Sv: Märken på tävling
jag själv vet inte hur jag ska tolka ngt längre och många andra vet nog inte heller.
jag själv vet inte hur jag ska tolka ngt längre och många andra vet nog inte heller.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Wohoo!! Känns bra att vi KAN påverka!! Väntar med spänning på hur de nya reglerna ska ändras
I Facebook gruppen mot denna regel publicerades precis det här:
"TACK alla underbara fans! Det är tack vare Er som vi, tillsammans, har satt stopp för det här! Jag måste säga GRATTIS till oss allihopa och hoppas att ni kör på så stora loggor som möjligt ;-) Ett ♥ till Er! Storlekar på logotyper är numera bara rekommenderade mått men VI gör som vi vill nu!"
Skrivningar i TR I för 2012 har skapat osäkerhet om vad som gäller inför det nya året och vi ber om ursäkt för att vi varit otydliga och missvisande i vår information.
Moment 151 i TR I ang sponsorskap och reklam har förtydligats i det Tävlingsreglemente som gäller för 2012. I processen att överföra de internationella reglerna till TR har det blivit några översättningsfel som skapat förvirring, och skrivningen i TR vad gäller utrustning behöver förtydligas.
Avsikten från Tävlingssektionen med omskrivningen av Mom 151 var att underlätta för aktiva, domare och även produkttillverkarna. Reglerna för storlek och placering av logotyper på kläder mm har inte förändrats men förtydligats.
Det svenska reglementet är anpassat till FEIs internationella regler, bland annat för att svenska ryttare inte ska mötas av helt nya regler när de kommer utomlands.
Ett förtydligande av storlek och placering av logotyper är också ett svar på de frågor som kommit från både ryttare och tillverkare.
I TR I Mom 151 har kravet på sponsoravtal för tävlande på svenska tävlingar tagits bort och det innebär att alla ryttare kan bära ”reklam”(från sponsor eller tillverkare) utan att bryta mot någon regel. Dock måste reglerna för storlek och placering enl TR Mom 151 respekteras.
Ryttare som tävlar internationellt måste ha skrivna sponsorkontrakt godkända av Svenska Ridsportförbundet.
Förtydligande Mom 151:1 första stycket
Klädsel och utrustning. Med utrustning menas vojlock/schabrak, insektsluva och för körning vagnar samt seldon. I denna definition av utrustning ingår inte till exempel sadel och benskydd.
Denna definition gäller även Mom 151:2.1 Kläder och utrustning. Måttet 3 cm2 i samma paragraf avser synlig reklam.
Förtydligande avseende tävlingsplats i Mom 151
På några ställen har tävlingsarena felaktigt betecknats som tävlingsområdet. Mom 151 avser tävlingsarenan, det är med andra ord inga problem att till exempel köra in med sin transport/släp på tävlingsområdet om den har sponsorlogga eller annan reklam.
Förtydligande TR I Mom 151:2. och 2.3
Med fordon avses vagnar i körning, för dressyr, maraton och precision. Med remmar avses seldon, inkl huvudlag, tömmar mm.
Mom 151 1.1.1 > 1.6.2.2
Måtten inom parentes är rekommenderade mått på utformning under 2012.
2. Identifiering av ickesponsortillverkare
På tävlingsområdet och under prisutdelningar får namn eller logotyper som identifierar tillverkaren av icke-sponsrade kläder, utrustning och/eller fordon endast förekomma en gång per klädesplagg, utrustning och/eller fordon och endast på en area som inte överstiger:
2.1 Kläder och utrustning
3 cm² (1 cm hög och 3 cm bred) för kläder och utrustning med undantag för selar under körning.
Förtydligande Mom 151:1 första stycket
Klädsel och utrustning. Med utrustning menas vojlock/schabrak, insektsluva och för körning vagnar samt seldon. I denna definition av utrustning ingår inte till exempel sadel och benskydd.
Denna definition gäller även Mom 151:2.1 Kläder och utrustning. Måttet 3 cm2 i samma paragraf avser synlig reklam.