Märka revir borta?

J

Jezz

Hur gör jag för att få bukt med detta problem?
Tobbe är snart 10 månader... är helt rumsren, men när han kommer bort och där finns hund så pinkar han inne och märker revir (antar jag att det handlar om).
Är ju inte så kul... har inte sett när det händer... så det är ju lite svårt att säga till honom då.

Sv: Märka revir borta?

Hej!!

Det är väldigt svårt att få bort när de väl har börjat..

Min pudel kissar bara inne hos en av mina vänner och hon har en hane & en tik pudel där lyfter han på benet. Men går jag nån annanstans så kissar han inte vet inte om det beror på rangen el nått.. Han är en liten tuff hund. Han är kastrerad men kissar inne ändå..

En del hanar kissar för att vara högre i rang en den andra el en ful ovana de har fått eftersom de inte blir tillsagda..

Det enda är att kolla han inne hela tiden ha han i koppel så du kan säga till honom ordentligt. Det går ju såå fort när de lyfter på benet.

Sv: Märka revir borta?

Tobbe är snart 10 månader... är helt rumsren, men när han kommer bort och där finns hund så pinkar han inne och märker revir (antar jag att det handlar om).

Du har en mkt trevlig och väluppfostrad hund! :) På hundars vis alltså. Som hundägare och som ägare till möblerna han pissar på anses han ju som mindre trevlig. :smirk:

Hundar, särskilt valpar och yngre, kissar inne för att de som bor där ska få en chans att lukta av hans kiss och se vem han är.

Många gånger är de lite osäkra när de kommer in på en annan hunds revir och särskilt när hunden som bor där är äldre och högre i rang. För att slippa bli nosad på och komma så nära inpå hunden som bor där, skyndar man sig att kissa. Då kan hunden som bor där gå dit istället och få information istället för att nosa i baken.

Det Du kan göra för att få bort detta är att låta hundarna träffas utomhus. Ta en kort promenad och låt hundarna nosa på varann eller varandras kissfläckar. Då har de klarat av hälsningen utomhus och så kan Ni gå in sedan. Där kan Du hålla Din hund kopplad en stund tills hundarna har lagt sig ned och kopplat av. Därefter kan Du koppla loss.

Gör detta några gånger, ut och hälsa och sedan gå in. Efter ett tag så känner hundarna varann så pass bra att Ni kan komma direkt in till varandra utan denna "kissritual"

Lycka till!

Skäll aldrig på Din hund som kissar inne. Han är bara artig och lite osäker.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 605
Senast: fixi
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
976
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka