Markbommar och gymnastikhinder.

stjarnfrugt

Trådstartare
Eftersom det var väldigt längesedan jag hade i huvudet vad avstånden var för trav- resp galoppbommar, studs och gymnastikserier så får folk gärna dela med sig av sådant här :)

Skriv gärna tips på bra övningar också, var längesedan jag hoppade så jag behöver i första hand tips på enkla gymnastikserier så jag kan öva balans osv.

Rider d-ponny och häst, ska tilläggas med tanke på avstånden...

Sv: Markbommar och gymnastikhinder.

hoppade studs för några dar sedan,satte upp 5st på rad 3m mellan varje,min pålle är av D-ponny mått:)

Jag har 10,5 meter mellan 2-kombination med 3 gallopsprång mellan. 3 meter mellan studshinder.

Jag har 10,5 meter mellan 2-kombination med 3 gallopsprång mellan. 3 meter mellan studshinder.

jag skulle gärna vilja veta avstånd mellan trav och galoppbommar oxå, om ngn är bra på det:)

Jag har ett minne av att galoppbommar för storhäst ligger på 3,5 m. Men om jag minns fel så får någon gärna rätta :)

det måste ju vara något fel med din häst..

en normal storhäst har 3,5 m långa galoppsprång, dvs 3 galoppsprång är 10,5 meter, är det 10,5 m mellan hinder SKA det vara 2 galoppsprång.. (1,75 från hinder till landningpunkt, 3,5 till nästa hovmärke, 3,5 till avsprångspunkt och 1,75 till hinder)
du får ta å gasa lite så hästen har ett bra galopptempo.. ;)

för storhäst har man ca 120 cm på travbommar, man kan variera 10-20 cm om man vill variera steglängden, du kan även lägga travbommarna längs ett böjt spår så kan du variera steglängden utan att behöva flytta bommarna..
för Dponny ska du nog ligga mellan 100-110 cm mellan travbommarna..

galoppbommar är normalt på 350 cm mellan bommarna och för d-ponny 300 cm..

trevliga övningar är att du lägger ut bommar på både raka och böjda spår och med varierande steglängd. ex travbommar på böjt spår samt två serier med galoppbommar, ett kortare och ett längre, gör ett "program" av det hela med tempoväxlingar, halter etc.. träna igenom det 2-3 ggr och vips så har du tränat ett helt ridpass..

andra bra övningar är att lägga travbommar på medellinjen, vid A och C, trava bommar, gör halt, och trava vidare mot nästa bomserie..

nästan likadant kan du göra med galoppbom för att få hästen att bjuda när du rider upp på medellinjen, galoppbommar sen vid X gör du avsaktning och volt till höger eleler vänster i trav och vid X galopp igen mot nästa galoppbomsserie..

kolla på dressyrprogram, även de högre, kolla om du kan lägga ut bommar på vissa ställen, och istället för förvända galopepr, piruetter, passager etc så gör de skolor som du och din häst klarar av, det finslipar lydnaden :)

lycka till!

Eftersom det var väldigt längesedan jag hade i huvudet vad avstånden var för trav- resp galoppbommar, studs och gymnastikserier så får folk gärna dela med sig av sådant här :)

Skriv gärna tips på bra övningar också, var längesedan jag hoppade så jag behöver i första hand tips på enkla gymnastikserier så jag kan öva balans osv.

Rider d-ponny och häst, ska tilläggas med tanke på avstånden...

Travbommar 1,3m
Galoppbommar 2,5-3m

Studs 3-3,5m

Travbom innan hinder 2,5m
Bom efter hinder 3,5m

Travbom 2,5m - kryss 5,5m - rättuppstående (1stegs kombination)

Travbom 2,5m - kryss 8-9m - rättuppstående / oxer (2stegs kombination)

Du kan tex ha en liknande serie: anridning i trav - studs - 1 galoppsprång-rättuppstående

(det svarta är bom / hinder, det emellan är avstånden)

Travbom
1,3m
travbom
2,5
kryss
3m
kryss
3m
kryss
5,5-6m
rättuppstående

Eller

travbom
1,3m
travbom
2,5
rättuppstående
3,5m
bom
3m
bom
3m
rättuppstående
3,5m
bom

Övningarna är "standard" åt vanlig pålla, så du får rida på lite med din ponny. :)

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 910
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama