Sv: mark todd, prestige eller pessoa?
Vet du vad dom lär sig på utbildningarna? Det är en helgkurs, och man lär sig inte så mycket på dom. Jag har inte bara anlitat utprovare, jag har pratat med tillverkare och sadelmakare också under 4 års tid och dragit egna slutsatser. Jag har provat över 120 sadlar bara på min egen häst, (och fler på andras hästar) och haft kontakt med ALLA tillverkare som jag har lyckats hitta mailadress till (vilket nog är över 100 st, både i Europa och USA), och några i Europa har jag också haft telefonkontakt med om jag lyckats hitta telefonnumret till fabriken. Så jag vågar påstå att jag har mer kunskap än de flesta utprovare som är aktiva i Sverige. Jag hjälper många med sadlar, och skillnaden mellan mig och en utprovare är att jag inte är ute efter att sälja, ligger sadeln förjävligt så säger jag det och man får komma på en annan lösning.
Vad min häst kan ha för sadlar har väl ingen betydelse? Min häst kan varken ha Prestige, Pessoa eller något annat vanligt märke, det har ju ingen betydelse. Prestige och Pessoa är alldeles för olika för att någon häst ska kunna ha sadlarna och för att de ska ligga BRA!
I hela Sverige finns det än så länge bara 2 personer (båda finns i Sthlm) som jag skulle lita på. Det är främst dessa som jag har lyssnat på, de andra utprovaran som finns häromkring kan inte säga annat än "sadeln ska ligga 3 fingrar från manken och inte glappa" när man frågar dom om hur en sadel ska ligga. Och tyvärr är utprovarna överlag såna. De vet inte så mycket. Och sen finns det utprovare som vet mycket och VET hur en sadel ska ligga, men de drivs av sitt pengabegär och skiter i vilken häst som får vilken sadel.