J

Jenna

Håller på och stamforskar om min anglovalack e. Marabou x men har märkt att det inte är värst lätt att hitta uppgifter om fadern, inte heller hans mamma Dunette e. Cedar ox är lätt att hitta.

Är det någon som vet något om dessa hästar eller har bilder på dem att skicka så vore jag oerhört tacksam.

Sv: Marabou x

Är din häst född hos dem som ägde hingsten och när är din häst född? Kombinationen Dunette och Marabou klingar bekant någonstans långt bak i mitt huvud

Är din häst född hos dem som ägde hingsten och när är din häst född? Kombinationen Dunette och Marabou klingar bekant någonstans långt bak i mitt huvud

Jag vet inte om han är född på just det stuteriet som ägde hingsten men han heter iaf Meteor och är född 1987 på Tappens Stuteri i Kopparberg. Det lilla jag vet är att han såldes som föl till Nora, till en tjej vid namn Anette Widström.

Om Marabou har jag hittat lite uppgifter men ingenting om Dunette. Du känner möjligtvis inte till henne?

Då tror jag att jag har ett kort på honom som fölunge för jag var på ridläger där, och jag undrar om det inte var -87? Ska se om jag kan hitta det här, skickar ett PM om jag hittar det.

Jag red på tappens ridskola förut, där fanns en del avkommor, bla Royal Marcello, Mazetti o lady noblesse... Min kompis har även en efter honom :) Vore kul om du kunde sätta in en bild på din :bump:

Dunette x 9986 f.1971 (skm, 4 vtff, 153 cm) e.Cedar ox u.Sunkist x 7283 f.1960 ue.Hop Bridge xx uu.Yesmeen ox uue.Shariff ox.
Dunette lämnade bl a Manette x f.75 och Menuette x 15490 f.77 båda e.Marabou x. Dunette fick en lång rad med avkommor e.Marabou x.
Ur denna stostam kommer ridponnyhingsten Orchis Morio x.

Marabou x var skm med bläs, 155 cm, född 1968 och e.Exelsjor ox u.Marianne xx ue.Hurricane xx uu.Bodil xx uue.Monsieur d´Ypres xx.

Cedar ox var skm med bläs o vita fram fötter, 152 cm och född 1967.
Han var e.Dardir u.Cela ue.Pietuszok uu.Celia uue.Witraz.

Då tror jag att jag har ett kort på honom som fölunge för jag var på ridläger där, och jag undrar om det inte var -87? Ska se om jag kan hitta det här, skickar ett PM om jag hittar det.

Åå tack snälla, vore hemskt kul att se hur han såg ut som föl...

Dunette x 9986 f.1971 (skm, 4 vtff, 153 cm) e.Cedar ox u.Sunkist x 7283 f.1960 ue.Hop Bridge xx uu.Yesmeen ox uue.Shariff ox.
Dunette lämnade bl a Manette x f.75 och Menuette x 15490 f.77 båda e.Marabou x. Dunette fick en lång rad med avkommor e.Marabou x.
Ur denna stostam kommer ridponnyhingsten Orchis Morio x.

Hur hittade du allt det här?? Tack så jättejättemkt!! :bow:

I stamboken, det var lätt :smirk:
Mormor Sunkist var mörkfux, 148 cm och född i England. Hon hade avkommor e.Kariba ox, Mustapha ox, Darfas ox o Pargos ox bl a samt efter några halvblodshingstar, bl a Bordeaux och Gulliver. Avkomman Cinderella x 8608 e.Salvador x har också verkat i halvblodsaveln.
Sunkist var A-premierad.

I stamboken, det var lätt :smirk:
Mormor Sunkist var mörkfux, 148 cm och född i England. Hon hade avkommor e.Kariba ox, Mustapha ox, Darfas ox o Pargos ox bl a samt efter några halvblodshingstar, bl a Bordeaux och Gulliver. Avkomman Cinderella x 8608 e.Salvador x har också verkat i halvblodsaveln.
Sunkist var A-premierad.

Aha, ok. Jag har tyvärr inte stamboken. Tur att det finns så snälla människor som kollar upp det åt en :) Tack, tack!

JA:) Min gamla D-ponny tror jag hade Dunette som mormor och så var det en new forest Mudeford brown david (stavning?)som pappa. Tappens Madicken hette hon.

Jag red på tappens ridskola förut, där fanns en del avkommor, bla Royal Marcello, Mazetti o lady noblesse... Min kompis har även en efter honom :) Vore kul om du kunde sätta in en bild på din :bump:

Vad roligt!! :)
Jag är ägare på Lady Noblesse sedan två och ett halvt år tillbaka. ;)

Hittat något mer om Marabox? Jag äger Lady Noblesse X efter honom. JAg har tittat på trådarna om Marabo måste säga att det finns inte mycket info eller bilder. har hittat en bild. Letar även efter hennes mamma och bilder på henne: Lady Be Good född: 1078 men hittar inget mer än stammen.. /nina

Det vi har i våran databas

Marabou xx 811
f.1968-01-24 hos Gunnel Erlandsson, Tomelilla. Tillhörig Tappens Stuteri
Skimmel, 160 - 20,5 cm. Död 1998
8-8-8-8-8=40p
Premierad AB 1988

"Angloarab av det lättare slaget. God resning. Lång välliggande bog och bra sadelläge. Goda extremiteter med bra ledgångar. Goda rörelser i skritt och trav."

Betäckte under sin livstid cirka 270 ston. Ur avel 1993.

Marabou är far till 5 stamboksförda ston (tom 1996) samt tävlingshästarna Imra, Miwa x, och Mannequin som alla tävlat upp till hoppning Msv A.
Gabou blev placerad 1:a i regional kvalitetsbedömning, lätt A hoppning samt lätt fälttävlan.

Marabou har ingått i dressyr allsvenskans lag och vunnit LB dressyr.
Sammanlagt har han ca 50 segrar och placerats t.o.m LA hoppning. Vid 23 års ålder vann Marabou lätt klass hoppning.
1987 fick han guld, 41 p och blev BIS på angloarabutställningen samt vann en ridklass.

Denna valack är son till stoet Miwa x som Marabou är pappa till
f.2002 e.Ragazzo 998
Mirazz.JPG

Hur är det med Noblesse nu för tiden?Red henne en del när hon stod i Tappen,urgullig häst det där ;).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 856
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 716
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix