Maratonvagn!

C

Cämz

Ja, lite tips efterlyses av er som har erfarenhet! :D
Har börjat se mig omkring liiite efter en maratonvagn men vet inte riktigt vad man ska leta efter! En Troed vagn hade ju varit drömmen:love: men jag får nog vara lite realistisk-inte direkt nått jag kan ha råd med! :smirk:

Så...
Vad ska man leta efter/se upp för?
Tillverkare som är bra/dåliga?
Däcktyp?
Priser?
Var kan man hitta BRA begagnat?

Alla tips tas gladeligen emot... :bow: :D

:o Detta är väl det negativa inom körningen-man vill hela tiden ha mer, mer, mer! :cool:

Sv: Maratonvagn!

Varför inte leta efter en begagnad troed-vagn? Vill du ha maratonvagnen för tävlings skull eller är det mer av bekvämlighet? Jag gillar ju våran maratonvagn, en polsk som dock är ganska tung men med flera sittplatser för passagerare. Det är ju ingen tävlingsvagn direkt om man vill satsa hårt men passar oss utmärkt nu.

Nja, hade väl tänkt att kanske va med i nån liten lätt klass nästa säsong... Det känns lite som att det är nästa steg med 4 hjul! ;)
Tänkte ev försöka skaffa en detta året om jag känner att jag får råd så man kan träna lite-det är ju trots allt lite mer vagn som ska genom både precisionsportar och maratonhinderna! :o ;)
Har ju min rockard från Drive-Out nu som jag är jättenöjd med, men vill gärna ha en maraton oxå!:D

Har sett några beg. Troed vagnar till, vad jag tycker verkar vara bra priser! Men vill ju gärna veta vad man ska titta efter på beg. vagnar! Hur de är i skick och så.
Man vill ju inte börja med att renovera för ytterligare massor av pengar! :cool:

Vill inte ha en som är allt för klumpig heller...
Svårt, svårt...

Hittade denna som jag tycker ser rätt fin ut... Men tycker att den är lite för lång baktill om du förstår vad jag menar! Vad tycker du? Vill gärna ha så det kan sitta en person bredvid kusken...

Vi kollade runt lite på olika vagnar när vi köpte våran. Det vi ville ha i första hand då var en vagn som man kunde åka några stycken på. Troed-vagnen är ju annars den bästa för tävling om man satsar högre än lätt klass. Nog vill jag köra högre klasser än så men det känns som vi har ett tag kvar och då funkar den vi har mycket bra nu. När det sen blir dags har vi redan en som vill köpa våran :D

Så här ser den ut, lite klumpigare jämfört med en Troedvagn

Priserna ligger ju rätt högt på maratonvagnarna, jag har för mig att de bättre begagnade låg runt 30'. Köper man en vagn för dom pengarna ska man ju ha en fräsch vagn där allt är i bra, hållbart skick. Jag är ingen expert alls men bromsar, fjädring och hjulen tror jag man ska kolla på. Men också hur den är att köra och åka i, hur det går att grooma mm.

Mitt tips är att kolla runt på begagnade och höra med kontakter om du ändå inte har så bråttom med att köpa en. Efter tävlingssäsongens slut kanske det kommer upp en del till försäljning? Vagnsförsäljarna (de största är väl troed, tidaholm och equus driving) brukar ju också ha begagnade vagnar till salu lite billigare än nypriset i alla fall!

Ja, någon brådska är det ju inte precis! :D

Din ser ju ganska stor ut! Tror inte jag kan klara av att behärska så stort ekipage!!!;) :D

Har sett ett par Troed vagnar till salu för mellan 18-25000kr.
Men sen har jag hittat helt nya för 25-26000kr
Bland annat denna tycker jag ser OK ut!
Fast en annan färg dock-tror inte den klär min häst så som den gör din!!! ;)
Framifrån
Bakifrån

Tycker inte den ser så pass stor ut som den du har... Fast det kanske bara är bilderna som luras...:cool:

Senast ändrad av en moderator:

He,he nu när jag tittar lite extra så är den ju väääldigt lik din! :D

Haha, den följer med ganska bra faktiskt! Det är väl värre med det som sitter framför...:angel:

Det måste vara precis samma som jag har den du visade. Vad kostade den där du hittade den? Jag vet inte hur de begagnade troedvagnarna är... Alla har ju så nya så då kan man undra varför det finns så få gamla på tävlingsbanorna... Att köpa en ny vagn känns ju lite "säkrare" men frågan är vilket som är smartast ändå...

Jag mailade dom å frågade vad den kostade å då skrev dom mellan 25-26000kr beroende på om man ville ha någon extra utrustning eller så, skulle jag tro...

Hittade denna Troed vagnen inte så lång från där jag bor-tror dom ville ha 25000 för den... Ser ju fin ut! Men jag kan ju absolut inget alls om vagnar så.
Kankse går att pruta lite me!!:angel:
Å hoppas på att det finns groomsäte att fästa på!:cool:

Var det så lite? Härligt. Den där troed-vagnen har jag sett tidigare, känner igen bilden. Åk och titta på den i alla fall om du har nära, och ta med nån som kan det där... Groomsäte är nog lätt ordnat. Om den ser bra ut fast du ändå inte vill ha den kan du ju höra av dig;)

Den troed vagnen har nog några år på nacken då den har det gamla utseendet. Tycker nog att du ändå skall satsa på en troed vagn. Det viktigaste om du har tänkt tävla är vagnens vikt. Det som tillverkaren säger att vagnen väger stämmer sällan. Troedvagnen väger ca 160-170kg beroende på modell vilket är ok för ett enbet. Många av de Polska vagnarna står det att de väger 180kg men när man sen väger dom så är det över 200kg.
Troedvagnarna går även att få tag i reservdelar till.
/M

Troed bor ju här i trakterna ändå så ev. reservdelar och reparationer bör ju han kunna fixa! :D
Så du tycker att 25000 för den vagnen är ett OK pris eller?
Får maila å kolla om den finns kvar kanske...

Hur pass gammal tror du den är och vad kan man räkna med att behöva renovera på den?
Stod att den var lite använd pga skadad häst.

Kanske har tips på andra tillverkare som är bra och har hyfsade priser?:bow:

Nora skrev:
Var det så lite? Härligt. Den där troed-vagnen har jag sett tidigare, känner igen bilden. Åk och titta på den i alla fall om du har nära, och ta med nån som kan det där... Groomsäte är nog lätt ordnat. Om den ser bra ut fast du ändå inte vill ha den kan du ju höra av dig;)

Ja, man kan ju alltid maila å kolla om den finns kvar iaf!:D

Vår vagn väger 200 +- 20 kg så det är ju som jag sa ingen direkt tävlingsvagn. Har du kollat upp tidaholm? Det finns ju andra "hemmabyggen" (jag menar då INTE de som har en flakvagn med skottkärrehjul och kallar det maratonvagn för att någon kan stå bakom:smirk: ) som funkar bra till ett billigare pris. Dessa brukar väl dock ha en viss leveranstid... Men ska du tävla och inte vill byta vagn sen så skulle jag köpt en troed om jag hittat en till bra pris.

Vagnen är tillverkad före -99 det vet jag ganska säkert. Den ser ut att vara i fint skick så om bromsarna är ok och den inte är synbart krokig så är priset vad man normalt får betala för en begagnad vagn. Den kostar ju 58000kr ny.
/M

miamiamia skrev:
Vagnen är tillverkad före -99 det vet jag ganska säkert. Den ser ut att vara i fint skick så om bromsarna är ok och den inte är synbart krokig så är priset vad man normalt får betala för en begagnad vagn. Den kostar ju 58000kr ny.
/M

Ja dom e ju inte helt billiga nya! :o

Har mailat å vagnen finns kvar så jag ska kolla över ekonomin å kanske se om jag kan åka ut å ta en titt på den! :D
Fast tittar man å den e fin så finns väl ingen återvändo! :o ;)

Liknande trådar

Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 768
Senast: agtatoon
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 316
Senast: Gotthard
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 467
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar