markarbete

G

gol

vad är markarbete?? hur gör man?? tacksam om svar och övningar :bow::D

Sv: markarbete

Markarbete är när du är på marken o arbetar hästen.
Tror att det finns x antal trådar i ämnet så sök på forumet så finns det nog att läsa.

fast några människor jag har mött menar att markarbete är ett annat ord för dressyr :confused: (hopphäst-människor, så dom syftar väl på att dom är kvar på marken)

blev lite förvirrad innan på det.
men jag anser markarbete som när man arbetar hästen från marken, rätt självklart med själva namnet ju :smirk:

Jag använder ordet för övningar när JAG är på marken. Tycker dock att de flesta "storhäst"ryttare jag känner använder det till att beskriva ridning(dressyr) utan hoppning eller hur man ska uttrycka sig...

Ha r råkat ut för några missförstånd, då jag sagt markarbete och menat att jobba hästen vid hand (från marken) har det tolkats som arbete med tex skolorna i dressyr...

Hej gol,

Jag kommer från storhästvärlden :) och där skulle jag vilja påstå att markarbete är det hoppryttare sysslar med när de inte hoppar - det vill säga samma saker som vi dressyrryttare :idea: Dvs arbetar efter utbildningsskalan: takt och tempo, lösgjordhet, stöd, schwung, rakriktning och till sist samling. Vi menar alltså inte att vi arbetar våra hästar från marken.

Ett synsätt...

Hej gol,

Jag kommer från storhästvärlden :) och där skulle jag vilja påstå att markarbete är det hoppryttare sysslar med när de inte hoppar - det vill säga samma saker som vi dressyrryttare :idea: Dvs arbetar efter utbildningsskalan: takt och tempo, lösgjordhet, stöd, schwung, rakriktning och till sist samling. Vi menar alltså inte att vi arbetar våra hästar från marken.

Ett synsätt...

Det heter så vid hoppning :smirk:

Jag tror att man kan tyda det hur man vill,
Men för typ alla islandsryttare är det att man jobbar hästen för han på marken ;)

asså jag skule vilja ha lite mer liksom övningar visa gärna med bilder liksom vart ni står och så:D

alltså du kan ju longera, tömköra eller abreta hästen vid hand brevid, trixträning, NH-träning osv. allt som inte handlar om att du sitter på hästen ;)

Som flera andra svarat så kan markarbete se väldigt olika ut beroende på ekipage. För min del så använder jag mig av ordet markarbete när jag rider över och arbetar med bommar.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
289
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka