Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

KL

Liksom.. varför ? Så jag får nu då inte ha mitt vita schabrak med
en hemside text på då ? Den är ju mkt längre än 3 cm :S.
Har någon kontaktat förbundet med frågan varför? om inte tänker jag göra det :confused:

KL

Liksom.. varför ? Så jag får nu då inte ha mitt vita schabrak med
en hemside text på då ? Den är ju mkt längre än 3 cm :S.
Har någon kontaktat förbundet med frågan varför? om inte tänker jag göra det :confused:

Med all sannolikhet beror det dels på att det nationella regelverket ska bli mer likt det internationella regelverket eftersom detta är en direkt översättning av FEIs samma regel. Dels beror det på att det verkligen är riktiga sponsorer som ska synas och inte märken folk betalar för.

Din hemsidetext borde egentligen vara tillåten med motiveringen att hemsidan har sponsrat med schabraket;).

*kl*

kopieratur TR

2. Identifiering av ickesponsortillverkare
På tävlingsområdet och under prisutdelningar får namn eller logotyper som identifierar
tillverkaren av icke-sponsrade kläder, utrustning och/eller fordon endast förekomma
en gång per klädesplagg, utrustning och/eller fordon och endast på en area
som inte överstiger:

å täcke går under utrusning så inga loggar över 3cm2 får förekomma på tävlings området.

Nej - eftersom täcke är särskilt specificerat som just täcke, inte utrustning, så är det paragraf 3.3 som gäller där. Så skulle jag läsa texten. Men vi kan väl enas om att det finns utrymme för både förvirring och tolkning.

*knapp*
Men vad krävs för att det ska vara giltig sponsring? Kan en tillverkare sänka priset på sin vara med säg 100 kr och sedan skicka med ett förtryckt sponsorkontrakt med serienummer som man sedan har med sig till tävlingsbanan?

Jag antar att dom som beslutade om det här inte riktigt tänkte igenom det ordentligt. Misstänker att det var alla stora loggor på schabrak dom i första hand ville ha bort. För det går verkligen inte hitta komplett tävlingsutrustning idag utan logotyper som klarar måttet. Bla så har dom iprincip omöjliggjort för unghästar att ha bakskydd då bla veredusskydden som var en av dom få godkända och även äldre eskadron har för stor logga. Majoriteten av alla sadlar har logotypen tryckt eller påspikad, kollade mina 4 sadlar (3 olika märken), ingen är godkänd enligt deras regler. Ridhjälmar, finns det något kändare märke du får ha nu? Tror inte att det här var avsikten men med den klantiga skrivningen i TR så blir det ju så.
Så ni som satt och skrev ihop TR ta med er ett måttband och gå in på närmaste ridsportbutik så får ni se själva vad ni har ställt till med!

Så här tolkar jag det (och jag tror att jag har förstått rätt):

"2. Identifiering av ickesponsortillverkare
På tävlingsområdet och under prisutdelningar får namn eller logotyper som identifierar
tillverkaren av icke-sponsrade kläder, utrustning och/eller fordon endast förekomma
en gång per klädesplagg, utrustning och/eller fordon och endast på en area
som inte överstiger:

2.1 Kläder och utrustning
3 cm² (1 cm hög och 3 cm bred) för kläder och utrustning med undantag för selar
under körning."

"3 Övrigt
3.1. Arrangörer får visa namn eller logga på tävlingssponsor på tävlingsfunktionärer
på tävlingsområdet och på de tävlandes startnummerlappars fram och baksida
under uthållighetsprovet i fälttävlan och distans. Storleken på namn och/eller
logga på de tävlandes nummerlappar får inte överskrida 100 cm².
3.2. På fritidskläder/överdragskläder är det tillåtet med reklam.
3.3 All reklam på hästtäcken inne på tävlingsbanan är förbjudet på alla tävlingar
inom eller utom Sverige. Undantaget är överlämnande av sponsortäcke vid prisutdelning."

Alltså:
Transporttäcke, regntäcke, ridtäcke man tar av innan man går in på banan och andra täcken man har på tävlingsplatsen, men inte på tävlingsbanan, och så vidare får ha max 3 cm2 reklam.
Eventuellt rid/ländtäcke inne på tävlingsbanan (när man nu har det, men ändå) får inte ha någon som helst reklam.

Täcken med loggor verkar hästen få ha på sig förutom på tävlingsbanan.

Tvärtom ser jag det som. Sparrisen 123 skrev ett bra inlägg, med samma tolkning som jag gjort. Dvs på tävlingsbanan INGA loggor ALLS på ev täcken. I övrigt på tävlingsområdet räknas täcken som utrustning, och samma regler för loggor som 'allt annat', dvs max 3 cm2 fördelat på max 1 cm högt och 3 cm långt, enbart på en sida.

Tvärtom ser jag det som. Sparrisen 123 skrev ett bra inlägg, med samma tolkning som jag gjort. Dvs på tävlingsbanan INGA loggor ALLS på ev täcken. I övrigt på tävlingsområdet räknas täcken som utrustning, och samma regler för loggor som 'allt annat', dvs max 3 cm2 fördelat på max 1 cm högt och 3 cm långt, enbart på en sida.

Från tidingen ridsports hemsida där täckesmeningen hade sin egna lilla rad:

"Bland annat får ett klädesplaggs logotype inte förekomma mer än en gång och inte vara större en tre kvadratcentimeter, alltså 3x1 centimeter. Samma sak gäller för hästens utrustning som voljlock och benskydd. På täcken får det inte finnas några märken överhuvudtaget."

Bestämmelserna gäller hela tävlingsområdet från och med 1 januari 2012.

Senast ändrad:

Vet inte om någon kanske frågat detta redan, men hur blir det med försäljning som kan vara på vissa tävlingar? Ibland kan ju det vara någon lokal ridsportbutik eller likande som har försäljning under tävlingen. Får dem bara sälja saker då enligt TR´s regler? hoppas ni fattar vad jag menar:crazy:

Men det stämmer inte Rebecca. Läs tydligt vad reglerna säger. 3.3: täcken med logga/reklam INNE PÅ TÄVLINGSBANAN.

Jo det stämmer visst, läs tydkligt ;) inom TÄVLINGSOMRÅDET får man max ha logga på 3x1xcm på ALL utrustning. På TÄVLINGSBANAN får inga täcken alls med någon form av logga förekomma ;)

Vet inte om någon kanske frågat detta redan, men hur blir det med försäljning som kan vara på vissa tävlingar? Ibland kan ju det vara någon lokal ridsportbutik eller likande som har försäljning under tävlingen. Får dem bara sälja saker då enligt TR´s regler? hoppas ni fattar vad jag menar:crazy:

Varför skulle de inte få sälja utrustning? Finns ingen regel som säger att du inte får bära runt en kasse med loggor på:).

Läser man igenom hela stycket om reklam så förstår man ju att reglerna knappas omfattar täcken som hästen står med i boxen. Finns tex inga bestämmelser om storlek på täckesreklam om man har sponsorkontrakt, vilket jag då tolkar som att det är helt fritt. Den enda gång täcken näms är vid prisutdelningar, du får inte gå in med ett täcke då eftersom det ofta delas ut andra täcken då med andra sponsorer. Du får ha överdragskläder med reklam, det är kläder du inte använder vid själva ritten, samma med täcken. Ländtäcken misstänker jag att man inte får ha reklam på om man befinner sig på framridning eller tävlingsbana.

Jag tänkte att man kanske inte fick hänga fram tex schabrak med stora loggor på att sälja, typ :crazy:

Tävlingsreglementet gäller väl ändå bara tävlande, nånstans måste väl gränsen gå? Annars skulle jag ju inte ens kunna komma till en tävling som publik utan att gå igenom mina kläder.. Eller hur mycket makt har SvRF egentligen?

Liknande trådar

Tävling Hej! jag hittar inte så bra i TR. Det är så att min chef på jobbet sponsrar mig med tävlings schabrak och skydds väst om han får ha...
Svar
3
· Visningar
1 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka