Mår hästar dåligt av att flyttas ofta?!

milly

Trådstartare
Jag har genom de sju åren som jag ägt min häst flyttat henne till olika stall ett ANTAL ggr... har tappat räkningen...

Dels för att jag inte har något eget stall utan måste HYRA boxplats och dels för att hon varit hos ett par fodervärdar.
Att jag BYTT stall har olika anledningar, bland annat att jag FLYTTAT till annan stad och måste då givetvis ta med hästen dit...

Jag får så dåligt samvete när hon måste flytta så ofta o komma till nya miljöer o hästkompisar, ibland även nya människor.
Man kan säga att hon i princip stått i olika stall varje vinter... Alltså bytt stall varje år! Senaste året har det blivit flytt 3ggr! :o :( :crazy:

Hur gör ni andra? Tror ni att hästar mår dåligt av detta? Jag tror att de mår LITE dåligt iaf... de är ju vanedjur och blir stressade av att byta miljö för ofta. Eller?
En del säger "Äsch, jag har flyttat min massor av ggr också, så känsliga är de väl inte! Tror inte de bryr sig så mycket". :confused:

Vill veta vad NI tror...

Det där med hur hästar mår utav att flyttas mellan olika stall är individuellt från häst till häst. Själv har ingen utav de hästar jag ägt haft några beskymmer med att anpassa sig till sitt nya stall och omgivningen runt omkring :bow: :), medans jag hört talas om hästar som slutat äta, börjat med olater.... mått psykiskt dåligt helt enkelt.

Tja tävlingshästarna flyttar ju var och varannan helg till nya platser, jag tror det är en vanesak men det finns en del väldigt rutinerade tävlingshästar som behöver sitt sällskap hemifrån med sig på varje tävling för att äta och må bra.

Jag tror att det är individuellt. Jag har 2 ston av samma ras och de är som natt och dag. Den ena är tryggheten själv och bryr sig inte vilken box, stall, hage hon går i medan den andra inte gillar att byta box i samma stall. Än mindre byta stall.

Hon har ju inte bytt ägare ;)
har du märkt av att hon mår dåligt på ngt vis :confused:
annars är det nog ingen fara :)

mvh/Arabizar

Jag har haft min häst i drygt tre år och köpte henne direkt av uppfödaren. Jag hade henne först i ett stall i ca ett år men sen blev det strul med mögligt hö och halm så då flyttade jag tillbaka henne till uppfödaren, hade henne där ca ett halvår. Sen flyttade jag henne till ett annat stall, ca 1 år men jag gillade inte fodringstiderna och hagarna så då flyttadr jag henne till mitt nuvarande stall där jag trivs kanon!

Jag kände mig lite elak ibland men hästen min har aldrig visat att hon har mått dåligt på något sätt utan har trivts på alla ställen och i och med att inget av de andra stallen har varit helt bra i mina ögon så känns det som om det har varit rätt att flytta henne tills det kändes helt bra och allt stämmer överens med vad jag tycker att bra hästhållning ska vara. Men det är väldigt individuellt och beror nog mkt på hus stark hästen är psykiskt! Min häst är en riktigt järnlady, väldigt bra självförtroende och tuff och har aldrig haft problem med att träffa kompisar, något som jag tror är jätteviktigt för alla hästar, att ha en bra kompis!

Sen har ju jag alltid funnits med henne, vilket självklart också är en trygghet!

Jag har rest mycket med hästar. Varit runt på tävling både i Sverige och utomlands. Det jag har varit noga med är att försöka hålla på hästarnas "vanliga" rutiner så mycket som det går. Så att även om de befinner sig på en båt, på motorvägen eller i ett stall i Schweiz så ska deras dagar vad gäller skötsel, fodring, motion osv vara likadana som de är hemma. Genom att följa detta så gott det går så har jag aldrig stött på några problem, varken med de vana tävlingshästarna eller de ovana. Visst kan de ovana vara lite osäkra i början och undra var de är och vad som händer, men när de märker att de vana tex lugnt äter på lastbilen så blir de lugna och gör samma sak.

Även om det inte är riktigt samma sak som att flytta en häst permanent så tror jag ändå på att det systemet fungerar bäst.

/Timsetim :)

Jag tror att det beror helt på vad för häst man har... En del är ju stencoola vad man än gör med dom och en del blir hispiga av bara små förändringar precis om vi hästägare...

Jag skulle personligen inte vilja flytta min häst så ofta, men du som ägare borde väl se om h*n mår dåligt av det?
Trist att du inte kan hitta nåt "stadigt" ställe åt din pålle :(

Det är nog som sagt väldigt individuellt. Min häst har flyttat ett antal gånger under de tio år jag ägt henne av samma skäl som du flyttat din. Hon har aldrig visat några tecken på att må dåligt. Det är nog bara jag som har så jäkla dåligt samvete över att behöva dra upp henne igen från hennes rutiner. Men... vad gör man?!

Hej!
Om du går in på www.Remont.se Där tar dom upp just detta om att flytta sin häst, man kan likna det med hur man själv känner det när man flyttar ofta eller byter skola eller dagis med sina barn. Klart det är jobbigt för dom dom skapar ju kompisar som vara livet ut.

Men jag förstår din frustation helt klart.

Detta har jag tänkt på en del och så här var det för mig: Jag har haft min häst i 2 1/2 år och också behövt flytta några gånger redan av olika anledningar. (Mänskliga, geografiska osv...)I vissa stall kunde hon inte vänja sig vid att vara inne själv, svårt att klargöra rangordningen i hagen osv. Och i vissa stall har hon promenerat rätt in och varit helt trygg från början dvs trivts direkt. Det är ju bättre att prova byta stall om hästen eller människan vantrivs.
Om jag nu åker på kurs eller sånt med henne är hon jättefin och slappnar av direkt så jag tycker faktiskt det har varit positivt. Hon har också mycket lättare att anpassa sig till nya hästar i hagen, antingen tar hon ledningen eller går undan. Förut bråkade hon mycket mer. Nu är vi tillbaka i vårt stall nr 2 och där ska vi stanna! Hoppas du också hittar nånstans där ni trivs. Hej!

Min häst (19 år) har flyttat ganska få ggr i livet. Det var mkt jobbigt för henne när vi köpte henne, för hon hade bara flyttat som ettåring från uppfödaren till ägaren vi köpte henne av... När vi sedan bytte stall ett par år efter det var det jättejobbigt för henne, hon är en väldig vanehäst och gillar inte nya ställen osv.
Men när vi nu till sist flyttade till sista stallet så märktes det knappt. Hon trivs jättebra! Tror det beror på stallen också, men självklart mest på hästens psyke.

Jag har haft min häst i över ett år nu och har haft henne i samma stall hela tiden.
Det tog ca 7-8 månader för henne att "landa". Hon var ett nervvrak tills dess.
Det är väldigt individuellt för olika hästar. Min är väldigt stressad och nervös och jag kommer göra allt för att få stanna kvar i samma stall så länge som möjligt.
Dels för att jag trivs där så himla mycket, underbara stallvärdar, det är så härlig miljö. På landet med fint luftigt stall och mycket fina hagar.

Hästen innan denna flyttade jag fyra gånger på 3 år.
Han mådde aldrig dåligt av det och trivdes väl antagligen med mig som ägare.

Som sagt, det är väldigt olika!

När jag tog hem min Lady hade hon väldigt svårt att anpassa sig. Enligt mig har det att göra med att hon som föl och unghäst var runt hos en massa hästhandlare och flyttade, bytte ägare ett par gånger varje år. Först stallet vi hade henne i tog det nästan 4 månader innan hon åt ordentligt, nya hagkompisar, nya männiksor och nytt stall, i det stallet var hon i 1 ½ år.
Andra stallet blev hon jättemobbad till en början, ljus häst och alla andra var bruna... I det stallet var hon i 7 år och det tog inte alls lika lång tid att acklimatisera sig, hon hade en gammal kompis med sig och människorna var hon ju redan van vid.
För 2 veckor sedan flyttade hon igen, nu till stallet där hon ska bo tills hon försvinner, ett eget stall där bara familjens hästar står. Denna gången har det gått bra, mycket bra, trots att hon varit i stallet innan så pass länge som 7 år. Men hon hade sin kompis med sig och det är ju samma gamla människor som tar hand om henne.

Min andra häst har haft jobbigare att komma till rätta på nya stället. Vi köpte henne av en tjej i förra stallet och hon har stått där sen hon var 9 månader, nu är hon 13 år, dvs cirka 12 år i samma stall. Men hon har ju gamla Lady med sig och nu trivs de riktigt bra.
Det är individuellt hur de anpassar sig till nya miljöer. Precis som någon annan skrev att vi kan också ha svårt att anpassa oss till nytt hem, ny stad, nytt jobb, ny skola/dagis. Om du inet märker att h*n mår dåligt av det så tror inte jag att det är någon fara.
Hoppas att ni hittar ett ställe som passar er båda bra!!

Eftersom de är vanedjur så tror jag de flesta hästar inte mår bra av att flytta ofta, men vissa individer kan säkert tycka det är okej.

Den häst jag har nu har jag haft sedan augusti, och han stod på ridskola i 11 år innan så det blev en stor omställning för honom att både byta stall och liv i övrigt. Han flyttade från en spilta till en box, men första tiden stod han mest och gnagde på väggen eller gick runt. Han var nog väldigt rastlös efter att ha gått så pass mycket på lektion om kvällarna, och en timmes motionridning var inte vad han var van vid.

Nu har han landat under våren och mår TOPPEN psykiskt, han har blivit ung på nytt och är väldigt pigg och aktiv men inte på ett restlöst sätt, och han har slutat gnaga och vanka. Dels kan det breo på att jag har honom ute längre om kvällarna så att han får mera intryck, men jag tror mest det beror på att han vant sig vid de nya rutinerna.

Tack för alla svar! :bow:

De flesta av er tror ungefär som jag då... Att man ska FÖRSÖKA undvika flytta dom för mycket.

Många av er undra om jag sett hur min häst mår av flytten...
Jo, det klart. Hon har anpassat sig bra, inga problem för det mesta och brukar bli kompis med de nya hagkompisarna ganska snabbt. I början vill hon knappt gå ifrån kompisarna hagen och är "sur" när man hämtar henne... Hon fäster sig ibland VÄLDIGT vid sina hästkompisar har jag märkt.
Men hon har inte visat tecken på att må dåligt nåt speciellt vad jag MÄRKT, förutom möjligtvis i höstas då hon var hos en f.värd i ett större inackorderingstall...

Där tyckte jag att hon såg ut att vantrivas. Hon såg hängig o deppig ut och betedde sig lite stressat/nervöst... och blev gladare än vanligt att se MIG när jag hälsade på! Hon verkade känna sig OTRYGG där och såg mig som "räddningen"/tryggheten och när jag hade åkt därifrån hände något lite konstigt:
Dagen därpå ligge hon ner i boxen o ser apatisk ut. F.värden ringer mig och vi misstänker lindrig KOLIK... och bestämmer oss för att avvakta till kvällen åtminstone.
dagen går utan någon förbättring, nästa dag kommer VET men kan ej hitta något fel! Ingen hög puls eller andra tecken på KOLIK av något slag. Hon är LUGN, ej svettig... Men bara ligger ner eller står i "deppigt tillstånd" och äter dåligt/inget.
VET gör en förstoppningsåtgärd iallafall(slangar o sådär), pga att hästen haft problem en gång förut med det, och ger henne medicin. Dagen därpå är hästen likadan ÄN. Inget hjälper!
Jag är 35mil borta så jag kan ej åka dit! *frustrerande*
VET kommer ut dagen därpå IGEN. Inget hjälper och vet säger att hon fattar inte vad det är för fel på henne!
Till slut efter 4-5dagar börjar hästen må bättre och äter bättre. Vid detta laget hade de annars kört henne till kliniken!
Sedan åt hästen igen och blev "normal" men var ganska TUNN när jag hämtade henne en månad efteråt... För lite grovfoder/protein, tror jag faktiskt.

Ingen fattar vad det var för fel! Vantrivsel? Något psykiskt? Eller något "osynligt" fel någonstans? som sedan gick över...?! Kanske att hon fick för LITE grovfoder och blev konstig/dålig av DET?

Jag misstänker vantrivsel, deppighet. Blev omtumlad när jag kom o hälsade på men LÄMNADE henne igen! :confused: :(
Men jag vet inte! Kanske var det bara tillfällig illamående pga fodret/bristen på foder?
Men det hände ju PRECIS när jag hade vart där! Och ingen mer gång!

De flesta gör det inte, men jag har haft bland annat ett fall, där ett sto stod uppstallad hos mig som inte tyckte om andra hästar direkt, men hon total förälskade sig i Gustav och de blev världens bundisar. När hon flyttade sen så mådde hon inte alls bra..

Jag tror att flytta för ofta är kanske inte så bra men det är ju individuellt mellan alla hästar.
Den hästen jag har har fått flytta ett antal gånger under sitt 18 åriga liv med sina tidigare ägare. Sen jag började rida honom -99 har han nu flyttat 2 gånger. Första gången för 2 år sen pga ekonomin.Stallhyran blev 800 istället för 1500. Man kan göra mycket roligt med hästen för de pengarna.
Andra gången var för 2 veckor sen o det för att jag blev utfryst av en i stallet. Inge kul att åka till stallet med en klump i magen o när ägaren till nuvarande stallet KOM HEM till mig o fråga om jag ville flytta till henne var de inte mycket att fundera på. Samma hyra o TREVLIGARE folk med samma hästtänk som jag.
Hästen trivs kanon o är kung i hagen. Han har nu 2 hagkompisar mot för förra stället där min livsfarliga :confused: häst gick ensam i hagen.
Blev längre än jag tänkt men ville dela med mig.

Var inte ett svar till ankans men datakunskapen är begränsad :o

Hoppas att din kommer att trivas på nya stället, den får vara glad att ha matte med.
Tessa

Jag ska flytta med mina hästar snart och förhoppningen är att det inte ska behöva ske igen. Vi har köpt en blivande gård och vi har ju tänkt att bo där länge.;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 814
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 241
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar