Sv: Märken på tävling
*KL*
Tack ridsportförbundet, jag kan nu med all säkerhet säga att jag inte kommer tävla nästa år
Först licenserna, och nu det här. Jag kan se en viss poäng med de nya reglerna, men tycker att dels är det lite väl snålt tilltaget och dels hade det räckt om det gällde på tävlingsbanan.
Jag har inte möjlighet att mäta min tävlingsutrustning nu, men snabbt tänkt behöver jag byta/förstöra:
Benskydd
Sadel (loggan är bara 1cm2 men finns på båda sidor om sadeln = inte okej)
Hjälm
Ridbyxor
Säkerhetsväst
Jacka, som jag har om det är tråkigt väder på utetävling
Stövlar
Transportskydd
Alla täcken (fleece, rid, regn, alla som kan tänkas behövas)
Eventuellt kavaj
De flesta av mina skjortor
Det kommer inte att hända, kan jag säga. Bara den där utrustningen är inköpt för minst 27.000 kr och då har jag inte räknat med något täcke och ingen sjorta heller. Inte en chans att jag köper nytt.
Dessutom undrar jag hur många arrangörer som har prisutdelningen på annat ställe än resten av tävlingen? Formuleringen här är ju... Mindre genomtänkt, känner jag.
"På tävlingsområdet och under prisutdelningar"
Och hur var det nu med tävlingsområde?
"Med tävlingsområde menas det område inom vilket tävlingen
arrangeras. Detta inkluderar tävlings- och framridningsbanor,
väg till och från tävlings- och framridningsbanor, stallar och
stallområden, parkeringsområde samt övrig plats för ridning
eller körning som tävlingsledningen anvisar."
Varför behöver de då peka ut att reglerna gäller på tävlingsområdet
och under prisutdelningar? Självklart sker prisutdelningarna på tävlingsområdet, var annars? Stadshotellet?
Den formuleringen tror jag kan ställa till det. Folk kommer tolka det som "På tävlingsbanan och under prisutdelningar", frågan är om domare kommer tolka det så.
Som sagt. Max 8-10 cm2 inne på tävlingsbanan, det kan jag köpa utan problem. Även om jag gillar stora loggor, men jag ser samtidigt poängen med att ge större reklamutrymme åt verkliga sponsorer och strypa åt platsen åt de som tar betalt för att andra ska sprida reklam. Men som sagt, det här är bara töntigt. Jag får inte tävla i min sadel för 20 papp för att det finns en liten logga på båda sidor.
Så nej. Jag tävlar inte nästa år och det suger. Jag älskar att tävla och hade hoppats sätta igång igen nästa år efter ett års nästan total vila från tävlingar, men dels har jag inte den ekonomin (licensen, ny utrustning för väldigt många tusen) och dels känns det inget kul med så nitiska regler. Jag vill kunna ha mina Cavallo-byxor utan att bryta mot reglerna. Jag ser heller inte varför mina transportskydd skulle vara stötande för någon, men jag tänker definitivt inte klättra runt kring hästens bakben inne i transporten. Idioti!
(Och förresten tycker jag personligen det är fult med helt märkeslöst från topp till tå.)