Markerar de första stegen .....

ankic

Trådstartare
Var på återbesök idag med hästen. Han har haft en gaffelbandsskada på hö.´fram.
Friskförklarades i slutet av november.
Idag har vi kommit till alla 3 gångarterna på rakt spår.
Tillbaka till å-besöket:
På rakt spår var han helt ren, på volt markerade han de första stegen i höger varv sedan försvann hältan, i vänster varv syntes ingenting, bytte åter till höger varv och denna gång syntes det ingenting.

Veterinären menade på att när han kommer igång så finns ingen hälta- ska jag tolka det som en deffekt eller vad tycker ni?
Vi skulle nu lägga in lite arbete 2 dagar/vecka och så ett återbesök på 2 månader.

Sv: Markerar de första stegen .....

Hur gammal är skadan? Du kanske redan vet att det inte är ovanligt att det tar ett år innan hästen rör sig obehindrat igen... Om jag hade en häst med gaffelbansskada som markerade på böjt spår så hade jag backat i träningen och börjat om med skritt. Även om markeringen försvinner efter att tag så skulle jag instinktivt tänka att det beror på smärta eller obehag. Och just läkningen efter såna skador är dum att forcera, det är bättre att det får ta lite längre tid. Alltså, jag hade gått tillbaka till skritt på rakt spår och sen ökat successivt fram tills nästa återbesök. Kanske lägga in några volter här och var någon gång i veckan för att se om hästen fortfarande markerar.

Hoppas det blir bättre!

Sv: Markerar de första stegen .....

Det var det jag diskuterade med veterinären( atg) men hon sa att det inte var någon hälta, trodde mer att det var en deffekt. eftersom den bara syntes första fjärde delen av en longervolt, och det kom inte tillbaka. Hon menade tills han kom igång med traven.
Tyckte inte att vi skulle gå tillbaka med igångsättningen utan tyckte att han kunde börja jobbas med 2 dagar/vecka.
Han blev skadad under midsommarhelgen.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 770
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 893
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010