Manx katt!

C

celine

Hej!

Jag och min mamma hade tänkt oss att börja avla manxkatter.
Vi har en hona som är stumpy.
Men vad vi vet är hon inte helt renrasig.
Men kan en manxkatt egentligen bli helt renrasig?
Jag menar dom får ju inte betäckas med andra svanslösa katter,
och då måste man ju betäcka dom med katter med svans, och då
kan dom ju inte bli helt renrasiga? Hur ska man göra då? Hade varit tacksam för svar!
MVH/ Felicia

Sv: Manx katt!

Absolut kan manxkatter vara renrasiga! Alla är inte svanslösa, man använder manxar med svans (longie) i aveln också för att slippa para svanslös med svanslös.
Ni kan (iaf inom SVERAK) inte börja en renrasig avel med er katt utan måste köpa en med stamtavla först i så fall. Min Abbie förlorade panelplatsen till en ruskigt framgångrik manxhona som heter EP (N)Laksjöen’s Louise. Jättefin!

Mer info om manxen och manxaveln finns här:
http://www.raskatt.com/emc/emc.html

Absolut kan manxkatter vara renrasiga! Alla är inte svanslösa, man använder manxar med svans (longie) i aveln också för att slippa para svanslös med svanslös.
Ni kan (iaf inom SVERAK) inte börja en renrasig avel med er katt utan måste köpa en med stamtavla först i så fall. Min Abbie förlorade panelplatsen till en ruskigt framgångrik manxhona som heter EP (N)Laksjöen’s Louise. Jättefin!

Mer info om manxen och manxaveln finns här:
http://www.raskatt.com/emc/emc.html

Okej, tack så mkt!
Men är det låter knepigt det där med att få katter att para sig med en speciell hane. katter är ju ganska egna!

Har inte manxkatten rätt mycket problem relaterat till svanslösheten? Vet att det var uppe i en annan tråd. Ryggproblem och även trassel med avföringen.

MrsS, vilken söt avatar du har!

Varför vill folk ha svanslösa hundar? Katten ifråga lider inte av att inte ha svans, däremot har jag hört att just anlaget som gör manxen svanslös kan göra annat mindre kul också. Men det finns flera svanslösa raser inom katt och jag tror (är dock inte säker) att inte alla har det pga samma anlag.

Sånt tar jag förgivet att man kollar upp innan man börjar avla. Iaf dom som avlar rasrent och har ett intresse i det.

Precis lika mycket som för hunden skulle jag tro?
Jag tror inte det finns nån värld där man får information om saker utan att fråga.

Hört talas om telefonförsäljare...? :p

TS frågade, vi informerar. Vad är problemet?

Med tanke på hur katter klättrar tror jag att deras balanssinne är mer utvecklat än hundens, och därför bör också svansen vara viktigare för en katt än vad den är för en hund.

Har inte manxkatten rätt mycket problem relaterat till svanslösheten? Vet att det var uppe i en annan tråd. Ryggproblem och även trassel med avföringen.

MrsS, vilken söt avatar du har!

Som man avlar när man avlar rasrent ska det inte resultera i några problem, men manxanlaget är ju det "vanliga" svansförkortningsanlaget och finns även hos huskatter. I okontrollerad form är det skadligt, ja.

Manxen är för övrigt en av de av naturen skapade raserna, så hade katter utan svans varit handikappade hade de nog inte funnits från början.

Det finns fler svansförkortningsanlag men de fungerar inte på samma sätt och är så ovanliga att det är ytterst osannolikt att de finns hos huskatter idag.

Skönt att höra att det inte är så vanligt som jag trodde (?). Men följande ställer jag mig tvekande till:

Manxen är för övrigt en av de av naturen skapade raserna, så hade katter utan svans varit handikappade hade de nog inte funnits från början.

..då katten från början inte är en naturligt uppstådd art utan framavlad och svanslösheten snarare en genetiskt mutation som människan tagit tillvara och lyft fram. Och det finns ju ändå svanslösa katter som är handikappade just pga av svanslösheten. (Min moster har haft en bl.a.)

Så hur en svanslös katt står sig mot en med svans är svårt att säga när de numera lever så skyddat som de gör.

Att problemet inte är ett problem om man avlar rasmedvetet och att det är skadligt i okontrollerad form går lite emot att det skulle vara ett "naturligt" fenomen.

Senast ändrad:

Manxkatten kommer ursprungligen från ön Man utanför UK nånstans. Man har alltså tagit svanslösa katter därifrån och gjort en ras av det. Hur stor mängd av dom katterna på Man som är svanslösa har jag iaf dålig koll på. Däremot bodde jag granne med en svanslös katt ett tag som inte hade några som helst problem att klättra.

Och visst finns det handikappade katter, men det är inte säkert att det hör ihop med svanslösheten? Och det betyder långt ifrån att alla svanslösa katter är handikappade, då hade dom med allra största säkerhet inte avlats på. För att få "hälsosamma" (jag vet inte hur anlaget påverkar egentligen, olika bud från olika ställen) manxar har man inte parat 2 helt svanslösa med varandra utan använder sig av manxar med svans för att inte få problem. Senaste är dock att enligt manxuppfödarna och deras rasring så är det inte så längre att man måste göra så utan man ska kunna para 2 svanslösa med varandra. Den vetenskapliga grunden i det kan jag dock inte säga nått om, min ras har svans :)

Tillägg: Manxanlaget finns även på huskatten och dom lever ju oftare ute. Så där borde man kunna se hurpass det ställer till problem?

Senast ändrad:

Varför vill folk ha svanslösa hundar?
Ja det undrar verkligen jag också!
Katten ifråga lider inte av att inte ha svans, däremot har jag hört att just anlaget som gör manxen svanslös kan göra annat mindre kul också. Men det finns flera svanslösa raser inom katt och jag tror (är dock inte säker) att inte alla har det pga samma anlag.

Men det var inte svar på min fråga, eller hur?

Ja jag har sett de problemen och här är en annan tråd om det, med inlägg från P_L:

Manxkatten har en allvarlig missbildning av ryggraden av en helt annan svårighetsgrad än tex naturligt kortsvansade hundar o får därmed lätt problem.
PL

I tråden beskrivs de besvär katten har. Dock inte bekräftat av vet att det beror på just svanslösheten, så vitt jag vet.

Tråd

Vi har två svanslösa katter, en med medfödd svanslöshet och en vars svans amputerades efter att hon blev påkörd. Båda är utekatter, en av dem är bara ute någon timme om dagen medan den andra sommartid kan vara borta veckor i sträck. Ingen av dem verkar lida speciellt mycket av att de saknar svans, inte ens den som lever vilt i perioder. Skillnaden vi har märkt efter operationen är att katten inte tar lika många långa hopp, men i övrigt verkar hon inte sakna sin svans.

Ja jag har sett de problemen och här är en annan tråd om det, med inlägg från P_L:

I tråden beskrivs de besvär katten har. Dock inte bekräftat av vet att det beror på just svanslösheten, så vitt jag vet.

Tråd

PL har visat flera gånger att han ogillar raskattaveln, så jag anser inte honom direkt trovärdig faktiskt :o Man köper det man vill köpa liksom. Så jag vill nog hellre se svar från folk (gärna veterinärer) som är helt insatta i rasen och aveln än från en som bestämt sig och svarar därefter.
Jag har själv råkat ut för fördomar från veterinärer som är helt felaktiga och därför har jag slutat ta sånt på allvar innan jag hört mig för med andra uppfödare.
Visst kan det vara så att dom har problem, jag har som sagt ingen koll på rasen. Jag vet att en av Sveriges mest framgångsrika (utställningsmässigt) honkastrater är en Manx och hon verkar inte ha några som helst problem.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama