Manprov/tagelanalys

Lycanthrope

Trådstartare
Jag är skeptisk. Hur menar dom att det ska fungera?

Vad är fakta bakom att det inte fungerar?

Har några i min närhet som gärna "predikar" för manprov när det är något med hästen.

Tillägger att då menar jag inte prover för dna utan för att se vad hästen har för brister osv. :D

Sv: Manprov/tagelanalys

Hår är dött material. Jag tror inte för en sekund på att mantester fungerar :)

Jag läser till sjuksköterska och där fick vi lära oss att många alternativa metoder och naturläkemedel osv är bra men hårprover är ingenting att tro på.

Tycker ju också det att hår är dött så det borde inte visa så mycket.. Vad är det då folk ser i sina analyser? Är det bara bluff och båg hela baletten, placebo? :)

Jag tror inte på det men det är ändå svårt att hitta fakta som faktiskt bevisar att det inte fungerar.

Man kan väl kanske se sådant från långt tillbaka, eller vad man ska säga. Men jag tror inte alls man kan se vad som är aktuellt nu i hästens kropp.

Det är nog bra att vara skeptisk. Skulle jag leta fel på mina låg ett blodprov närmare till hands. Kanske kan manprov visa stora brister i mineraler etc men med en ok foderstat borde det inte uppstå över huvudtaget.

För några år sedan gjordes ett program som granskade olika alternativa metoder. Man tog då ett manprov på den flera hundra år gamla uppstoppade hästen som finns på livrustkammaren och skickade f analys: svaret blev att hästen mådde bra, men kanske var lite stel!

Man kan ju se tex om någon har blivit arsenikförgiftad under en längre tid genom att studera håret men att man på detaljnivå skulle kunna se hur en häst mår har jag svårt att se. Tex den är stel, har problem med njurarna, deprimerad osv.

Långvarig större vitaminbrist kanske också är möjligt men då krävs det ju riktiga laboratorium.

För några år sedan gjordes ett program som granskade olika alternativa metoder. Man tog då ett manprov på den flera hundra år gamla uppstoppade hästen som finns på livrustkammaren och skickade f analys: svaret blev att hästen mådde bra, men kanske var lite stel!

Det kommer jag ihåg. Var det inte Robert Achberg (stavning?) som var programledare?

Kommer inte ihåg. Inriktningen var dock till stor del att alternativa metoder satte djurskyddet ur spel. Den som gjorde tagelanalysen var faktiskt den enda som sa att man skulle kontakta veterinär om hästen verkade må dåligt.

Genom tagelprov kan man se om hästen har lidit av långvarig brist på en eller flera mineraler och då kan man få veta vilka mineraler man behöver ge lite överskott av under en tid för att komma till rätta med eventuell brist.

Tex så led faktiskt min häst av natriumbrist, hon hade fri tillgång på saltsten och jag såg att hon slickade på den ibland men då de går ute mycket så är det svårt att veta hur mycket varje häst slickar på saltstenen.

Nu var det en veterinär som rekommenderade tagelprov i detta fall och provet skickades till ett labb i Tyskland. Provet visade även på selenbrist och zink och koppar då hästen är kinkig med att äta mineraler, ja äta mat över huvudtaget, enligt henne är det fullt tillräckligt med hö det är bara det att höet innehåller inte tillräckligt med mineraler :crazy: och mineraler är äckligt :yuck: Så jag antar att hon slabbat ut stora delar av sin mineralgiva, då hon inte får så mycket mat är det lätt att gömma det i halmen :meh:

Men så mycket mer tror jag inte man kan se i ett tagelprov

Man kan inte se någon sjukdom alls. Vet ett par som tycker att manprov är någon sorts mirakel, och han som utför dem kan se att de har problem med hjärtat, lever, njurar, ont i ryggen, ben osv osv you name it. Det enda man kan se är om hästen har (som skrivet ovan) en långvarig brist på vissa ämnen.

Sedan rekommenderar de tillskott för tusentals kronor. De som tar proverna rekommenderar även små påsar att binda i hästens man med piller i. Det finns inget sätt för hästen att ens ta upp de tillskotten i kroppen, så det känns lite udda. :D

Tagel används för dna-test för att se genetiska avvikelser. Det är inte detsamma som mananalys som är bluff och trams.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 457
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
960
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 098
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT