Markarbete..

the_connemara

Trådstartare
Kanske passa som rubrik?

Min tös ska skrittas avsutten till jul hade jag tänkt. Skrittats en vecka nu. Har mkt liten chans till tömkörning annat än rakt fram och det inte ännu. Vad kan man göra? Både kommunikationsträning men främst träning av hennes rygg. Har av sig själv svag ryggverksamhet och går gärna högt med huvudet, går endast i lång-låg form och jobbar med ryggen när hon rids. Skritt i sig är en dålig gångart för henne eftersom hon gärna glider och inte jobbar genom ryggen men det är bättre nu när hon är ok (haft knäledsinflammation länge men ej vart halt).

Nu så
*klättrar vi lite i en backe, går i lugnt tempo nu, ville först pga överskottsenergin galoppera upp och hoppa ned ;)
*Ute och går "normalt" men med mkt drivning så hon kliver på och sänker huvudet och ryggen börjar "gunga" lite..
*testar oxå att leda henne m grimskaftet mellan frambenen dvs höjer hon huvudet är det bara att smacka på och hålla lite i grimskaftet - fick träningvärk efter 30 min så här så det borde ju göra ngn nytta..
*leder henne oxå i höjd med bakbenen, dvs jag kan lätt driva henne och hon får gå fram själv och inte masa sig bakom. Kan gå fint vid sidan av mig oxå..
*står lite stilla då och då för att öva. Kan stå lös på de mesta ställen.

Men just det här med ryggen. Har ingen erfarenhet att jobba hästar från marken annat än lite tömkörning som jag dock är rätt kass på, hon är lite för pigg för mig. Men det är som sagt inte aktuellt just nu. Tror ni man kan, utifrån positionen i höjd med hennes bakben, be om lite "öppna"? Kan inte få ngn ställning/böjning men just att hon trampar lite in under sig med ena bak kanske räcker iaf i början? Det är ju iaf annat än att bara gå rakt fram.. Tänker även promenixa lite med chambon i "framtiden" för det har hon funkar bra på innan, blir lugnare när hon inte kan slänga upp huvudet och slappnar då lättare av och börjar gå genom ryggen.

Förresten, ex det med att leda med grimskaft mellan frambenen är inget jag eg rekomenderar - farligt! Men ja, min tös är lite spec.. Vi känner varandra väl om man säger så!

Tips?
 
För att få igång ryggen utan mekanisk inverkan från dig skulle jag gå i skogen där det är grenar, rötter etc. Inte så fort utan låt henne se vad hon går, det ska vara lite knepigt så att hon måste tänka och jobba igenom hela kroppen.

På ridbanan kan du lägga ut bommar, slalom etc.

Du kan tömköra i skogen också, runt grenar, träd ALLT :D

Försök att inte tänka så mkt på var huvudet är utan få igenom sidorna, bakbenen osv. Och så MASSOR av beröm :)
 
Klassiskt tips, men jag LOVAR, det hjälper tyvärr inte.. Hon ser sig inte för, hon skiter i var hon sätter fötterna hur jävligt det än är. Dessutom svårt att få henne lugn när man inte kan gå ijämte, stressar om det blir för snårigt och hoppar om det är saker i vägen..

Ridbana har jag inte, därför ingen tömkörning annat än rakt fram ;) Men inte heller över bommar sänker hon huvud/hals och börjar använda ryggen något nämnvärt, har verkligen inte det i sig sa.

Just att få igenom sidorna o så går mkt bättre från ryggen, men nu vill jag unvika att sitta på henne..
 
Hur mkt går du i skogen? Ponnyns väninna har fått lära sig den hårda vägen, dvs aktar man sig inte så kanske man ramlar omkull, så även hon har börjat se sig för bättre. Men jag har suttit på en som snubblade sig fram så man trodde man skulle stupa, ofta.

Bommarna kan ta lite tid och så ska man inte bara ha dem rakt fram och på samma höjd utan böjda spår, olika höjd etc.

Hon måste inte sänka halsen, det viktiga är aktiviteten i ryggen och baken som är viktig.

Tömkörning rakt fram i skogen fast runt träd och sånt brukar få med sidorna också. Men det tar ju lite tid :)
 
Gå in på barock och titta efter en tråd "markträning" så hittar du en massa tips på träningen och även lite bilder.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 377
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Stekspaden
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp