Sv: Markarbetes tråden
Fast det handlar ju inte riktigt om att vi människor kan klampa in i hästens "revir" (dvs privata område) hur som helst heller. Det handlar om ömsesidig respekt, dvs om hästen bjuder in dig i sitt privata område så kan du gå in där, på samma sätt som hästen får komma nära människan när människan bjuder in. Vi människor umgås alldeles för lite med våra hästar för att vi ska kunna ta på oss en roll som ledare. Däremot kan vi skaffa oss ett ömsesidigt, respektfullt förhållande till varandra, där vi kan träffas och arbeta med glädje.
Jag tror att det viktigaste i ALLT arbete med hästar är att man är konsekvent. Då behöver man aldrig signalera ut att man är opålitlig. Hästen vet precis hur den ska förhålla sig till människan, och människan vet precis hur hon ska förhålla sig till hästen. Det gäller alltså att vara konsekvent även i hanteringen av hästen, även när det gäller småsaker. T ex hur man går in i boxen, hur hästen ska stå när man tar av grimman, hur hästen ska agera när grimman är av och på, när hästen kan äta i krubban, när hästen kan flytta sig i gången och när den ska stå still, hur vi leder hästen och hur hästen ska bete sig när man står stilla och kanske pratar med någon (dvs ägnar sig åt något annant än hästen) etc. Om man alltid är konsekvent i sitt arbete och i sin hantering av hästen, skapas trygghet och harmoni, vilket är väldigt trevligt =) Man slipper hästar som står och skrapar i gången eller skriker efter sina kompisar i hagen och är okoncentrerade. Istället har man en harmonisk häst som vet vad som gäller och som är nöjd med det.
Själv arbetar jag mycket med NH. Thytur var ju i princip ohanterad när han kom till mig och jag har lagt ner mycket arbete för att skapa en fin relation. Jag ger honom inget godis, men han vet att det alltid finns något i krubban när han kommer in. Däremot ska han inte äta när jag står vid honom, så när jag tar in honom i boxen så ställer han sig alltid med huvudet i öppningen, jag tar av honom grimman och så står han kvar där tills jag ber honom att backa. Då står han en bit in i boxen och när jag har gått några meter ifrån honom så går han fram till krubban. Detta är väldigt skönt, för något av det värsta jag vet är hästar som bara slänger sig över krubban innan man hunnit få av grimman! Jag skulle inte heller beta honom för hand, och jag tror faktiskt inte att Thytur ens skulle komma på tanken att prova.
Vi jobbar mycket i rep och även utan rep. Join ups, växla gångarter, följa mitt finger i olika gångarter, flytta undan olika delar av kroppen, lyfta ben med och utan rep, placera benen på olika ställen, följa repet på olika sätt, backa och gå frammåt, öppna, sluta, härmas, gå löst mellan koner, bommar, skicka över hinder, vänja honom vid olika typer av beröring etc etc.
När det gäller AR markarbetet så har jag skrivit en uppsjö av inlägg kring det och orkar faktiskt inte skriva mer om det nu. Men jag kanske återkommer!
//Julia