Jag försöker lära mina barn att det är onödigt att betala extra pengar för fula stora märken som misspryder det man bär. För många gånger betalar man extra för märket och så är prylen inte ett dugg bättre än en pryl som inte är av lika känt märke.
Det blev väldigt tydligt för sönerna när jag köpte ett par skor av ett välkänt märke, kostade 1300 har jag för mig. Efter bara fem månader hade jag så ont i höger fot att jag knappt kunde gå när jag hade skor på mig, kändes lite bättre helt utan skor, men var illa då med. Kollade igenom mina skor och insåg att sulorna var nerslitna och just högerskon var snedsliten.
Jag köpte mig ett annat par skor av ett inte lika känt märke där det inte står stora skyltar på skorna vad de heter så jag minns inte ens det nu. Nedsatt pris var 499, men ordinarie var visst 899 kr.
Det har nu gått ett år med de skorna, daglig användning alltså, och de funkar ännu. Börjar känna av högerfoten och gissar att skon är snedsliten, men inget syns alls, de ser ut att vara i bra skick ännu. Sönerna är förvånade över att det är bättre kvalitet i ett par skor av inte lika känt märke, och som inte skyltar med vad för märke de tillhör, jämfört med ett par dyra skor av känt märke.