Maratonvagns funderingar

Sv: Maratonvagns funderingar

Just det! Jag har dom på hippo nu, vi hämta Clicken imorrn, försöker komma ihåg att ta med dom sen och lägger dom i brevlådan eller åker förbi Donna... blir det bra?

Startar upp denna tråden igen, nu när jag äntligen skickat in vagnen till Total makeover.

Jag ska köpa TR, men tills det har kommit hem kanske jag kan få fråga här innan de börjar skära sönder vagnen?

1. Måste man ha ståplats bak för groom på en ponnymaratonvagn?

2. Vad är rekommenderad vikt på en maratonvagn till C/D ponny,

3. och hur långa brukar skaklarna vara? De är 160 nu, vilket känns lite lite. Ska ev göra de förlängningsbara. Några idéer om det. Just nu är det runda järnrör.

4. fler tankar nu när jag har chans att skräddarsy den.

mvh jenny

Senast ändrad av en moderator:

Som tidigare sagt i tråden så bör du byta hjul!! Både grövre ekrar och däck... Då kommer du nog upp lite också för den ser aningens låg ut, men samtidigt har tyngden långt ner. Vad är det för idé att ha maratonvagn utan att groomen kan grooma? Klart du ska ha ståplats bak, och glöm inte handtag för groomen att kravla sig fast i! Sen ser hjulen ut att sitte väldigt långt isär och på så sätt tappar du nog lite av snabbsvängdheten...

Jag kan inte byta hjul, för dyrt. =6000 bara för hjul.

Hur långt mellan axlarna har en maratonvagn för stor häst, er tex?

Vadå ingen idé att ha martonvagn utan groom bak. Om man styr rätt och tar det lugnt så behövs det väl inte, det är ändå skönare att ha vagn än rockard, framförallt för hästen. Frågan är, måste man ha groomen bak?

Men jag ska höra med verkstaden vad man kan bygga för ståplats. Ev får det bli ett senare projekt med tanke på kostnader etc. Just nu vill jag bara ha den gdk och körbar!

Det är en skitbillig vagn, och ska jag köpa 4 nya hjul, byta axlar och hålla på kan jag lika gärna köpa en maratongigg eller begagnad maratonvagn. Jag förstår att du vill väl, men du skrämmer mig :) :)

ha det!/jenny

ang ståplatta:

prod10300.jpg

eh, konstigt sätt att marknadsföra plåt på. Men är sån här plåt det bästa? sk Slitsdurk. haha, Slits!!! (nu fattade jenny) Undrar om grabbarna som tagit kortet fattade. Varför har mannen röda prickar på händerna, har hon gått på honom???

prod11000.jpg

det finns sån här metall oxå, är det nåt?

prod10106a.jpg

eller sån här? Används där oljespill är vanligt.

En bra tävlingsvagn kostar... Man måste bara vänja sig vid tanken!!

Det som kan bli nästan farligt med däcken du har nu är att dom är så klena. Har du kollat med Lundmark vad han tar för grövre hjul?? Med maratonvagn blir det bekvämare för hästen i terräng men du kan nästan köra snabbare med rockard om du inte har en groomande groom till maratonvagnen. Skulle aldrig våga bränna på i ett maratonhinder med maratonvagn utan groom!! Sen är det svårt att säga hur man ska "ordna" det utan att ha sett vagnen live. Slitsdurken är nog den bästa och vanligaste...

Däcken är lika kraftiga som de jag har till rockarden, tror tom de är tjockare. Sen vill jag ju mest ut o köra, lära mig köra maratonvagn först, sen får vi se hur långt Kevin går. Ska hålla mig i Lätt klass detta året ju och kanske vinner jag på lotto till 2007, så man kan köpa sig en transport, ny bil, lite kläder samt en maratonvagn och en henk sele! ...man måste få drömma.. :)

/jenny

Nora skrev:
En bra tävlingsvagn kostar... Man måste bara vänja sig vid tanken!!

Det som kan bli nästan farligt med däcken du har nu är att dom är så klena. Har du kollat med Lundmark vad han tar för grövre hjul?? Med maratonvagn blir det bekvämare för hästen i terräng men du kan nästan köra snabbare med rockard om du inte har en groomande groom till maratonvagnen. Skulle aldrig våga bränna på i ett maratonhinder med maratonvagn utan groom!! Sen är det svårt att säga hur man ska "ordna" det utan att ha sett vagnen live. Slitsdurken är nog den bästa och vanligaste...

Hehe...joo... Men däcken utsätts inte för lika mycket på en rockard... Men det må kanske vara. Men groom bör du i alla fall ha bak vid maratonkörning!

Jag får köra försiktigt i svängarna och ösa på för allt vad selen håller på raksträckorna istället!

Ska lämna in en ritning på ståplattan, och så beställde jag 125 bred plus förlängningsbara skaklar! Den ska även tyngas ner lite, med järnplatta i botten så tyngdpunkten kommer ner.

Det kan den vara värd...men inte mer. :)

Det låter ju bra!! Men försök fixa nån slags groomanordning bak i alla fall!

År oxå ute och letar maratonvagn till min ardenner!! Har fått nys om att det gär att få tag på billiga i Polen. Då min sambo är från Polen men inte så kunnig inom hästkörning kanske ngn vet hur jag ska börja söka i Polen!??

Hörni, får man tävla med såna hjul som denna vagn har??? Uppblåsbara menar jag?????
När jag tävlade så fick man inte det bortsett från A-ponny om jag inte minns fel:confused:

Gäller bara häst och från svår klass tror jag.

Nora skrev:
Gäller bara häst och från svår klass tror jag.
Oho, där ser man. Skulle själv aldrig våga lita på ett par sådana däck i ett maraton hinder. Fälgarna såg så klena ut.:crazy: Eller så är det jag som kör som en galning:eek:

Ja just dom däcken skulle jag hellr inte våga ha, men jag tänkte bara på luftpumpade i allmänhet! Man får säkert påpekanden i funktionskontrollen med dom mopedhjulen på maratonvagn.

Om hon ska byta hjul så måste hela axeln troligen bytas.
/M

Kan man ha en liknande vagn för shettis i maraton då?
JQHRNOCPOQNPO.jpg

Skottkärrehjul :D

Vält risken är jätte stor på en vagn som inte har några avbärare för hjulen. Det gör att vagnen jätte lätt klättrar upp på stolpar. Dessutom måste det rulla väldigt trungt med så små hjul.
/M

Jo det kan nog hända men jag skulle helst inte köra maraton med dom hjulen, inte om jag skulle köra gärnet iaf! Men jag har för mig att någon bytte ut sina mopedhjul/rockardhjul mot däck med grova ekrar som "riktiga" maratonvagnar har utan att byta ut hela axeln. Kanske specialbeställda...?

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 366
Senast: Amk
·
Körning Jag och min häst är fortfarande rätt gröna och vet inte vad vi vill göra med vår körning, vad vi vill uppnå. Kanske bara lite sköna...
Svar
7
· Visningar
1 108
Senast: Nielaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
Körning Jag ska sälja min klumpiga maratonvagn och köpa en som är bättre lämpad för tävling. Jag tävlar inte än men hoppas kunna komma igång med...
Svar
7
· Visningar
3 029
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka