Sv: Märken på tävling
*kl*
Hör inte riktigt till kanske, men är så många som tjatar om att regeln inte är ny utan fanns med förut också, och jag tror det, men inte på allt väl? Nån som har ett gammalt TR hemma och kan kolla?
Jag har för mig det var olika mått på olika grejer förra året och tror jag kollade hundra gånger förra året i TR, inte kan väl jag minnas så fel att det var precis samma regel förra året?
Nån som vet gamla måtten?
Mitt adobe reader är lite osamarbetsvilligt så jag fick skriva av allt och förbehåller mig därmed rätten att ursäkta eventuella stavfel
Från TR I 2011
"
Mom 151 Sponsorskap, reklam
En hästägare eller ryttare kan skriva avtal om reklamexponering med sponsorer. Ryttare har rätt att bära reklam (logotype) på klädsel, vojlock, insektsluva eller vagn enligt nedan specificerade ytmått. Ryttare som tävlar internationellt måste ha sponsorkontrakt godkänt av Ridsportförbundet. Rättigheten gäller inte Olympiska Spel eller andra tävlingar under IOC:s beskydd. Om personlig sponsor ska användas vid VM och EM fordras speciellt tillstånd från Ridsportförbundet.
Tillåten reklamyta innefattar även bakgrundsfärg eller annat färgfält. Som reklam räknas inte hästens namn, ryttarens eller ägarens namn, klubbens namn eller emblem.
På tävlingsbanan och i samband med prisutdelning får sponsorns namn och/eller logotype endas exponeras på en maximal yta av:
- 400 cm2 på vardera sidan av tävlingsvagnen i dressyrmomentet och i precisionskörningen eller på voltigevojlock (backpad).
- 200 cm2 på vardera sidan av vojlock.
- 75 cm2 på en gång på insektsluva.
- 100 cm2 på voltigeklädsel.
- 80 cm2 en gång i höjd med bröstfickan på ridjacka/frack eller tävlingsjacka med undantag för klädseln på fälttävlans uthållighetsprov och vid distansritt.
- 80 cm2 på varje sida av ridjackan i höjd med bröstfickorna vid banhoppning.
- 16 cm2 på vardera sidan av skjortkragen, gäller ej fälttävlans uthållighetsprov och vid distansritt.
- 200 cm2 på en ärm av tävlingsjackan vid fälttävlans uthållighetsprov och vid distansritt.
- Sadelmakarens namn får förekomma en gån på varje seldon på ett märke som inte är bredare än den del det sitter på och inte längre än 10 cm2.
- Vagntillverkarens namn får visas på vagnar, men ett märke av högst 50 cm2.
- Identifiering/märke av klädestillverkare får bara förekomma en gång per klädesplagg och ej större än 3 cm2.
- I moment A, B och C under och i samband med prisutdelning får sponsors namn och/eller logotype exponeras på ett märke om 80 cm2 i höjd med bröstfickan på tävlingsjacka.
- Affärsmässig annonsering är inte tillåten på någon del av ett ekipage. Detta gäller även täcken under tävlandet (inkluderande maratonpauser och prisutdelningsceremonier). Annonsering får endast ske enligt nedanstående
I körningens maratonmoment får reklam från sponsorn visas på vagnens sidor och framstammen. De får inte överstiga 2 520 cm2 på vardera av de tre reklamplatserna. På tre medhjälpares/grooms ryggar får reklamen inte överstiga 1 260 cm2 på vardera rygg.
För att en ryttare ska kunna ha personlig sponsor (utföra reklamtjänster mot ersättning, som utlämnade av sitt namn, person, fotografi eller häst till annonsering er.dyl.) måste Ridsportförbundet skriftligen godkänna sponsorkontraktet.
Reklamrätten vid internationella tävlingar som VM, EM och Nations Cup tillhör Ridsportförbundet.
På fritidskläder/överdragskläder är det tillåtet med reklam. All reklam på hästtäcke inne på tävlingsbanan är förbjudet på alla tävlingar inom eller utom Sverige. Undantaget är överräckande av sponsortäcke vid prisutdelning.
Sponsoravtal, cuper och serier
Klubbar och distrikt får sluta spearata avtal med företag som kan gynna Ridsportförbundets tävlingsverksamhet. Dessa avtal ska godkännas av Ridsportförbundet. Rikstäckande avtal är förbehållet förbundet. Som rikstäckande avtal räknas avtal som företag tecknar med fler än två distrikt eller med klubba från mer än två distrikt. I det fall företag önskar teckna avtal med flera distrikt eller klubbar ska avtal slutar med Ridsportförbundet."