Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

Jag tänker lägga fram en motion till nästa möte med SvRF om att de ska anställa en person med enda uppgift att kolla runt på Buke och Facebook ordentligt, och sedan ge svar på sådana här frågor så det inte blir sånna jävla missförstånd jämt!

Svenska RidsportsFörvirringen...

Senast ändrad:

Det tycker jag låter bra, så kan vi få rätt information från början, inte bara spekulationer och tolkningar av regler.

Har för mig att det på vissa orienteringstävlingar finns klädkontrollanter, med tejprullar. Kanske skulle det kunna införas på hästtävlingar för att hjälpa ryttare så att de slipper bli uteslutna för otillåten märkesexponering.

*kl*

Som jag tolkar SvRFs "fortydligande" så menar dom "alltså vi HAR regeln, men ni behöver egentligen inte följa den. Men regeln finns. Bara så att ni vet det liksom."

Detta stör mig way mycket mer än att regeln finns! Jag tycker att de är FEL med jätteloggorna och den extrema produktexponeringen i den här sporten. Den här tråden om något har visat hur viktigt det är för många att just kunna visa upp sina dyra saker. Fine tycker jag-fortsätt köp schabrak för hysteriskt mycket pengar, men företagen ska inte ha fördelen av att köparna är enorma reklampelare med företagets namn över hela sig.

För mig handlar det inte om att kunna visa upp "mina dyra saker", utan om att jag vill få använda de kläder och den utrustning som passar mig och hästen bäst.
Jag tycker inte att det är viktigt att sakerna är dyra, men de ska ha bra kvalitet.
Jag tävlar inte i kläder med tillverkarens namn över hela mig, men med de regler som står i TR får jag ju inte ha några kläder alls, i princip. Ytterst få ridkläder (som jag trivs i) stämmer in på reglerna.

Har någon provat fråga på SvRF facebooksida btw, hur sjutton de egentligen tänkt sig?

Där finns hur många frågor som helst redan.
Problemet är att ridsportförbundet har julledigt som många andra här i Sverige så det kommer inga svar just nu :grin:

Tror att vi alla ska ha lite is i magen och se vad som händer, antagligen inte mycket?!
Om jag ska ut och tävla snart så blir det i min vanliga utrustning. Tänker inte ta schabrak och luva med loggor på eftersom jag har andra men övrig utrustning blir den vanliga.
Jag har en plan om att ta benskydd som har några år på nacken och om jag skulle bli tillsagd så hämtar man en kniv från bilen och skär av märkena på plats. Skulle vilja se ÖDs min då :p

Jag håller verkligen inte med. Jag vill helst inte ha mångasynliga loggor alls, men problemet är ju att det inte finns några kläder som inte har det. Jag insåg att inte ens mina Cavallostövlar är tillåtna, de har loggan bakpå (pytteliten, men ändå - förekommer ju två gånger eftersom den sitter på båda stövlarna) - och inte heller mina sporrar. Sprenger har stansat sporrarna - helt osynligt på längre håll än normalt läsavstånd, men bevisligen finns loggan där.

För mig handlar det verkligen inte om att jag kräver att likt någon bortskämd fjortis som du vill få det att framstå som vill visa upp mina dyra märkeskläder eller prylar - det handlar om att jag inte har råd att börja köpa nytt. Och jag vägrar rida runt på tävling full av gaffatejp, där går gränsen för en sport som annars bygger på att tilltala ögat. Inte heller har jag någon som helst lust att börja sy i kläder, täcken, boots och liknande för att passa en utomordentligt löjlig regel som inte är anpassad till verklighetens utbud och produkter. :(

Hur sjutton man skall göra på meeting vete fåglarna, det blir en jäkla massa täcken att börja klippa i eller klistra på om man skall täcka in regntäcken - för att inte tala om borstväskan/ryktlådan, sadelskåpet, stövelväskan, hjälmpåsen... :crazy:

Sedan är jag allergisk mot att skapa regler som det är uppenbart att den stora merparten inte kommer följa. Det urholkar regelsystemet och skapar bara osäkerhet och utrymmer för godtycke. Personligen tycker jag att de stora loggorna är asfula, men det lär ju inte bli snyggare med censurtejp och dessutom risk för att denna tejp räknas som olovlig utsmyckning kan jag tänka mig på dressyrhästar?

Tolkar också förtydligandet på ungefär samma sätt - och stör mig också på det. Finns det regler så ska dom följas, annars är TR fullkomligt menigslöst!

Däremot så stör jag mig inte så mycket på dom stora loggorna, även om jag inte är störtförtjust i dom själv. Vill folk betala för att visa upp ett märke, fine, upp till var och en.
Angående hysterin att visa upp dyra märken så är det just dom som skulle klara 1x3 kraven hos mig. Alla andra har någon för stor logga stansad nånstans, något jag aldrig tänkt på innan. Är väl ytterst få märken som inte har någon logga alls, även bland dom billiga?

Men kläder som används i par är ju inte ett problem. Regeln gäller ett märke per plagg, ett par stövlar är per defintion två plagg även om både krävs för användning. Så för den sakens skull spelar ju regeln ingen roll.

Som jag förstår det kan jag då fortsätta att tävla med samma utrustning som tidigare? Alltså kan jag fortfarande ha ett schabrak med stor logga?! Tycker allt är så dubbelsidigt, verkar ju som om de försöker att lyfta fram att allt är som tidigare... Men om jag skulle försöka följa det som står i TR ser jag definitivt inte det som om allt är som tidigare, blir ju knäpp i huvudet av det här :comfused:

I Facebook gruppen mot denna regel publicerades precis det här:
"TACK alla underbara fans! Det är tack vare Er som vi, tillsammans, har satt stopp för det här! Jag måste säga GRATTIS till oss allihopa och hoppas att ni kör på så stora loggor som möjligt ;-) Ett ♥ till Er! Storlekar på logotyper är numera bara rekommenderade mått men VI gör som vi vill nu!"

Det förbundet klargör gäller sponsrad reklam. De flesta av oss är ju inte sponsrade och då gäller fortf 1*3cm.

Insåg också detta nu, verkar som om tejpen fortfarande får vara följesslagaren på de kommande tävlingarna :( Men måste säga att förbundet gör inget annat än förvirrar! De talar ju mot sig själva hela tiden, usch vilken kaos och förvirring det kommer vara på de första tävlingarna i januari...

men många tolkar det som att man får tävla lok/regionalt etc med samma avtal som sponsrad reklam, såvida det är typ köpt av "mamma eller mormor" etc....men när det blir nationellt så får man inte tävla med reklam såvida man inte är sponsrad.

Det hela är jätteluddigt.

Liknande trådar

Tävling Hej! jag hittar inte så bra i TR. Det är så att min chef på jobbet sponsrar mig med tävlings schabrak och skydds väst om han får ha...
Svar
3
· Visningar
1 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka