Manno, KWPN

stjarnfrugt

Trådstartare
Någon här som kan berätta lite om hingsten Manno och vad han nedärver för egenskaper till sina avkommor? Han verkar ju förekomma endel i stamtavlorna om man söker på namnet. Ev ska jag åka och titta på en häst efter denna hingst och det kan ju vara intressant att vara lite påläst.

Jag har ingen erfarenhet av KWPN men de florerar ju rätt friskt i hästannonserna. Jag har någonstans i bakhuvudet att man ska "akta sig" för Holländska importer. Varför isåfall?

Sv: Manno, KWPN

Har inget att tillföra om hingsten, men personligen ser jag inte till importerna då de överlag inte är uppfödda på ett för mig önskvärt sätt. Det kan jag inte kompensera för, så då får det vara.

Det är lite så jag tänker också, att de ofta inte får tillräcklig utevistelse och välbalanserad foderstat baserat på grovfoder. Vad det gör för hållbarhet och matsmältningsproblematik kan man ju gissa.

Men dock är de vanliga så man tänker ju att det måste finnas en stor andel som funkar bra och håller?

Jo precis. Det hämmar ju deras prestation. De kan aldrig nå sin "maxkapacitet". Har själv aldrig sett någon på högre nivå, men heller aldrig letat. Men söker man en hobbyhäst för de mindre tävlingarna så tror jag absolut att det kan vara ett alternativ! Hur många är GP-ryttare egentligen liksom.

Nej precis, och knappast jag är en av dom ;) Jag söker en allroundhäst som ska hålla för att ridas av en svenssonryttare som tränar dressyr på hemmaplan med sikte upp till LA/MSV nivå och hoppning för hemmabruk. Men dock - man vill inte stå med en promenadhäst för att den inte håller för mer.

Manno är en TP alltså en ras man använder till körning ( mycket Hackney inblandat) , de ger inte gröna papper i ASVH då de inte räknas som en ridhästras. En del hästhandlare säljer dessa som "KWPN-hästar" och lurar då köparna att de kan registreras i högsta stamboken i ASVH, när de istället får gråa papper. Sök på ordet Manno i forumen här på Buke så får du mycket att läsa.

Ang rörelserna så är det var jag misstänker att de inte har mkt ryggverksamhet = risk för ryggproblem. Inte så bra för en ridhäst kanske men ser flashigt ut framför vagn :(

Tack för svar. Jag har förstått att han är en körhästtyp efter lite efterforskning. Vad gäller avelsbiten så spelar det mig ingen roll då jag inte sysslar med avel. Jag mer intresserad av hur de fungerar i ridningen, dvs lynne och exteriört :)

Det finns ett gäng fina TP uppe på svår/GP nivå.. :)
Numer avlas det inte in ngn Hackney, det var längesedan. Har själv en TP som jag är mer än nöjd med.

Min son red fälttävlan i år på en E: denna Manno, men precis som ni säger mycket ben och sämre rygg. Fast ryggen blev på denna hästen bara sämre när den blev nervös, hoppar kalas och jätte fin i dressyren.

Jag har ett sto efter Manno som är renrasig Tuig paard (tp). Jag rekommenderar dig att tänka efter rejält innan du köper en tp.

Lynnesmässigt är det en hästtyp (åtminstone min men jag har hört att det även är rastypiskt) som kräver mycket av dig som ryttare/matte/ledare/ägare. Min häst är helt fantastisk - MEN - jag har 20 års erfarenhet sedan tidigare av "problemston" dvs hästar som blivit felbehandlade eller är speciella.

Min häst var ett vrak när jag köpte henne, psykiskt men även i form av reaktioner i ben samt ryggont (precis vad man skall köpa :angel:). Idag är hon helt 100 i kroppen och en helt annan häst i skallen än den jag köpte.

Det har dock kostat... (Värt varenda stund dock!) Från marken är hon en ängel att hantera (utöver huvud- och bakbensskygghet som jag fått bort) men hon kräver verkligen sin ryttare. Jag kan absolut inte sätta upp "vem som helst" på hennes rygg. Jag har ridit henne nästan bara själv under 2 års tid och det tog nog minst 1 år innan hon fick förtroende fullt för mig som ryttare. Jag tror att hon tidigare blivit rejält spöad. Hon har haft många hyss för sig vid ridning. Vet inte om jag skall kalla det damp men hon är en hon och rödhårig och en tp.

Utbrott under ridning pga tex vägval. Studs och caprioler. Ryggningar. Ställde sig i början när jag hade henne... Piper/tjuter och sparkar i marken om hon blir glad och upphetsad, eller arg. En förmåga att stressa upp sig själv till att nästan bli blockerad. Om denna häst är som min så rekommenderar jag ingen ryttare som inte är totalt orädd att sitta upp. Och framförallt att man är lugn som ryttare. Det har jag vunnit på. Jag har låtit henne leva ut för att så småningom när jag fått hennes förtroende börjat kunna säga ifrån. Vilket jag kan idag. Idag sköter hon sig klockrent. Med mig... Det är en svår kombination med hästar som dels är skarpa, och dels väldigt osäkra.

Nya miljöer tar lång tid för henne att ta in. Vi har börjat tävla - det tog två år att komma ut - nu traskar vi runt i lätta klasser tills hon lär sig att slappna av. Blir väldigt spänd och nästan okommunicerbar, men det blir bättre och bättre för varje ny gång :). Tålamod och tid är vad hon behöver. b

I vårt fall har allt gått bra och jag är hela hennes värld.

I övrigt så märks det väldigt mycket att hon inte är "svensk". Jag kommer nog aldrig att köpa en holländsk import igen. Hon kan inte gå i "normal" hage då hon bara sträcker sig eller vrickar sig. Hon kan inte gå med andra hästar då hon aldrig lärt sig kommunicera med andra hästar, med bla sparkskador som följd. Nu går hon själv och kommer tyvärr få göra det. Hon kan inte vara ute efter ca kl 17 från senvåren till hösten pga allergi mot knotten. Dels får hon exem, dels stressar hon sönder sig i hagen då hon försöker springa ifrån dem - och skadar sig. Nästan sjukligt beroende av mig, ser/hör hon min bil börjar hon vandra i hagen tills jag uppmärksammar henne. Oavsett om hon står i ljuvligt gräs eller inte.

Mycket viktigt med ridningen och vilken form hon går i då den långa ryggen, exteriören och aktionen kräver det. Annars blir hon en symaskin (tex på tävling) eller knäpper av.

Trots allt detta är hon den roligaste häst jag någonsin har haft (kanske pga just allt detta) och jag älskar varje stund med henne. Att se henne ha utvecklats som hon har gjort både kroppsligt och mentalt gör mig bara så stolt och glad över att kunna ha en sådan fin häst.

Men - som sagt - om den hästen du tittar på har minsta likhet med min häst så överväg noga om du är beredd på detta :).

Lycka till!

Det finns ett gäng fina TP uppe på svår/GP nivå.. :)
Numer avlas det inte in ngn Hackney, det var längesedan. Har själv en TP som jag är mer än nöjd med.

Hackneyhingsten Plain's Liberator används ju i TP aveln, så visst korsar man in ren Hackney fortfarande.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 877
Senast: Görel
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 946
Senast: Fetaost
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 192
Senast: Welsh
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det... 2
Svar
26
· Visningar
3 217
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V