Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Från tidingen ridsports hemsida där täckesmeningen hade sin egna lilla rad:
"Bland annat får ett klädesplaggs logotype inte förekomma mer än en gång och inte vara större en tre kvadratcentimeter, alltså 3x1 centimeter. Samma sak gäller för hästens utrustning som voljlock och benskydd. På täcken får det inte finnas några märken överhuvudtaget."
Bestämmelserna gäller hela tävlingsområdet från och med 1 januari 2012.
Ingen ändring i TR
2011-12-26
Tävlingsreglementet är inte ändrat när det gäller storlek på logotyper på utrustning för häst och ryttare.
Regeln för var och hur sponsorer får exponera sig har fått ett eget moment i TR 1, men reglerna är desamma som tidigare, med några förtydliganden och rekommenderade storlekar på reklamyta från internationella förbundet FEI.
- Vi följer endast internationella förbundet FEI:s regelverk, säger marknadsansvariga Emmelie Johansson på Svenska Ridsportförbundet.
Hon välkomnar alla som vill synas tillsammans med ridsporten.
Inom alla idrotter är matchkläder och utrustning exponeringsplatser för sponsorer. Där finns regelverk för vilka ytor som får och kan användas.
Inom ridsporten har tillverkningsindustrin sett till att synas på kläder, utrustning för hästar och fordon.
- Det är tillåtet att bära logotyper utan att ha ett sponsorskontrakt på nationell nivå i Sverige, betonar Tobias Mattsson, ordförande i Tävlingssektionen. Så köper någon ridbyxor eller annat med tillverkningslogotyp är det inget problem.
Här har Tävlingssektionen försökt underlätta för både ryttare och tillverkare.
Tidigare krävdes ett avtal mellan ryttare och sponsor. Är det ryttare som rider internationellt krävs ett sponsorsavtal för att ryttaren ska få bära reklam.
- Men vill den lokala ridsportbutiken sponsra en ryttare är det helt OK, precis som om mamma eller mormor köper utrustning med logotype på, förtydligar Tobias.
Tobias Mattsson ser inget problem med logotyper på utrustning som benskydd eller liknande.
- Däremot kan det finnas sadeltillverkare som har brukat större yta än tillåtet för sin logotype. Men det är ett problem som vi får lösa på sikt, fortsätter Tobias Mattsson.
Det ska understrykas att nedanstående mått är hämtade från FEI:s regelverk och är endast rekommenderade mått!
Känns både som dom backar men ändå inte.. Han ser inga problem med märken på benskydd eller liknande, men då måste dom ju ändra i TR. Som han säger nu så ska vi ju strunta i det som står, eller är allt i TR bara en rekommendation?
Och vad då ta tag i sadeltillverkare SEN, reglerna börjar ju gälla nästa vecka?
Gäller inte regeln nationellt, som jag läst det till i TR? Fattar ännu mindre än vanligt..
Ärligt talat blir jag bara ännu mer förvirrad Jag kan alltså ha vilka loggor som helst och säga att min mamma sponsrar mig, haha låter ju helt sjukt!
får jag alltså rida fram med mitt "agria djurförsäkringstäcke" på framridningen såvida ngn annan köpt det till mig, tex min mor (som brukar köpa saker..haha...är det min sponsor då alltså)