Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

Ja, det var det jag funderade över, det mest logiska vore ju om det bara gällde dem tävlande. Men man vet ju aldrig:grin:

Från tidingen ridsports hemsida där täckesmeningen hade sin egna lilla rad:

"Bland annat får ett klädesplaggs logotype inte förekomma mer än en gång och inte vara större en tre kvadratcentimeter, alltså 3x1 centimeter. Samma sak gäller för hästens utrustning som voljlock och benskydd. På täcken får det inte finnas några märken överhuvudtaget."

Bestämmelserna gäller hela tävlingsområdet från och med 1 januari 2012.

Och där har de misstolkat.

Dck, är täcken utrustning eller 'överdragskläder' är ju eg den stora frågan. Går det som utrustning är det 3 cm2 regeln överallt utom på banan där det inte får vara minsta logga (är ju eg bara aktuellt vid prisutdelning. Förutom för distansen där ländtäcke t ex kan förekomma just på tävlingsbanan)

kl
Allvarligt talat så borde den här regeln endast gälla på nationell och internationell nivå om de nu hade använt de små grå. För handen på hjärtat, hur många har sponsorer på lokal/regional nivå? Det är ju för att de som sponsrar ska synas som alla andra ska se ut som trashankar med tejp överallt.

Jag tänker själv inte byta ut en enda pryl, jag är inte gjord av pengar. Har jag hittat utrustning som passar hästen och som inte orsakar skav nånstans, ja då håller jag mig till den. Jag är ingen fan av reklamloggor eller blaffiga märken, men ibland är det oundvikligt, om den enda produkt som passar har en logga så må det vara hänt.

Tejpkontot kommer däremot att belastas avsevärt mer :devil:

Men då blir det väl gnäll för det istället ''jaha, har tävlat i det här bla bla och så kan jag helt plötsligt inte göra det, vad är det för j*kla skitpåfynd och minsann'' :devil:

Tycker det är en oerhört löjlig regel även om det är för att sponsorerna ska få mer plats. Som någon annan skrivit så är det knappast några sponsorer på låg nivå. Och på hög nivå där varenda ryttare är beroende av sin sponsor kan företagen kräva att andra loggor inte får synas på ekipaget, och ryttaren får snällt lyda. Att påverka hela ryttarsverige för att företag ska synas är absurt... :mad:

*KL*

Är det bara för mig SvRF:s hemsida ser konstig ut just nu? När jag går in på startsidan står det så här (kopierar):
"Ingen TR-ändring
2011-12-26 15:48 "

Och det är allt. Någon som ser nåt annat? Jag funderar ju osökt på om det har med det här med märken att göra.

*kl*

Hmm...

Ingen ändring i TR
2011-12-26

Tävlingsreglementet är inte ändrat när det gäller storlek på logotyper på utrustning för häst och ryttare.
Regeln för var och hur sponsorer får exponera sig har fått ett eget moment i TR 1, men reglerna är desamma som tidigare, med några förtydliganden och rekommenderade storlekar på reklamyta från internationella förbundet FEI.

- Vi följer endast internationella förbundet FEI:s regelverk, säger marknadsansvariga Emmelie Johansson på Svenska Ridsportförbundet.
Hon välkomnar alla som vill synas tillsammans med ridsporten.

Inom alla idrotter är matchkläder och utrustning exponeringsplatser för sponsorer. Där finns regelverk för vilka ytor som får och kan användas.
Inom ridsporten har tillverkningsindustrin sett till att synas på kläder, utrustning för hästar och fordon.

- Det är tillåtet att bära logotyper utan att ha ett sponsorskontrakt på nationell nivå i Sverige, betonar Tobias Mattsson, ordförande i Tävlingssektionen. Så köper någon ridbyxor eller annat med tillverkningslogotyp är det inget problem.
Här har Tävlingssektionen försökt underlätta för både ryttare och tillverkare.

Tidigare krävdes ett avtal mellan ryttare och sponsor. Är det ryttare som rider internationellt krävs ett sponsorsavtal för att ryttaren ska få bära reklam.

- Men vill den lokala ridsportbutiken sponsra en ryttare är det helt OK, precis som om mamma eller mormor köper utrustning med logotype på, förtydligar Tobias.

Tobias Mattsson ser inget problem med logotyper på utrustning som benskydd eller liknande.
- Däremot kan det finnas sadeltillverkare som har brukat större yta än tillåtet för sin logotype. Men det är ett problem som vi får lösa på sikt, fortsätter Tobias Mattsson
.

Det ska understrykas att nedanstående mått är hämtade från FEI:s regelverk och är endast rekommenderade mått!

Men alltså... Har de backat? Eller menar de på att det inte är en ändring för att det funnits med tidigare men att de inte belyst det? Eller pratar han bara om sponsorlogotyper?
Jag fattar inte vad det är som gäller nu :confused:

De enda måtten de tar upp under sedan är ju sponsormått. Inte logotypmått från märkestillverkarna...

Senast ändrad:

Känns både som dom backar men ändå inte.. Han ser inga problem med märken på benskydd eller liknande, men då måste dom ju ändra i TR. Som han säger nu så ska vi ju strunta i det som står, eller är allt i TR bara en rekommendation?
Och vad då ta tag i sadeltillverkare SEN, reglerna börjar ju gälla nästa vecka?
Gäller inte regeln nationellt, som jag läst det till i TR? Fattar ännu mindre än vanligt..

Senast ändrad:

Ärligt talat blir jag bara ännu mer förvirrad :confused: Jag kan alltså ha vilka loggor som helst och säga att min mamma sponsrar mig, haha låter ju helt sjukt!

Känns både som dom backar men ändå inte.. Han ser inga problem med märken på benskydd eller liknande, men då måste dom ju ändra i TR. Som han säger nu så ska vi ju strunta i det som står, eller är allt i TR bara en rekommendation?
Och vad då ta tag i sadeltillverkare SEN, reglerna börjar ju gälla nästa vecka?
Gäller inte regeln nationellt, som jag läst det till i TR? Fattar ännu mindre än vanligt..

Ärligt talat blir jag bara ännu mer förvirrad :confused: Jag kan alltså ha vilka loggor som helst och säga att min mamma sponsrar mig, haha låter ju helt sjukt!

Svarar båda.. Ja jag håller med. Nu blev det ju HUR SNURRIGT SOM HELST!!! Hur sak det vara? Ska vi följa TR eller inte? Nä jag fattar ingenting.

Det han säger om loggor på benskydd. Pratar de bara sponsorloggor så vem fan har sponsorloggor på benskydd?? Så det måste ju handla om märkesloggorna på dem.. Nää nu är jag helt snurrig.

får jag alltså rida fram med mitt "agria djurförsäkringstäcke" på framridningen såvida ngn annan köpt det till mig, tex min mor (som brukar köpa saker..haha...är det min sponsor då alltså) :confused:

Vaa?! Jag fattar NADA :crazy:
Inte kan jag hitta den där texten heller, men det må väl vara hänt :p
Men hur ska de ha det? Ska vi följa TR? Gäller de alla utom de som tävlar nationellt? Är TR bara förslag på riktlinjer? Kan jag ha stora blaffiga loggor typ Kingsland bomber-jacka inne på banan om jag fått den av min mormor? Hur menar de?

Jag TROR de menar att icke-sponsorloggor är tillåtet OM de håller maxmåttet, och att det INTE är en TR-ändring utan har gällt hela tiden.

MEN, då är ju frågan varför i hela friden de INTE följt TR tidigare (eftersom ekipage efter ekipage tävlat med stora loggor) - och om de tänker börja göra det nu?

Dvs jag tror SvRF missförstått kritiken och tror att 'vi' fått för oss att vi inte får ha icke-sponsrade loggor alls - medan 'vi' fattat att det får vi, men har helvetiska problem med det snålt tilltagna måttet och därför måste dölja/sprätta bort/tejpa över loggor alt byta ut utrustning.

Alltså typ att "Ni får ha hur mycket loggor ni vill om de är under 3 cm2"?
Några problem med loggor på benskydd kan han inte se. Jag vill gärna ha tips på några olika benskydd vars logga är mindre än 1*3 cm.

Jättebra skrivet av Hästmagazinet, MEN..

.. det gäller ju inte bilar och transporter, som de säger. Fordon = vagnarna vid körning..

Stör mig på när tidningarna inte kollar upp saker ordentligt.

Jo, reagerade också på det. Speciellt när det är i en 'debattartikel' att SvRF inte förstår. Och så har de inte förstått den delen.

Liknande trådar

Tävling Hej! jag hittar inte så bra i TR. Det är så att min chef på jobbet sponsrar mig med tävlings schabrak och skydds väst om han får ha...
Svar
3
· Visningar
1 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka