Marathon på 15 veckor?

Singoalla

Trådstartare
Vad tror ni? :) Jag älskar och springa och försöker i dagsläget komma tillbaka till goda rutiner kring träningen. Men jag tappar ofta motivationen och behöver alltid en rejäl utmaning för att jag ska hålla motivationen uppe. Min mamma ska springa Stockholm Marathon om 15 veckor och jag funderar på att anmäla mig också. Vad tror ni, kan man komma i marathon-form på 15 veckor? I dagsläget kan jag springa ungefär en mil. Jag har ett löpspår där jag bor på 7 km som jag just nu springer på 50 minuter. Jag har löptränat till och från sen jag var 15 år så jag är ingen nybörjare, men däremot inte i världens bästa form just nu efter en lång träningssvacka. Är 166 cm och väger kanske 63 kg skulle jag gissa på. 25 år.

Vad tycker ni, ska jag satsa?
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Det beror på vad du menar med maratonform. Men med tanke på att du har lång träningsbakgrund så tror jag absolut att du kan klara av att springa ett maraton utan att bli skadad. Detta givet att målet är att ta dig runt springande och att du inte har något särskilt tidsmål. :)

Jag har sprungit två maraton och ska springa mitt tredje i september. När jag skulle springa mitt första maraton (Stockholm) så blev jag skadad i december och kunde inte börja springa ordentligt förrän i mars. Då hade jag "historiskt" sett bara ett par pass kring 20 km i ryggsäcken. Trots det så lyckades jag ändå träna så pass mycket att jag kunde springa in precis under fyra timmar. Uthålligheten går att träna upp mycket fortare än vad man tror. Året därpå så sprang jag, bättre tränad, på 3:35.

Jag tycker absolut att du ska anmäla dig. Det är en fantastisk känsla att springa ett maraton.
 
Sv: Marathon på 15 veckor?