Marathon på 15 veckor?

Singoalla

Trådstartare
Vad tror ni? :) Jag älskar och springa och försöker i dagsläget komma tillbaka till goda rutiner kring träningen. Men jag tappar ofta motivationen och behöver alltid en rejäl utmaning för att jag ska hålla motivationen uppe. Min mamma ska springa Stockholm Marathon om 15 veckor och jag funderar på att anmäla mig också. Vad tror ni, kan man komma i marathon-form på 15 veckor? I dagsläget kan jag springa ungefär en mil. Jag har ett löpspår där jag bor på 7 km som jag just nu springer på 50 minuter. Jag har löptränat till och från sen jag var 15 år så jag är ingen nybörjare, men däremot inte i världens bästa form just nu efter en lång träningssvacka. Är 166 cm och väger kanske 63 kg skulle jag gissa på. 25 år.

Vad tycker ni, ska jag satsa?
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Det beror på vad du menar med maratonform. Men med tanke på att du har lång träningsbakgrund så tror jag absolut att du kan klara av att springa ett maraton utan att bli skadad. Detta givet att målet är att ta dig runt springande och att du inte har något särskilt tidsmål. :)

Jag har sprungit två maraton och ska springa mitt tredje i september. När jag skulle springa mitt första maraton (Stockholm) så blev jag skadad i december och kunde inte börja springa ordentligt förrän i mars. Då hade jag "historiskt" sett bara ett par pass kring 20 km i ryggsäcken. Trots det så lyckades jag ändå träna så pass mycket att jag kunde springa in precis under fyra timmar. Uthålligheten går att träna upp mycket fortare än vad man tror. Året därpå så sprang jag, bättre tränad, på 3:35.

Jag tycker absolut att du ska anmäla dig. Det är en fantastisk känsla att springa ett maraton.
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Marathon är väldigt slitsamt för kroppen så jag hade inte sprungit det utan bättre förberedelser. Du springer 7km i 7minuterstempo nu. Grundregeln är ju att man inte ska öka mer än 10% per vecka och då är det antingen tid eller fart man kan öka inte båda på en gång. Ökar du bara längden är du uppe på ca 30 km efter 15 veckor. Jag hade hittat ett lopp i höst i stället och tagit hand om kroppen. Det är trist att vara skadad, jag ökade själv min backträning för snabbt i höstas och fick ett överansträngt knä (och då har jag bra grundkondis och är träningsvan), jag ska börja springa nu igen efter 2 månaders vila...
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Ja absolut, jag kanske skulle förtydligat det. Jag vill alltså komma runt innan tiden går ut, utan att skada mig :)

Kul att du också ska springa! Hur mycket tränar du och hur ser ditt träningsschema ut ungefär?

Jag har aldrig riktigt sprungit något lopp innan. Anmälde mig till halvmaran 2012 och tränade en del inför det, men blev dunderförkylt några dagar innan :meh: Jag startade, bara för att få vara där och känna känslan. Men sprang bara någon kilometer..
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Jag hinner inte skriva så mycket just nu, men jag kan PM:a dig en länk till min träningsdagbok så kan jag skriva lite mer senare. Det var 2010 som jag sprang första maran. Som du där kan se så ägnade jag mig väldigt mycket åt alternativträning (cykel) för att bygga upp grundkonditionen och under mars så sprang jag bara två gånger i veckan för att vila benen (pga tidigare skada) mellan passen. I april ökade jag till tre gånger per vecka och började även lägga till lite fartpass. Att göra någon mer uthållighetsträning istället för löpning tror jag kan vara bra så att du inte lockas till att springa för mycket.

Återkommer med lite tips senare. Mellan tummen och pekfingret, hur många kilometer springer du per vecka just nu?

De senaste åren har jag haft en svacka och sprungit väldigt lite pga en efterhängsen vadbristning och efter det bristande motivation, men är nu igång igen med grundträningen.
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Det ar inga problem om du siktar pa ca 4 timmar.Oka traningen sa du ligger pa ca 7 mil i veckan efter 10-12 veckor, och lagg in ett langpass pa ca 3 mil veckan fore.
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Jag vet att du har sprungit mycket långdistans, men sju mil i veckan känns väldigt mycket overkill för ett maraton på fyra timmar och är än mindre nödvändigt om målet är att ta sig runt springande och inom reptiderna. :)
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Jag genomförde mitt första maraton i förrgår (inom Sthlms maxgräns). Dock på inomhusbana, vilket är betydligt med skonsamt att springa på än många andra underlag (med nackdelen att det sliter grymt när man måste gå i ytterspår i kurvorna då det är sådan lutning på dem).

Men jag hade inte tränat innan, alls. Sprang 5 km en gång i höstas, och stod på en löpband två gånger under vintern (kanske 5 km per gång). Har aldrig i hela mitt liv innan sprungit mer än 15 km sammanhängande. Jag rider dock regelbundet, men är inte på långa vägar i min bästa form efter en höst kantad av småskador och sjukdom.

Bör här tilläggas att det inte var meningen att jag skulle springa alls egentligen, det var ett ultralopp och jag skulle testa att gå hela tiden. Men jag sprang en halvmara utan avbrott och sedan växlade jag mellan löpning och gång resten av distansen (jag kom dessutom lite längre än ett maraton). Jag skadade mig inte men det är helvetiskt jobbigt att komma upp ur sängen dagen därpå eftersom musklerna är helt andra är de jag någonsin annars använder. Att göra så är väl en "do not try this at home"-variant ;) men jag skulle lätt ha anmält mig, om inte annat för att ha ett mål att träna inför! Och går det inte så går det inte när det väl är dags, men det kan likväl skita sig för att man skadar sig veckan innan som att det kan gå bra för att man hunnit komma i hyfsad form. Bara man lyssnar på kroppen under tiden.

Jag blev i alla fall helt fast, känslan att passera mätaren som visar 42195 är speciell. Nu vill jag träna, ta med mig vad jag lärde mig under helgen och försöka komma över 50000.
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Det ar nodvandigt om du inte skall ta skada utan kanna dig iform efter loppet.
Sjalv lag jag som mest pa 3 mil om dagen eller 21 mil/vecka med en vilodag.
Da kanns ett marahton som ett langre traningspass
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Jag kände mig i alldeles utmärkt form efter mitt första maraton och jag hade en topp på 51 km fyra veckor före. I övrigt låg jag nog kring 40-45 km/vecka under 10 veckor. Inför mitt andra maraton så toppade jag veckodistansen med 82 km och med långpass upp mot 38 km. Jag tror dock inte att jag hade behövt springa så mycket för att springa på 3:35. I backspegeln tror jag att upp mot 80 km/vecka med min korta långdistansbakgrund snarast var kontraproduktivt eftersom jag snarast behöver lägga krutet på att få upp farten.

Men allt handlar kanske om vilken uthållighetsprofil man har? Jag kan räkna upp en handfull bekanta som inte behöver springa över 10 mil/vecka för att springa på bra tider. En kvinnlig bekant springer på 3:15 h på 50 km/vecka och en manlig bekant hinner inte springa mer än mellan 35-40 km per vecka på grund av att han har fem barn, men springer ändå maraton på 2:57 h och halvmaran på 1:23 h. Och jag kan fortsätta rabbla.

Och nu handlade det ju inte ens om det, utan om att klara reptiden.
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Tack! Ska spana in den!

Jag är lite orolig då jag har väldigt känsliga fötter och lätt får blåsor. Jag hade en period för något år sedan då jag inte kunde springa alls. Jag har vart inne i olika löpbutiker och frågat om råd, har skor och strumpor från Löplabbet. Testat olika knep och trix men inget hjälper. Nu har jag (peppar peppar) klarat mig hittills men känner att det kommer tillbaka när jag springer upp mot milen..

Jag har styrketränat en del under januari så det har blivit mindre löpning nu. Men kollar jag tillbaka i min träningsdagbok så ser det ut såhär:

v. 3 -16 km löpning, 14 km promenad
v. 4 - 8 km löpning
v. 5 - 17 km löpning, 14 km promenad
v. 6 - 7 km löpning

Inte så mycket, mer styrketräning dock. Men det blir ändring på det nu när det är marathon i sikte (ja, jag anmälde mig :D ). Denna vecka får det bli:

Tisdag: 7 km löpning
Torsdag: 7 km löpning
Lördag: Intervaller (har inte bestämt hur långt)
Söndag: 1 mil behagligt tempo

Så under veckan ska jag se till att ta fram ett bra träningsschema får våren..
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Jag skulle börjat med ett halvmaraton och sen lite senare på säsongen ett maraton. Men det är jag det ;)
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Det går, men skaderisken är extremt hög så var mycket lyhörd även för små känningar.

Edit: Såg nu att du anmält dig. Lycka till!
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Jag tror jag kommer att kunna hålla mig kring 40 km i veckan första tiden. Vi åker till New York sista veckan i mars så det får bli en period fram tills dess. Då tror jag att 40-45 km i veckan blir ganska lagom fram tills dess. Sedan kanske öka när jag kommer hem där ifrån. P.g.a hur mitt privatliv ser ut så kan jag inte springa mer än 4 dagar i veckan just nu. Vi får se, det kanske kan klämmas in en till dag med tiden men just nu ska jag försöka hålla mig på det..

Men som sagt, målet är mest att komma i mål utan skador :) Ingen speciell tid i åtanke.
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Jag tror visst du klarar det! Jag tror heller inte man behöver ha några nästan-maror under bältet för att klara distansen; min man gjorde sitt första (i en Ironman) och hade bara gjort en halvmara en gång innan (i en halv-Ironman). Han sa att han var stum i benen mot slutet men annars var det helt ok, han gick bara genom depåerna, sprang resten.

Träna styrka genom att springa i långa backar, om du har tillgång till såna.

(Jag skulle också anmält mig men är bortrest den helgen.....:( Men SKA ta nästa år!!)
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Det går, men skaderisken är extremt hög så var mycket lyhörd även för små känningar.

Edit: Såg nu att du anmält dig. Lycka till!

Extremt hög känns väl lite överdrivet? ;) Men självklart ska jag vara försiktig.

Ja, jag gick in på sidan och läste att det inte var så många platser kvar. Så jag fick lite panik och ja... det blev en impuls-anmälan :D
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Extremt hög känns väl lite överdrivet? ;) Men självklart ska jag vara försiktig.

Nej, inte ett dugg överdrivet :). Det träningsschema du presenterat att du haft de senaste veckorna (sprang du inget alls innan v.3?) innehåller ett snitt på 12 km löpning/vecka. Om du direkt ökar till 40 km/vecka de kommande veckorna (dvs en ökning på över 300 procent...) är risken att du skadar dig på ett eller annat vis faktiskt gigantisk, oavsett hur vältränad du är i övrigt. En klassisk tumregel för löpning om man vill vara försiktig är att inte öka totalmängden/vecka eller ett enskilt pass med mer än 10 procent åt gången.

Du fixar en mara på 15 veckors träning men inte om du skadar dig efter bara ett par veckor :). Mitt råd är att gå ut mycket lugnare än vad du planerat och stegra mängden långsamt. Den tid du springer 7 km på nu motsvarar ca 5 h på marathon om du orkar hålla den hastigheten i 42,2 km. Här finns ett exempel på träningsupplägg för just 5 h. Som du ser börjar det redan i december och ökar mängden försiktigt. Du har kortare tid på dig men du kan definitivt snegla för inspiration till något liknande.
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Tack för bra svar!

Jag sprang absolut innan v. 3, men sammanfattade bara senaste veckorna för att få en överblick. Jag har löptränat i många år men har hållit mig kring 7 km upp till en mil, så inga långa distanser. Det här blir första gången jag börjar träna långdistans! Eftersom det dessutom varit mer styrketräning på sistone så har det blivit dåligt med löpningen.

Jag har ingen skadehistoria (förutom en liten muskelbristning) trots military training, krav maga och gym så jag inbillar mig själv att jag är ganska tålig :D Den gången jag fick en muskelbristning var den gången jag faktiskt kände av att något stack till men sprang på ändå :meh: Men jag antar att tiden får utvisa! Minsta känning så drar jag ner på distansen direkt. Om jag kör intervallerna 7 km också denna vecka så blir det 31 km. Jag kan ju testa det och se hur det känns i slutet av veckan!
 
Sv: Marathon på 15 veckor?

Mina fötter svullnar efter mer än en timmes löpning -> skav/blåsor så ett tips är ju att testa skor som är på gränsen till stora. Mina nya terrängskor glappar nästan när jag börjar springa men räknar med att de kommer vara mina bästa vänner när jag i sommar vill springa långpass i skogen. :)

I övrigt: Jag skulle nog köra max 3 löppass i veckan och byta ett av passen mot rörlighet och löpstyrka. Så många av mina vänner och jag själv som fått problem med löparknän och dylikt för att vi trappat upp intensiteten i löpningen för fort. Använd gärna foamroaller/stretcha ordentligt efter passen. (särskilt utsida lår/rumpa/framsida lår/höftböjare)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 553
Senast: Fideli
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp