinto jag köpte som fyraåring. Började också markera på volter efter att jag haft honom ett tag. Inget stort bara en liten knix vid vändningar. Röntgades och det konstaterades glidledsartrit i båda haserna. Dåligt foder vi uppfödning enligt veterinär. Efter två år med rundskoning och X antal burkar med glukosamin och två år med försiktig skogsridning är han nu helt ridbar igen och hasleden har växt ihop där han hade ont. Friröntgad och har fått grönt från veterinär att göra i princip vad jag vill med honom. Men det kostade massor av tid (två år i hage, två med skritt i skogen på sin höjd) och pengar (ca 20.000:- bara i vet/medicin) men han är en underbar häst som jag aldrig skulle kunna göra mig av med så det var det värt!!!

Hoppas att det inte är något sådant här med din häst men kontakta veterinär om det inte försvinner efter några dagar för i vilket fall (som ovan) så är det bättre ju fortare behandling sätts in och är det båda benen som är drabbade är det inte säkert att det märks någon större hälta.

Lycka till !!!

Hua, nu blir jag nervös. :cry:
Fast glidledsartrit i haslederna är det nog inte fråga om då det är ett framben som han markerar på.

Kotledstinflammation har också slagt mig, eftersom det just nu av någon anledning är många i vår krets som har hästar som fått det.

är det ingen som har någon liten enkel orsak till markeringen, som jag inte behöver bli så nervös när jag läser:crazy: Litet sömstick eller nåt som är lätt att behandla, och går fort över:angel:

Tack för dina råd. Det är klart att det är svårt att bedömma över nätet en sån här sak, man jag ville ha just lite tips om hur ni skulle gjort.

Jag vill inte heller dra iväg direkt till vet, för att spruta i leder osv. Dessutom är det ju inte helt gratis:crazy:
Funderar lite på att kontakta en massör. Det är ju aldrig bortkastat även om hon inte hittar orsaken till hältan. Han kan ju få en lyxig stund med massage i så fall.;)

Nej, det är inte helt gratis med vet, men det är ju en del av hästägandet, tyvärr.

Kontakta massör är aldrig fel! Hästar som tränas aktivt (och även andra också) får i regel "alltid" spänningar och mår bra av att få släppa på dom.

//Alice

Vad som är rätt att göra - vila eller inte - beror ju på vad som är fel. Så om du inte har en egen tydlig teori om vad som hänt (typ hästen har sträckt en muskel, skador som läker bra och oftast inte kräver någon medicinsk behandling) tycker jag att hästen ska till veterinär och få en diagnos. Speciellt när det gäller hältor som smyger sig på, vilket jag förstod det som att det handlade om i det här fallet. Orsaken är väldigt ofta någon typ av ledinflammation, som i och får sig kan uppkomma av olika orsaker t ex felbelastning. Visst, hästen kan vila någon vecka och lider säkert inte av det, men kommer orenheten tillbaka när den sätts igång på nytt bör du åka.

Seriösa hästmassörer vill inte behandla en halt häst om den inte varit hos veterinär.

Kan ju vara som du själv skriver ett sömtryck eller en begynnande hovböld som i bland kan vara väldigt difusa. Be din hovis komma och känna med visitertång. Och kanske kan h*n också råda dig vad du ska göra fortsättnigsvis

Vad som är rätt att göra - vila eller inte - beror ju på vad som är fel. Så om du inte har en egen tydlig teori om vad som hänt (typ hästen har sträckt en muskel, skador som läker bra och oftast inte kräver någon medicinsk behandling) tycker jag att hästen ska till veterinär och få en diagnos. Speciellt när det gäller hältor som smyger sig på, vilket jag förstod det som att det handlade om i det här fallet. Orsaken är väldigt ofta någon typ av ledinflammation, som i och får sig kan uppkomma av olika orsaker t ex felbelastning. Visst, hästen kan vila någon vecka och lider säkert inte av det, men kommer orenheten tillbaka när den sätts igång på nytt bör du åka.

Seriösa hästmassörer vill inte behandla en halt häst om den inte varit hos veterinär.

Att den har smugit sig på vet jag inte riktigt, men den upptäcktes i alla fall av tränaren under ett dressyrpass. Första halvan var han ok, men sen började han markera aningen i vä varvet.

Lite allmäna frågor:

Om ni upptäcker en hälta hos er häst, kontaktar ni vet omgåene eller hur länge avvaktar ni? (Om ni inte vet vad hältan beror på förstås)

Varför beh inte en massör en halt häst?

Klart att det kan vara ett sömstick om hästen är nyskodd och brukar vara känslig. Eller en smygande hovböld. Det är inte alla hovbölder som ger de där typiska symptomen. Känner du någon värme i hoven? Har du visitertång eller hovslagaren kommer till stallet snart kan man ju börja i den änden.

Jag skulle kontakta veterinär direkt, för som Solei69 säger, det kan vara allvarligare än man tror, och tyvärr kan det förvärras medan man väntar, visst är det dyrt med veterinär, men man tar hellre den kostnaden än att få en oridbar, halt häst.

På mina hästar har det bara varit hältor som visat sig på böjt spår, allt från hasledsinflammationer - kotledsinfl. och knän bak osv... Endast EN av mina hästar har haft en hälta som syntes på rakt spår, det var en hovbensfraktur och hästen levde bara ca 1,5-2 år till efter det.

Är de halta så är de, vare sig det är på böjt eller rakt spår, glöm inte det..

Senast ändrad:

Varför beh inte en massör en halt häst?

En diplomerad hästmassör är utbildad på hästens muskler och anatomi och kan ofta en hel del om sjukdomar och skador men vår roll är i första hand friskvård, inte sjukvård. Massage frisätter spänningar och minskar smärta, ökar välbefinnande vilket kan göra att hästen temporärt blir bättre. Då tror hästägaren att allt är frid och fröjd. Men om det finns ett ledproblem i botten så löser inte massagen det och om inflammationen inte behandlas ökar risken för pålagringar. Hästen får vänta längre på rätt behandling och får onödigt lidande, och kanske svårare skador i leden än nödvändigt. Det vill vi inte bidra till, så därför vill vi att hästägaren börjar i rätt ände dvs hos veterinär. Sen när det finns en diagnos kan massagen ha sin plats i rehabiliteringen efter en skada.

Man hoppas alltid att det skall vara någonting väldigt lindrigt, men jag har tyvärr lärt mig att alla hältor är ledhältor :crazy:

...förstås finns det andra orsaker också, men man ska inte vara för optimistisk på den fronten, tyvärr. Detta är vad jag har fått lära mig erfarenhetsvägen :crazy:

Man hoppas alltid att det skall vara någonting väldigt lindrigt, men jag har tyvärr lärt mig att alla hältor är ledhältor :crazy:

...förstås finns det andra orsaker också, men man ska inte vara för optimistisk på den fronten, tyvärr. Detta är vad jag har fått lära mig erfarenhetsvägen :crazy:

Jag vet - jag befarar också det värst. Det är därför som jag vill ha lite upplyftande svar, så att jag kan intala mig att det inte MÅSTE vara så illa:smirk:

kl

Enl veterinär så syns strålbenshältor främst på böjt spår.
Jag skulle åka till klinik om hästen ej blivit bättre efter 4dagar för uppcheck.

Hoppas det inte är något allvarligt!

Om ni upptäcker en hälta hos er häst, kontaktar ni vet omgåene eller hur länge avvaktar ni? (Om ni inte vet vad hältan beror på förstås)

Det beror på hur halt den är, är den riktigt halt så åker jag till klnik omgående, om den bara går något orent så får den vila några dagar och så kollar jag om jag ser någon skillnad, är det bättre så väntar jag lite till ananrs kontaktar jag klinik.

Det beror på hur halt den är, är den riktigt halt så åker jag till klnik omgående, om den bara går något orent så får den vila några dagar och så kollar jag om jag ser någon skillnad, är det bättre så väntar jag lite till ananrs kontaktar jag klinik.

Ja, ungefär så. Ringer alltid vet för att rådfråga och oftast får man rådet att vila några dagar och avvakta.

//Alice

Svårt med hältor...men min erfarenhet säger att är de bara markeringar det rör sig om och ändast på böjt spår så är det inte akut. Jag tycker inte heller du behöver kasta dig på telefonen om det bara rör sig om en markering. Ofta vill inte heller vet dra igång en stor hält utredning om man inte först gett det en chans med lite vila. Hade det varit min häst hade jag låtit den vila i 2-3veckor och kollat av hur hästen verkar. Har hältan blivit mindre efter vila hade jag börjat skritta på rakt spår ytterliggare några veckor och sen kollat av igen på volt vid longering. Är det forfarande kvar då hade jag åkt till klinik och dragit igån utredningen. men om hästen under tiden hade blivit sämmre hade jag åkt till vet tidigare. Så hade jag gjort iaf! Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 314
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka