Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

Jag går mot strömmen och tycker att detta är skitbra!! Det är inte helt vettigt att vartannat ekipage är betalande reklampelare för diverse märken. Märkena säljer mycket sina produkter på att köparen vill visa hur dyra saker de köper. En maffig logga från KL är ju mer "statusfylld" än en nästan exakt likadan från Hööks. Det gynnar i sporten i sig att det är en "utrustningstävling" med märken redan på framridningen. Tycker att det är bra att förbundet i denna frågan faktiskt sätter ner foten.

(Enda irritationsmomentet för mig är att det nya Schöckemöhleschabraket jag köpte i somras och fortfarande i använt eftersom det ska vara till tävling, får bli ett vardagsschabrak:p). Stackars mig som måste köpa ett nytt:D!

Vet du hur litet 3x1cm är? Man kan i princip inte ha några plagg med logga på. Kan inte ha racesafe-västen för loggan är för stor (ca 5cm lång och 2cm hög), kan inte ha min kavaj för loggan är för stor (ca 2x2 cm), kan inte ha mina ridbyxor, det står pikeur på dem (typ 1,5x4cm), kan inte ha mina terrängskydd (ca 2x2cm), kan inte ha mina senskydd (märket står på kardborrefästena), kan inte ha mina boots, loggan där är även den för stor (ca 4x3cm)... Mätte lite och tom på min fleecetröja med en liten lapp på dragkedjan, loggan på lappen var för stor...

Jag är inte heller så glad för maffiga loggor och den här hysterin över märken, men det här är lite väl överdrivet. Okey att man kanske inte ska ha en jacka som detstår KL jättestort över hela armen på, men 3x1cm är i princip omöjligt... Nu får jag leta helt nya "logg-lösa" saker att tävla i... eller så får man tejpa över dem... Står tex märket på min sadel på sadeln och det märket är oxå större än 3x1cm... och ny sadel köper jag inte bara för det är en logga på...

Jag är inte heller så glad för maffiga loggor och den här hysterin över märken, men det här är lite väl överdrivet. Okey att man kanske inte ska ha en jacka som detstår KL jättestort över hela armen på, men 3x1cm är i princip omöjligt... Nu får jag leta helt nya "logg-lösa" saker att tävla i..

Jag håller med. Det blir så krångligt. Jag har inga fancy saker, iaf inte till mig själv, och har ju inte tävlat dressyr (eller hoppning, för den delen) så jag måste ju ändå köpa ny ridutrustning. Men på hästens träns står märket på nackstycket - behöver inte mäta för att se att den är för stor. Och majoriteten av alla benskydd verkar ju ha alltför stora loggor för att vara ok.
Jag tycker att hysterin är jobbig, men samtidigt. Jag (och säkert fler) säljer saker som jag lessnat på/inte använder länge/blablabla, och då är det ju inte jättekul att sprätta bort märket (i de fall det går) heller.

fast detta gäller bara på tävlingsbanan då? på framridningen kan man väl ha vad som helst? jag har tex ländtäcke med Agria tryck och ett där det står back on track, det lär jag ju använda på framridningen.

jag har ju skaffat shockemöhle schabrak till dressyrtävling, dessa får man alltså inte tävla i då? :cry:

herregud, vart är sporten på väg...

Var det inte tal om att dessa regler skulle komma redan i år? Vet att flera bloggare skrev tidigare att man inte skulle få tävla med tretornstövlar osv?

Kommer ju få sätta tejp över allt för man kan ju inte gärna tävla naken. :(

Ska bli mycket intressant att se vad tillverkarna kommer hitta på nu.

Nej det gäller från det du eller hästen lämnar bilen eller transporten, dvs hela tävlingsområdet, inga som helst märken på någonting som är större än angivna mått. Inte ens en ikea-påse får du ta ut i princip, för ikea-märket påhöpåsen är större än 1x3cm...

Schockemöhle får man inte ha nej, inte med loggan på sidan iaf, jag mailade förbundet och skcikade med en bild på ett sådant schabrak som exempel :(

Senast ändrad:

Nej, det ska gälla på hela tävlingsområdet. :( Ländtäcke räknas nog inte som överdragskläder..

Kommer inte ens kunna ha mitt Mias skrittäcke med pytteliten logga. :(

tror det kommer bli raseri över detta påfund. Sambon sa att om man ska protestera över detta så ska man skippa o tävla, om så många som möjligt skippar att tävla, får klubbarna inte in pengar och då måste dom ändra reglerna.

Ja, jag vet hur litet det är;). Som dressyrryttare stör det mig inte ett dugg! Har inte benskydd på och definitvt ingen annan utrustning med hysteriska loggor:).

Det är förstås både dyrt och surt att behöva köpa nya tävlingsprylar. Men det ju inte så att det inte FINNS alternativ till loggorna. Finns en hel del reklamfri snygg utrustning:).

tror det kommer bli raseri över detta påfund. Sambon sa att om man ska protestera över detta så ska man skippa o tävla, om så många som möjligt skippar att tävla, får klubbarna inte in pengar och då måste dom ändra reglerna.

Ï förlängningen tror jag att detta blir jättebra. Sen kommer folk inte sluta tävla heller. Tror att licenssystemet iofs har sorterat bort en hel del ryttare, men tror faktiskt inte att detta kommer att påverka.

Fast jag som använder tex back on tracken kan ju inte bara byta lixom. Back on tracken har ju ett speciellt syfte. och loggan är stor och inte sprättar man bort en sån logga (det går inte heller) på sådant påkostat ridtäcke.

Fast jag som använder tex back on tracken kan ju inte bara byta lixom. Back on tracken har ju ett speciellt syfte. och loggan är stor och inte sprättar man bort en sån logga (det går inte heller) på sådant påkostat ridtäcke.

Lägg en filt över eller sy över ett tygstycke. Jag förstår att detta naturligtvis blir besvärligt initialt. Men det kommer att göra att tillverkana kommer att ändra på sina jätteloggor-vilket jag tycker är en positiv trend:).

njae...hur fint skulle det va om det såg lappat ut? och rida med två täcken för att täcka gör jag inte heller ;) och börjar man sy i ett täcke så kan det läcka in vatten också.

I förra TR stod det "Identifiering/märke av klädestillverkare får bara förekomma en gång per klädesplagg och ej större än 3 cm²" - TR I, mom 151. Regeln är alltså inte ny.

Vilken tur du har ;) Synd vi FT-ryttare inte har lika mycket tur... Försök hitta terrängskydd som är bra, som det inte är en logga på... Nej, där får man tejpa. Min sadel står det Zaldi på, och det får jag tejpa över... Jag är som sagt inte hellr för massa blaffiga loggor, men det är jäkligt tråkigt att man investerat i dyra märkesgrejer för att man vill ha saker som håller och som har bra passform, och så får man inte använda dem.

Tex Veredus-skydden, texten på reåsen är för stor.... I princip allt jag har finns det en logga på som är större än 1x3cm, även om den i de flesta fall är mindre än 3x5cm.

Men det är tur någon tycker det är bra iaf :) Jag tycker inte det. Du får gärna tipsa mig via PM vart man kan hitta snygga kvalitetsgrejer utan loggor, för jag behöver köpa massor med nytt... tyvärr, hade kunnat lägga dem pengarna på roligare saker...

Alltså, jag skulle inte ens kunna ha mina Pikeur Ridbyxor, Min kavaj, min skjorta, hästens eskadron boots eller lindor med miaslogga.
Jag tycker det är helt galet. Kan jag ens komma med min transport?

Sedan så drar man en lättnadens suck och inser att jag inte kommer tävla dressyr förens eventuellt tidigast 2013 igen om inte ponny
är pansionär eller dräktig för då blir tidigaste starten typ 2016 och då lär väl reglerna ha ändrats igen.

Alltså, jag skulle inte ens kunna ha mina Pikeur Ridbyxor, Min kavaj, min skjorta, hästens eskadron boots eller lindor med miaslogga.
Jag tycker det är helt galet. Kan jag ens komma med min transport?

Sedan så drar man en lättnadens suck och inser att jag inte kommer tävla dressyr förens eventuellt tidigast 2013 igen om inte ponny
är pansionär eller dräktig för då blir tidigaste starten typ 2016 och då lär väl reglerna ha ändrats igen.

Gick genast och mätte loggorna på min Pikeurkavaj och min tävlingsskjorta från samma märke:p. Båda två har godkända loggor på 3x1cm:). Har tyvärr varken Mias lindor el schabrak att tillgå här, men dom har väl bara den lilla svarta lappen med märket? Den är väl knappast större än 3x1 cm?

Transporten och bilen (eller Ikeakassen) behöver man intebekymra sig om. Det handlar som jag läste det enbart om utrustning på ryttare och häst.

*kl*

Jag som först drog en lättnadens suck över att jag inte hunnit köpa nya tävlingsskydd (med logga), insåg i nästa sekund att jag alltså inte heller kan använda bootsen. Det är alltså okej att tejpa över loggan, eller? Nån som vet nån tejp som fäster o håller för lera o regn?

Liknande trådar

Tävling Hej! jag hittar inte så bra i TR. Det är så att min chef på jobbet sponsrar mig med tävlings schabrak och skydds väst om han får ha...
Svar
3
· Visningar
1 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka