mark todd, prestige eller pessoa?

Sv: mark todd, prestige eller pessoa?

inte för att vara jobbig, men den sadelprovaren jag frågade sa iaf det... och den säljer alla möjliga märken på sadlar, och om det va så att hon bara ville sälja någon sadel så skulle det nog va en butet eller amerigo eller något, men nu är det så att jag inte ska någon av dessa märken längre, för jag ska "måttbeställa" en sadel av annat märke nu...
men tack för tipsen:smirk:

men vad säger att det är sanning i det du säger? har du någon utbildning i det hära?? blir bara så förvånad att du är så tvärt emot att de båda sadlarna kan ligga på samma häst. dessutom så är "min" sadelutprovare en vän till familjen och skulle inte lura på oss någon sadel..

Jag har inget vinstintresse i att rekommendera den ena eller den andra sadeln. Jag säljer inga sadlar. Är inte diplomerad utprovare om det är det du är ute efter, men jag har lärt mig genom utprovare/tillverkare/sadelmakare pga att min häst är svår att hitta sadel till. Och jag har anlitat/snackat med de flesta utprovare som finns i södra Sverige, och det är inte många jag litar på måste jag säga...

Hon kanske tjänar mer på Prestige och Pessoa... Prestige och Pessoa är i rätt prisklass för de flesta, Butet och Amerigo är mkt dyrare och svårare att sälja in till "fel" person.

men om du då inte har någon utbildning alls utan bara anlitat sadelutprovare och på så sätt ha lärt dig hur en sadel ska ligga så kan du inte dra slutsatsen att våra sadelutprovare är konstiga.det kan lika gärna var din/dina som är "konstiga". plus att det varjerar mkt från häst till häst.min häst kan ha både prestige och pessoa och ts också men sen går det väl inte alls på din. men tydligen så ser sadelutprovare anorlunda på hur en sadel ska ligga här i mellersta gemfört med södra sverige.

Vet du vad dom lär sig på utbildningarna? Det är en helgkurs, och man lär sig inte så mycket på dom. Jag har inte bara anlitat utprovare, jag har pratat med tillverkare och sadelmakare också under 4 års tid och dragit egna slutsatser. Jag har provat över 120 sadlar bara på min egen häst, (och fler på andras hästar) och haft kontakt med ALLA tillverkare som jag har lyckats hitta mailadress till (vilket nog är över 100 st, både i Europa och USA), och några i Europa har jag också haft telefonkontakt med om jag lyckats hitta telefonnumret till fabriken. Så jag vågar påstå att jag har mer kunskap än de flesta utprovare som är aktiva i Sverige. Jag hjälper många med sadlar, och skillnaden mellan mig och en utprovare är att jag inte är ute efter att sälja, ligger sadeln förjävligt så säger jag det och man får komma på en annan lösning.

Vad min häst kan ha för sadlar har väl ingen betydelse? Min häst kan varken ha Prestige, Pessoa eller något annat vanligt märke, det har ju ingen betydelse. Prestige och Pessoa är alldeles för olika för att någon häst ska kunna ha sadlarna och för att de ska ligga BRA!
I hela Sverige finns det än så länge bara 2 personer (båda finns i Sthlm) som jag skulle lita på. Det är främst dessa som jag har lyssnat på, de andra utprovaran som finns häromkring kan inte säga annat än "sadeln ska ligga 3 fingrar från manken och inte glappa" när man frågar dom om hur en sadel ska ligga. Och tyvärr är utprovarna överlag såna. De vet inte så mycket. Och sen finns det utprovare som vet mycket och VET hur en sadel ska ligga, men de drivs av sitt pengabegär och skiter i vilken häst som får vilken sadel.

får man då fråga vilka dom hära två sadelutprovare är i sthlm? kanske det visar sig att jag har anlitat en av dom?
sen kan man inte påstå att en sadelutprovare går på en helgkurs och sen är utbildad sadelutprovare. iaf inte den sadelutprovaen som är en vän till oss. han har varit utbildad sadelutprovare i tjugo år och har minst en gång per år tatt en ny kurs för att öka sina kunskaper.samt att innan han blev sadelutprovare var han lärling hos en sadelutprovare i 2-3år.:smirk:

den hära bekanta till oss är inte heller ute för att sälja en sadel till oss bara för pengarnas skull.och jag skulle aldrig kunna tänka mig att han ljuger om sadeln ligger på hästen. och säg nu inte att han inte kan det hära med sadelutprovning för det kan han.bara att se på hästen kunde han avgöra vilken sadel hon skulle ha och sen när vi provade den låg den perfekt.

men snälla! det är väl inget att bråka om?!
om våra sadelprovare säger att dom ligger bra o man kan lita på dom så gör man det, dessutom tror inte jag att min sadelprovare skulle ljuga eftersom det är en ganska nära vän också:p

det beror ju på också hur hästen är byggd, vet dessutom en annan häst som haft både prestige och pessoa och båda låg bra, men den har nu endast pessoasadeln.

jag ville bara veta vilken ni skulle rekommendera...
jag lyssnar på den som hjälper mig!

men tack ändå.

får man då fråga vilka dom hära två sadelutprovare är i sthlm? kanske det visar sig att jag har anlitat en av dom?
sen kan man inte påstå att en sadelutprovare går på en helgkurs och sen är utbildad sadelutprovare. iaf inte den sadelutprovaen som är en vän till oss. han har varit utbildad sadelutprovare i tjugo år och har minst en gång per år tatt en ny kurs för att öka sina kunskaper.samt att innan han blev sadelutprovare var han lärling hos en sadelutprovare i 2-3år.:smirk:

den hära bekanta till oss är inte heller ute för att sälja en sadel till oss bara för pengarnas skull.och jag skulle aldrig kunna tänka mig att han ljuger om sadeln ligger på hästen. och säg nu inte att han inte kan det hära med sadelutprovning för det kan han.bara att se på hästen kunde han avgöra vilken sadel hon skulle ha och sen när vi provade den låg den perfekt.

håller med!:D

förlåt för trådkapningen!

perssonligen om du vill veta hur en sadel ligger skulle jag bara lita på sin "egen" sadelutprovare och inte folk här på buke. då alla har andra uppfattningar hur en sadel ligger och ska ligga. men om du vill veta vilken sadel som är snyggast av dom tre sadlarna så skulle jag ha frågat hära.men självklart skiljer sig också menigar där:

vad krångligt det hära inlägget blev:D

Jag pmar vilka dom är.
Tyvärr så har ju dom flesta utprovarna inte 20 år i branschen (de jag tänker på har dock det, och säkerligen mer) men ändå så anlitas de flitigt. Sen finns det ju väldigt många som har arbetat 20 år i branschen men blivit mer korrupta med tiden (känner några såna med, som var bra för några år sen, men nu säljer de samma märken till alla hästar)

Jag har skrivit det i många trådar men skrivet det igen:
En sadel kan se ut att ligga bra för en okunnig, men om man vet allt som kan vara fel så är det betydligt svårare att hitta en bra sadel.
Jag kan lägga in en massa bilder bara på min egna häst med sadlar som har blivit godkända av utprovare, och som ser ut att ligga bra, men egentligen så har dom legat helt åt helvete när man kollat på ALLT.

Jag köpte en Pessoa sadel utav min tränare som säkert är snart 8 år eller ngt. den ligger SUPER på min häst och på 2 utav min systers hästar! en ny sadel kanske inte ligger helt perfekt när du köper den men näst intill, tänk på att det är läder!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 269
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix