Pazuzu

Trådstartare
Jag satt och läste gamla tävlingsurklipp från 70-talet och stötte på detta i en tyvärr odaterad artikel från en hopptävling (för stor häst) på Eksjöortens ryttarförening:

"På söndagsmiddagen fick tävlingarna avbrytas ett par timmar genom en tragisk olyckshändelse. Det var avelshingsten Marconi från Växjö med Erika Gowenius i sadeln som föll över ett hinder så olyckligt att han bröt nacken och dog nästan omedelbart.

Dessbättre klarade sig Erika utan skador. Olyckan var dubbelt tragisk för sin ägare. I lördagens tävlingar segrade Erika på Marconi i klass V med stor suveränitet, och hon var även favorit i söndagshoppningen. Ekipaget har tidigare haft fina framgångar och förlusten av den prima avelshingsten är kännbar."

Frågan är vad det är för häst? Det har ju aldrig funnits någon godkänd halvblodshingst vid det namnet? Gowenius-familjen har dock haft ett flertal andra godkända hingstar, men denna Marconi har jag aldrig hört talas om innan. Det är ju minst sagt konstigt eftersom den benämns som en god avelshingst. Någon som har en aning?

Sv: Marconi?

Kan det ha varit en import som dog innan han hann visas i Sverige?

Det fanns bl a en holsteiner e Manometer som var i lämplig ålder.

Det verkar alltså finnas två tyska Marconi, en hannoveranare född 57 e Marcio xx-Duellant och en holsteiner f 64 e Manometer xx-Nestroy.

Som Görel skriver är det väl kanske så att det är en importerad hingst, och då skulle det kunna vara vilken som av dem. Men troligast är kanske den senare, åldersmässigt sett. Dock är samtliga avkommor som finns i olika databaser vara tyskfödda.

Det enda undantaget verkar vara denna http://blup.se/sv-SE/horses/72049-ninni (som jag helt missat tidigare när jag kollat där)
Och nu när jag slog upp Ninni i Ridsportförbundets databas står det att den var född hos Erika Gowenius! Och den Marconi som står angiven som far i länken ovan är alltså den som är född 1964.

Mysteriet löst, tack vare er input!:)

Vad roligt!:)

Man kan ju också se på Ninnis avkommor att de har gröna papper så hennes far räknades som godkänd av ASVH vilket betyder att han var godkänd i något annat land först även om han inte hann godkännas här. Ser i stamboken att Ninni är född 1977 vilket betyder att artikeln du har måste vara från senast -77 innan premieringen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka