Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

aha som trav och föler spannskörning och inte bi l å släp?? mjo kanju hoppas på de för annars lär det bli tomt ute på tävlingarna nästa år haha

SvRF har inte ett dugg med trav att göra, tack och lov!!!!!! Där får man klä på hästen vilka färger och loggor som helst ;)

*KL*

Men om vi då tar det här med sponsorskap. Om vi säger att jag är sponsrad av ett företag som säljer ridutrustning hur blir det då?

En butik väljer att gå in och sponsra mig med schabrak och benskydd ur deras sortiment, men de är återförsäljare, ej tillverkare av sakerna. Då borde ju en ev logga på de sakerna inte heller vara tillåten eftersom det inte är tillverkaren av sakerna som sponsrar utan en butik som bara är återförsäljare, eller är jag fel ute?

Och alla toppryttarna i hoppning med benskydd till sina hästar, är de isåfall direkt sponsrade av veredus, eskadron etc, ska bli spännande att se hur det kommer se ut.

*KL*

Någon som har koll på vad det skulle vara för "straff" om man bryter mot denna fantastiska (...) regel?

Fast jag betvivlar att precis alla ryttare som tävlar internationellt är sponsrade av företaget som tillverkat deras sadel så just loggor vad gäller sadlar kan man ju undra över, och om man nu väljer att tävla med en sadel med stor logga på båda sidor, vad händer då?Blir man avstängd eller mister man bara sin placering osv?
Undrar även hur detta kommer att fungera i praktiken då tillverkarna VILL synas, och många ryttare VILL att deras saker ska synas. Precis samma sak inom modevärlden, är det inte loggor så blir det istället specifika mönster så alla vet vad det är för märke ändå.
GPA hjälmarna kanske blir rutiga eller blommiga helt enkelt?:D

Jag funderar även på en annan sak. Det är tillåtet med liten logga, men det kommer ju drabba en hel del företag/tillverkare iallafall. Visa har ju långa namn och dom kommer inte få plats på ett sådant litet tryck. Hur kommer dessa tillverkare reagera över detta?

Och hur lång tid kommer det ta att få tag i nya kvalitéts skydd med tillåten logga?? Min häst är verkligen i behov av riktigt bra skydd och jag vägrar slänga på han nå skitskydd. Så, kommer det hinna komma några bra skydd innan tävlingssäsongen börjar? Tvivlar på det faktiskt..

Undra hur mycket detta kommer påverka produkterna och tillverkningen. Det mesta vi köper produceras ju utomlands och de lär förstätta använda samma utrustning om de inte lyssnat på FEI's regler innan eftersom detta tydligen gällt tidigare.

*KL*

Nån skrev att GPA-hjälmarna kanske blir blommiga eller rutiga. Och det var min första tanke när jag läste reglerna - att nu kommer MÖNSTER att explodera. Ta JWs Union Jack-schabrak. Att färgsätta och mönstersätta ett schabrak som den brittiska flaggan är INTE en logga. Men 'alla vet' att det där är ett JW-schabrak. Och även om t ex Hööks gör en kopia ett år senare, så kommer folk ändå se och veta vad som är JW och vad som är Hööks. Så poängen med att förbjuda logga blir ganska liten om företagen nishar in ett mönster som 'sitt' istället.

Kan ju vara diskretare än så med i te x dressyr - börjar Eskadron quilta schabraken med en speciell mönstersöm så kommer ju ridsverige snabbt lära sig att de där krumelurerna är Eskadron. Osv.

Sen är det bara variera färg/mönster/söm från säsong till säsong. Och helt utan blaffa kommer produkterna vara LIKA lättidentifierade som Scapas stora 3.a var/är..

Jag håller med. Känns ganska meningslöst faktiskt. Och jag menar. Även om jag målar över loggan på min Eskadronskydd kommer troligen alla se och förstå att det är Eskadron ändå...

Det är ju bara så att SvRF har förtydligat FEIs generella regler:

1.1. Identification of a Non-Sponsor Manufacturer
1.1.1. While present in the Competition area and during the prize-giving
ceremonies names or logos identifying a non-sponsoring manufacturer of the
clothing, equipment and/or vehicles (including but not limited to carriages)
may appear only once per item of clothing, equipment and/or vehicle and
solely on a surface area not exceeding:
(i) three square centimeters (3 cm2) (maximum on centimeters -1 cm- high,
maximum three centimeters -3 cm- wide) for clothing and equipment except
for the harnesses during the Driving Events;
Det känns ju skitfånigt att t ex Malin Baryard och Linda Heed kan ha Charles Owen AYR8 hjälmar på sig för att de är sponsrade, men jag får inte ha en exakt likadan hjälm för jag är inte sponsrad och loggan förekommer ve och fasa två gånger (en gång fram och en gång bak) även om båda loggorna är rätt små.

Och Ludger Beerbaum kan minsann ha Eskadronskydd på sina hästar för han är sponsrad men jag får inte ha exakt likadana skydd (som jag använder för att jag tycker de är de bästa, inte för att Ludger har dem) för jag är inte sponsrad. Utan jag måste "förstöra" mina skydd genom att sprätta bort loggan. Skulle jag sedan få för mig att sälja dem begagnat så lär jag få sämre betalt än om etiketterna satt kvar. Så summan av kardemumman är att jag måste köpa ny tävlingsutrustning och jag får sämre betalt för den utrustning jag i sådana fall får sälja, antingen för att ingen vill köpa den för att loggorna är för stora eller så vill de inte betala lika mkt för att jag har gjort åverkan på den.

Sticker mina loggor folk mer i ögonen än om elitryttarna har exakt likadana?

Jag äger inga saker med stora blaffor till loggor för jag tycker inte heller det är snyggt. Men jag har bättre saker för mig än att lägga energi på att störa mig på om mina medtävlare har det. De får göra som de vill. Men 3cm2 gränsen är löjligt liten.

Fast man måste varken sälja eller förstöra utrustning i de flesta fall. Däremot tejpa över/motsvarande. Skadar inte saken - men är estetiskt inte snyggt. Men kostar priset av en tejprulle.

Så, jag tycker också reglerna är fjantiga och överdrivna - men inte måste det förstöras eller säljas nån utrustning mer än i enstaka fall inte.

*kl*

Har tyvärr inte fått svar på mitt mail till förbundet angående stansade tryck på sadlar. Men jag har mycket svårt att tro att det kommer att bli ett problem. Jag tror heller inte att små märken på träns, varken stansade eller småpluttar på pannbandet kommer att bli ett problem.

Det förbundet med all sannolikhet vill komma åt är de enorma loggor som finns på ex. Kingsland, JW och Eguilines utrustning. Det ska synas en skillnad på ekipage som faktiskt är sponsrade och de som inte är det. Detta är naturligtvis för sponsorns skull. finns ingen idé att sponsra om de inte sticker ut (har förklarats väldigt väl innan i tråden). På detta sättet kanske det blir lättare för ryttare på nationell nivå att få sponsorer. Det var dock en intressant fråga hur det fungerar om man blir sponsrad av en butik och inte tillverkaren?

Det handlar ju inte om att man inte ska kunna se vilken på designen vilket märke det är. Det är oviktigt, det är just de uppenbara loggorna med märkets namn som ska bort. Stora mönster kan märkena fortfarande ha, så änge deras namn inte står där. Jag ser fram mot att se vad tillverkarna nu kommer att hitta på:). Mönster eller snyggare diskret design?

Problemet är ju att det är sån liten yta som får vara märkt. Jag behöver byta ut en hel del och det har jag varken lust eller framförallt råd med, och jag har inget med stor logga på.

Problemet är väl att idag hitta ett par bra benskydd för hoppning med godkänd logga utan att behöva köpa billigt märkeslöst skräp eller behöva sprätta bort loggan. Idag finns ju knappt benskydd utan loggor som är bra och som man faktiskt vill använda. Kolla bara på tex Eskadron, Veredus bland annat. Deras loggor är inte godkända. Och jag vill inte använda andra skydd än dem då inga andra passar hästens behov eller passform. Så resultatet då är att jag måste ta bort loggan = förstöra dem.

Jag har inget som helst behov av att ha logga på mina grejjer. Utan problemet är att det går ju inte få tag på märkesskydd tex utan logga! Och jag rider ju inte utan skydd i hoppningen då hästen skulle slå av sig bakkotorna.

Men om ett halvår eller ett år tex då lär det kanske inte vara några problem, för då hoppas jag att Eskadron kommit med nya hoppskydd med godkänd logga. Men innan dess blir det kämpigt.

Fast man måste varken sälja eller förstöra utrustning i de flesta fall. Däremot tejpa över/motsvarande. Skadar inte saken - men är estetiskt inte snyggt.
Har du förslag på någon tejp som sitter fast under en tävlingsdag men som ändå inte fäster så hårt att den inte noppar/förstör det som den suttit på, t ex mina ylletäcken? Inte heller ska den lämna några som helst limrester från sig när man drar bort den från t exEskadron-etiketten. Jag kan då inte komma på någon tejp som har dessa egenskaper. Har tidigare svurit mig förbannad när jag dragit bort vanlig eltejp från terrängskydden på hur fult det kan bli på skydden efteråt.

Nu tävlar jag iofs inte hoppning, men jag har precis köpt två uppsättningar Eskadronskydd till ponnyn. Om hon ska tävla med dessa skydd kommer jag att sy ett svart tygstycke över loggan. Jag skulle heller aldrig få för mig att sprätta bort ett märke och göra så pass åverkan på grejerna!

Men om ett halvår eller ett år tex då lär det kanske inte vara några problem, för då hoppas jag att Eskadron kommit med nya hoppskydd med godkänd logga. Men innan dess blir det kämpigt.
Håller med om hela ditt inlägg men tänker främst på detta. Visst, det kommer säkert komma godkända produkter längre fram men de enda vinnarna på det är väl tillverkarna som tjänar ännu mer pengar på att de flesta vanliga dödliga Svenssons då rusar till affären för att köpa deras nya godkända produkter. Då ökar ju hetsen ännu mer att "äga det allra senaste".

Visst kan man även sy över etiketter men jag tycker det är helt vansinnigt att det ska behövas. Jag har haft olika Eskadronskydd på tävling i över tio år och loggan har exakt samma storlek nu som då (det första paret jag köpte används dessutom än...). Visst har det gått inflation i stora loggor men jag stör mig verkligen inte på om någon annan har det. Jag är snarare lite rädd, som Alexandra_W i den andra tråden, att nu kommer tillverkarna gå bärsärk i diverse utmärkande mönster i stället, det ena gräsligare än det andra för att sticka ut...

Nä det är ju nåt liknande man får lösa det eller tejpa. Men lite trist är det ju att måsta modifiera dyra grejer man köpt. Längtar verkligen (och hoppas!) att det kommer nya produkter nu med godkända loggor så man kan få ha snygga grejjer som man inte censurerat eller pillat på :p

*kl*

Min spontana reaktion är att folk inte är riktigt kloka som hakar upp sig på en sån här grej. Stackare som måste köpa nya prylar, det brukar ju hästfolk i normala fall inte tycka om att göra :grin:

Att täcka för loggan iom tävling är väl inte så förbannat svårt?

Liknande trådar

Tävling Hej! jag hittar inte så bra i TR. Det är så att min chef på jobbet sponsrar mig med tävlings schabrak och skydds väst om han får ha...
Svar
3
· Visningar
1 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka