Markarbetes tråden

gaski

Trådstartare
Meningen med den här tåden är:

*Att sprina kunskap om tex. NH och AR.
*Uppdatera hur ni lägger upp tränings passen
*Hur man börjar med markarbete på egen hand
*Roliga ledarskaps övningar

Och mycket mer.

Sv: Markarbetes tråden

Oj vilken bra tråd för mig som är markarbetesnörd:bump:

I perioder markarbetar jag väldigt mycket, särskilt om ridningen inte funkar så bra. Just nu blir det ofta att när jag rider och det är något som inte riktigt fungerar så sitter jag av, jobbar från marken några minuter, och så sitter jag upp igen.

Men nu en fråga till alla kloka:
Ryggar ni hästen från marken? Om ja, hur gör ni? Med/utan kontakt i munnen? Position bredvid/framför? Vilket syfte har ryggningarna från marken?

Är nyfiken eftersom jag ibland jobbar med ryggningar uppsuttet när jag jobbar med samling, men av någon anledning så gör jag det aldrig från marken. Allt filosoferande om ryggningar från marken är välkommet:laugh:

Jag ryggar mina hästar när jag arbetar dom från marken.
En av anledningarna för mig är att det skapar en större koncentration (iaf hos mina pojkar). Jag står framför och visar med kroppsspråket (hur mkt är beroende på hur uppmärksam hästen är, ibland räcker det med att vifta lite med ena fingret) att hästen ska backa. Om den inte förstår kan det hjälpa att lägga till en smackning.

Ási brukar jag även springa med lös. Kör då trav-halt-ryggning-trav en del.
I den ryggningen så räcker det med att jag backar så backar han också.

Jag ryggar ibland från marken, och numer räcker det att visa med kroppsspråket, och ev säga back.
Bra att de kan det röstkommandot.
Ryggar ibland försiktigt i uppförsbacke, annars mest för att befästa lydnaden, tex om hästen är för nära, eller vill klia sig på mig etc

När jag var på Nh-kurs fick man absolut inte smacka när man skulle rygga, för det skulle ge dubbla kommandon. Men det beror ju förstås på vad man har för kommandon annars. Kanske använder man inte en smackning för framåtdrivning.:)

Alla lär vi oss olika.
Då jag står framför så fattar mina hästar att dom ska backa, vilket bara förstärks med en smackning om dom inte reagerar direkt. Har funkat bra hittills och har aldrig upplevt mina hästar som förvirrande vid det :)

Att hästarna förstår är ju det viktigaste. Skrev det förra inlägget kanske bara för min egen skull, jag lyckas alltid smacka när Spurning ska rygga och hon fattar ingenting:D

Nu är ju min häst tyvärr skadad men innan det höll jag på med en del med markarbete.
Jag körde en del Nh, med repgrimma och rep, ja,lite såna övningar. Men sen tycker jag fortfarande att allt man gör med hästen ska man tänka på. Att tillexempel aldrig låta hästen beta när man håller i den, att hästen ska vänta innan den får gå in i boxen mm.
Det gör mycket att man bara tänker på småsaker.

Sen tömkörde jag även en del med henne. Det tyckte både jag och hon var kul. Målet var att köra in henne men vi hann inte så långt.
Men om hon nu blir friskförklarad tror jag det kan vara ett bra rehabiliteringsarbete att tömköra i gång henne:)

Jag markarbetade flera gånger i veckan förr, något jag faktiskt saknar nu! Jag har varit extremt NH-frälst, tömkört, miljötränat, löslongerat mycket o lekt mycket med vår kommunikation -min gammelgubbe o jag. Men det blev tråkigt tillslut, dels flyttade vi ifrån en gård med rundpaddock/paddock till en gård utan preparerade ytor att träna på och dels försvann inspirationen! Det hade varit roligt att hitta den igen. Vi provade på AR ett tag oxå, men Andi var inte förtjust i det o jag hade inte målmedvetenheten att kämpa på.

Igår var första gången jag koncentrerat markarbetade på flera månader, vi tömkörde! Det var jättekul och jag fick mersmak, ett till pass är planerat imorgon. Nån som har bra tips på vad vi kan träna i tömkörningen? Igår tränade vi "serpentiner" (böjning) och försökte oss på några halva öppnor, vi körde oxå inne o skogen "off road".

En fråga till -hur gör man en skänkelvikning via töm- går det?

Från igår:
tomkorning5.jpg

Men nu en fråga till alla kloka:
Ryggar ni hästen från marken? Om ja, hur gör ni? Med/utan kontakt i munnen? Position bredvid/framför? Vilket syfte har ryggningarna från marken?

Är nyfiken eftersom jag ibland jobbar med ryggningar uppsuttet när jag jobbar med samling, men av någon anledning så gör jag det aldrig från marken. Allt filosoferande om ryggningar från marken är välkommet:laugh:

Jag kan backa hästarna framifrån eller från sidan vid arbete på "lång tygel", jag säger ba-cka och får ev. förstärka med spö på bringan (eller handrörelse/beröring) beroende på vilken uppmärksamhet hästen har. Jag brukar träna ordet backa innan matservering, innan hästen får äta ur krubban så backar vi ett steg. Så ordet kan dom, det är bara motivationen som saknas ibland :angel:

Nu kom jag ju på en utmärkt övning inför morgondagen, att lära oss backa vid tömkörning! :bow:

Vi brukar markarbeta minst en gång i veckan, framförallt tömmkörning, och löshoppning. Jag har än så länge bara tömmkört hemma, var ute i skogen en gång, men det gick uruselt, men det ska vi träna i sommart. Ska försöka börja att dra däck och lite så.
Löshoppar gör vi för pollen tycker det är så roligt=)

Jag håller också på mkt med NH, och leker i repgrimma och långt rep, och det är också kul för oss båda två.

Jag skulle vilja veta lite mer om att "rida från marken". Hoppas någon som håller på med det hittar hit...=)

Oj, får hästen inte äta när man håller i den?
För rätt ofta så låter jag Draumur beta när jag håller i han eller ger han mat då jag håller i han, men då ger jag han ju lov att äta.

Men jag vill inte att han betar med bett i munnen eller under ett arbetspass såklart.

Är detta inkonsekvent att låta hästen beta ibland?

Jag har fått lite "påbackning" att jag måste träna mkt mkt mkt nh med min häst då han ifrågasätter ledarskapet OFTA, är nochalant och "bullrig", så jag suger i mig alla tips!

Jag handbetar våra hästar ibland, tycker inte det är några problem med det.
Om de vill beta då jag leder dem så är det jag som bestämmer, och visar tydligt vad som gäller, och det accepterar de (om än motvilligt ibland...)

Fick lära mig en jätte bra övning idag, som desutum är busenkel att göra.
Så här kommer ett tips på en bra ledarskaps övning:
Den går ut på att hästen inte får gå in i ditt revir tex att buffa med huvudet, det är bara du som får gå in i dens.
Om hästen förösker gå in i ditt revir genom att böja huvudet så är det bara att säga åt den, lika så om den kollar åt något annat håll.
För det är du som är ledaren och de är du som ska hålla reda på "flocken".
Kolla också på öronen de spegar mycket vad hästen tänker, den ska hela tiden va uppmärksammad på dig. Och vad du ska göra så ska den följa dig.

Denna övning är skit bra, ska börja köra den varje dag.

Fast det handlar ju inte riktigt om att vi människor kan klampa in i hästens "revir" (dvs privata område) hur som helst heller. Det handlar om ömsesidig respekt, dvs om hästen bjuder in dig i sitt privata område så kan du gå in där, på samma sätt som hästen får komma nära människan när människan bjuder in. Vi människor umgås alldeles för lite med våra hästar för att vi ska kunna ta på oss en roll som ledare. Däremot kan vi skaffa oss ett ömsesidigt, respektfullt förhållande till varandra, där vi kan träffas och arbeta med glädje.

Jag tror att det viktigaste i ALLT arbete med hästar är att man är konsekvent. Då behöver man aldrig signalera ut att man är opålitlig. Hästen vet precis hur den ska förhålla sig till människan, och människan vet precis hur hon ska förhålla sig till hästen. Det gäller alltså att vara konsekvent även i hanteringen av hästen, även när det gäller småsaker. T ex hur man går in i boxen, hur hästen ska stå när man tar av grimman, hur hästen ska agera när grimman är av och på, när hästen kan äta i krubban, när hästen kan flytta sig i gången och när den ska stå still, hur vi leder hästen och hur hästen ska bete sig när man står stilla och kanske pratar med någon (dvs ägnar sig åt något annant än hästen) etc. Om man alltid är konsekvent i sitt arbete och i sin hantering av hästen, skapas trygghet och harmoni, vilket är väldigt trevligt =) Man slipper hästar som står och skrapar i gången eller skriker efter sina kompisar i hagen och är okoncentrerade. Istället har man en harmonisk häst som vet vad som gäller och som är nöjd med det.

Själv arbetar jag mycket med NH. Thytur var ju i princip ohanterad när han kom till mig och jag har lagt ner mycket arbete för att skapa en fin relation. Jag ger honom inget godis, men han vet att det alltid finns något i krubban när han kommer in. Däremot ska han inte äta när jag står vid honom, så när jag tar in honom i boxen så ställer han sig alltid med huvudet i öppningen, jag tar av honom grimman och så står han kvar där tills jag ber honom att backa. Då står han en bit in i boxen och när jag har gått några meter ifrån honom så går han fram till krubban. Detta är väldigt skönt, för något av det värsta jag vet är hästar som bara slänger sig över krubban innan man hunnit få av grimman! Jag skulle inte heller beta honom för hand, och jag tror faktiskt inte att Thytur ens skulle komma på tanken att prova.

Vi jobbar mycket i rep och även utan rep. Join ups, växla gångarter, följa mitt finger i olika gångarter, flytta undan olika delar av kroppen, lyfta ben med och utan rep, placera benen på olika ställen, följa repet på olika sätt, backa och gå frammåt, öppna, sluta, härmas, gå löst mellan koner, bommar, skicka över hinder, vänja honom vid olika typer av beröring etc etc.

När det gäller AR markarbetet så har jag skrivit en uppsjö av inlägg kring det och orkar faktiskt inte skriva mer om det nu. Men jag kanske återkommer!

//Julia

Nä precis. Det är alltid lika roligt att läsa dina inlägg du beskriver allt så bra och gör det roligt att läsa, fast än de är lång text.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 545
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 346
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka