Maratonvagns funderingar

skogstomten

Trådstartare
Ja ni har inte alls fått mig att hålla på attlängta ihjäl mig nu ;)

Har sutti och letat runt lite på nätet, tittat på begagnade vagnar osv.
Det maratonvagnar jag har erfarenhet av är de som vårt lilla lokala körsällskap äger. Så jag känner mig lätt förvirrad över vad man ska tänka på om man framöver ska leta en vagn.

Först och främst om jag köper en vagn för enbent, hur pass krångligt är det att göra så man även kan köra par med den?

Hur stor roll spelar det om det är styrfördröjning eller inte?

Eller vi vänder på det kanske, berätta, vad ska jag tänka på om jag börjar kolla runt lite efter en vagn?

Kommer väl främst att köra med mitt fjordsto som är ca 143 cm hög.
Nu kan jag väl inte vara hundra procent säker på att damen kommer att vara lika eld och lågor över detta som jag är, men man får väl hoppas.

Sv: Maratonvagns funderingar

Hej!

Är inte så värst kunnig när det gäller maratonvagnar men det är troligen rätt enkelt att göra om enbet till par. Iallafall om skaklarna går att ta loss från vagnen.

Vad är styrfördröjning? Det låter inte bra liksom?? :crazy:

Mvh Lisa

_L_ skrev:
Hej!

Är inte så värst kunnig när det gäller maratonvagnar men det är troligen rätt enkelt att göra om enbet till par. Iallafall om skaklarna går att ta loss från vagnen.

Vad är styrfördröjning? Det låter inte bra liksom?? :crazy:

Mvh Lisa

Som jag har förstått det så gör styrfördröjningen att vagnen följer bättre i hästarnas spår genom att fördröja styrimpulsen en liten stund, någon mekanisk anordning, men jag kan ha helt feeel :D

styr fördröjning e jätte bra om du tävlar i maraton och kon körning
den fungerar som just fördröjning av styrningen när du svänger ..
när skacklarna svänger så svänger ju även vagnen direkt i normala fall o det blir svårt att svänga snabbt (du måste ta ut svängen mera)med en vagn med styrfördröjning kan du svänga snävare än med en utan styrfördröjning...
men dom vagnar med styrfördröjning kostar lite mera men dom e sååå kanon att köra med framför allt om du kör par...

Vad det gäller styrfördröjning, så använder man inte det på enbetsvagnar, då det blir tungt för hästen att dra vagnen runt i svängen när hjulen inte följer med. Dessutom så blir det oerhört svårkört från skarp vänster till skarp högersväng. (Man tillverkar idag en slags fördröjning på skakeln som länger skakeln på yttersidan i sväng och innerskakeln kortas vilket ger hästen mera plats. På par och fyrspanns maraton vagnar är det ett måste med styrfördröjning för att kunna köra fort i hindrena som de byggs idag.
Tänk på att om du köper en enbetsmaraton vagn så är den för lätt för att köra par med, viktigt är oxså bredden på vagnen. (hästarna måste få tillräckligt med plats vid stången och svänglarna kan ju inte sticka utanför vagnen).
Vikten på en enbetsmaratonvagn för stor häst skall vara minst 150kg och bör inte väga mer än 180kg.
För par måste den väga 350kg.
/M

Vet du vad det ska vara för vikt på parvagn för shettis? Och går det att montera på vikter tillfälligtvis för att göra en enbetsvagn tillräckligt tung för par?

miamiamia skrev:
Vad det gäller styrfördröjning, så använder man inte det på enbetsvagnar, då det blir tungt för hästen att dra vagnen runt i svängen när hjulen inte följer med. Dessutom så blir det oerhört svårkört från skarp vänster till skarp högersväng. (Man tillverkar idag en slags fördröjning på skakeln som länger skakeln på yttersidan i sväng och innerskakeln kortas vilket ger hästen mera plats. På par och fyrspanns maraton vagnar är det ett måste med styrfördröjning för att kunna köra fort i hindrena som de byggs idag.
Tänk på att om du köper en enbetsmaraton vagn så är den för lätt för att köra par med, viktigt är oxså bredden på vagnen. (hästarna måste få tillräckligt med plats vid stången och svänglarna kan ju inte sticka utanför vagnen).
Vikten på en enbetsmaratonvagn för stor häst skall vara minst 150kg och bör inte väga mer än 180kg.
För par måste den väga 350kg.
/M

Tackar för bra information!! :bow:
Ok nu ska vi se, så slutsatsen blir att man kan inte ha en vagn till både enbet och par om man vill tävla? (ursäkta om jag är trög)
Eller är det så att man kanske kan köpa en vagn för par och sen ordna så att man på något sätt kan göra den lättare vid enbet?
eller tvärtom?

Skall i ärlighetens namn säga att jag tror inte att det funkar! Vet många som har försökt med vikter av olika slag och det slutar alltid med en ny vagn. att lägga på 100kg på vagnen är mycket, viktigt är oxså placeringen av vikterna så balansen i vagnen blir rätt.
Möjligen att det funkar för hobbykörning hemma.
/M

Attans då var rädd för det.
Ja då är det väl bäst att byta karl då och hitta en rik prins att gifta sig med :D :angel:

Det här hänger jag inte med på, de flesta shettisvagnarna väger ju minst 150-180kg

Då är det för par! Om du skall tävla maraton med enbet häst så bör vagnen ligga på 150kg-180kg då det annars är förtungt för hästen.
/M

Nu hakar jag på här!

Jag ska äntligen få gjort om min maratonvagn byggd för ponny, till stor häst enbet.
Vikten nu är kanske 90-110 kilo. Jag funderar på att göra ståplatta bak och att göra sitsen i järn istället för trä som nu. Hjulen är gummihjul så de är lätta tyvärr.
Några idéer?

Var är maratonvagnar som tyngst? fram bak, mitten?
Bör man göra dem 125 eller kan man göra dem bredare`?
Hur långt från svängel bör bakbenen vara för mest effektivt utnyttjande? enligt TR?
Hur lång ska vagnen vara? minimilängd-Maxlängd? Den är rätt kort nu jämfört med en troed ex.
Finns det någon regel för hur lågt skaklarna får sitta fästade?

och till sist, Det står i TR att vagnen ska väga minst 150 kilo (utan kusk) Men groom då? Rimligtvis borde den (han/hon haha) vägas med vagnen då?

Hoppas ni kan svara på mina frågor nu när jag äntligen ska skicka iväg den på ombyggnad.
mvh jenny

Senast ändrad av en moderator:

Börja med att bryta till stålhjul då får du mycket extra vikt på rätt ställe då den mesta vikten skall sitta lågt. Hjulen på bilden såg inte ut att hålla för att sladda i ett maraton hinder, för att inte tala om hur det kan smälla vid punktering. Vagnen väger mest i fram.
Finns ingen anvisning om hur högt skakeln skall vara fäst men ju högre desto större frihet får hästen i svängarna.
Enligt TR måste det vara 50cm från svängeln till hästens has när den står normalt med bakbenen undersig.
Vagnen skall väga 150kg utan kusk och groom. Bredden bör vara 125cm det är ett måste i svårklass. Du tjänar inget på att ha vagnen breddare snarare att den blir mera svårsåld om den inte håller TR mått.
/M

Du får göra vagnen bredare än 125 cm.

I TR står det:
"För häst enbet rekommenderas spårvidden på det bredaste hjulparet vara 138-140 cm i dressyr och presicion".

I maraton är minsta tillåtna spårvidd 125 cm för häst.

undrar varför måtten rekommenderas på det viset, mest påfrestning är ju i maraton?
Min rockard är 132, det känns ganska lagom.

Min vagn lär ju aldrig köpas av nån som ska tävla svår klass ändå :) Om jag nånsin säljer den?

Dressyrmåttet är ju för Gigg kan jag tänka mig. I svår klass måste du köra med olika vagn i dressyr/precision och maraton om jag inte minns fel...

125cm är full tillräcklig bredd, speciellt om du skall igenom en passage i maraton på 135cm vilket är vanligt nu mera att dom sätter rivningsbara delar i den passagen som är närmaste vägen.
Viktigt är att tyngpunkten är låg, då blir vagnen stadig.

Har ringt runt o kollat upp nya hjul. 4 nya blir dyrt som attans.
Vet ni nån som säljer järnhjul under tusenlappen??
pm:a mig.

Bör man ha olika storlek på hjulen eller räcker det att ha 4 lika stora hjul? Har sett lite olika modeller på nätet.

Ingen som vet om nåt minimimått på Längden av vagnen, från svängel till ståbräda?

/jenny

ja, klart :)

du, jag glömde ju ta mina remmar! Ni kan inte åka förbi stallet o slänga in dem? Eller lägga dem i brevlådan idag igen :)

/jenny

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 366
Senast: Amk
·
Körning Jag och min häst är fortfarande rätt gröna och vet inte vad vi vill göra med vår körning, vad vi vill uppnå. Kanske bara lite sköna...
Svar
7
· Visningar
1 108
Senast: Nielaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
Körning Jag ska sälja min klumpiga maratonvagn och köpa en som är bättre lämpad för tävling. Jag tävlar inte än men hoppas kunna komma igång med...
Svar
7
· Visningar
3 029
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur