Mankhöjd på connemara korsning

alethe

Trådstartare
Trots att allt är så individuellt från häst till häst så känns det som om man aldrig kan prata sig trött på det här med mankhöjd.
Jag har en fin liten dam på exakt två år som mättes till 146 i förrgår. Hon mättes innan dess när hon var 18 månader och var då 142.
Hennes mamma är connemara c-ponny Splash, okänd härstamning
Pappan Torsten KAN 148 hög.
Det börjar bli en aningens spännande om hon kommer hålla sig inom ponnymåttet eller gå över.
Vad tror ni ? :)
 
Trots att allt är så individuellt från häst till häst så känns det som om man aldrig kan prata sig trött på det här med mankhöjd.
Jag har en fin liten dam på exakt två år som mättes till 146 i förrgår. Hon mättes innan dess när hon var 18 månader och var då 142.
Hennes mamma är connemara c-ponny Splash, okänd härstamning
Pappan Torsten KAN 148 hög.
Det börjar bli en aningens spännande om hon kommer hålla sig inom ponnymåttet eller gå över.
Vad tror ni ? :)

Hon kommer nog att bli betydligt större än D-ponny. Skulle tippa runt 155-160 cm minst, om inte t.om. över 160 cm.
 
Hon kommer nog att bli betydligt större än D-ponny. Skulle tippa runt 155-160 cm minst, om inte t.om. över 160 cm.

Känns väldigt högt med tanke på att hennes föräldrar inte är så höga. Dock finns det på pappans stam hästar i mått över 160. Men visst hade det blivit en bonus om hon går över ponnymåttet. Lite nyfiken på hur du tänker med att hon nog kan bli betydligt större än än d-ponny ? :)
 
Känns väldigt högt med tanke på att hennes föräldrar inte är så höga. Dock finns det på pappans stam hästar i mått över 160. Men visst hade det blivit en bonus om hon går över ponnymåttet. Lite nyfiken på hur du tänker med att hon nog kan bli betydligt större än än d-ponny ? :)

Att en 2 åring fortfarande har mycket kvar att växa.
Min häst är som sagt tinker x korsningsponny (arab/connemara/welsh mountain för att vara exakt). Hans pappa tros vara kring 146-148 cm, hans mamma är 129-130 cm och nätt i typ. Han är 162 cm och grov.
Min häst var några centimeter större än din vid samma ålder och idag vid 15 års ålder mäter han som sagt 162 cm.
 
Ena leder är det ju bara ponnysar o j andra ledet är det bara stora hästar. Köpte henne för att jag ville ha en d-ponny, men nu sitter jag nästan och håller tummarna för att hon går över ponnymåttet istället. Jag är ju själv inte så lång, bara 150 och när jag står vid hennes rumpa så är vi i jämnhöjd, kanske till och med att hon är lite högre. Har pratat med hennes uppfödare och hon tror att hon stannar som d-ponny. Har lite info om stamtavlan om det kanske skulle hjälpa.

http://www.haststam.se/horse/view/163042

http://hastkatalogen.se/pedigreehist.php?id=141395
 
Trots att allt är så individuellt från häst till häst så känns det som om man aldrig kan prata sig trött på det här med mankhöjd.
Jag har en fin liten dam på exakt två år som mättes till 146 i förrgår. Hon mättes innan dess när hon var 18 månader och var då 142.
Hennes mamma är connemara c-ponny Splash, okänd härstamning
Pappan Torsten KAN 148 hög.
Det börjar bli en aningens spännande om hon kommer hålla sig inom ponnymåttet eller gå över.
Vad tror ni ? :)

Jag tror också att hästen kommer att växa över.
Mer än två centimeter brukar de allt ta sig, från två års ålder.
 
Det tror jag absolut inte. Min treåriga halvblodsuppfldning var 156 cm på treårstest - hon var drygt 150 cm som 18 månaders. Så jag säger - inte en chans att den blir uppåt 160 cm, däremot så tror jag den kan bli ett par cm över ponnymåttet

Nja. Nu när jag ser stammen mer "tydligt uppradat" så är väl 160 cm lite väl att ta i. Men däremot 155 cm tror jag absolut att den kan bli.
 
Trots att allt är så individuellt från häst till häst så känns det som om man aldrig kan prata sig trött på det här med mankhöjd.
Jag har en fin liten dam på exakt två år som mättes till 146 i förrgår. Hon mättes innan dess när hon var 18 månader och var då 142.
Hennes mamma är connemara c-ponny Splash, okänd härstamning
Pappan Torsten KAN 148 hög.
Det börjar bli en aningens spännande om hon kommer hålla sig inom ponnymåttet eller gå över.
Vad tror ni ? :)
Jag tippar 152-153. 6-7 cm är ganska rimligt i den storleken.
 
Köpte ju henne för jag ville ha en d-ponny men nu är det ju nästan så jag hoppas hon istället går över ponnymåttet :) Ska testa och mäta rumpan ordentligt här någon dag för att se hur hög hon är där. Man börjar se ganska tydligt på henne att baken är högre än där fram. Ska bli så spännande att se sen när hon vuxit klart vart hon hamnar :)
 
Jag köpte en femåring i februari, den kom till utbildaren vid årsskiftet och var då 155 cm, när jag köpte henne var hon 157 cm och för en månad sedan mättes hon vid två tillfällen till 160 cm. :p Mäter henne igen efter sommaren, så får vi se vad sol och gräs kan göra... :D Växa kan de göra länge... Hon är PRE/SWB korsning.
 
Jag köpte en femåring i februari, den kom till utbildaren vid årsskiftet och var då 155 cm, när jag köpte henne var hon 157 cm och för en månad sedan mättes hon vid två tillfällen till 160 cm. :p Mäter henne igen efter sommaren, så får vi se vad sol och gräs kan göra... :D Växa kan de göra länge... Hon är PRE/SWB korsning.

Oj jösses. Det var inte dåligt
 
Trots att allt är så individuellt från häst till häst så känns det som om man aldrig kan prata sig trött på det här med mankhöjd.
Jag har en fin liten dam på exakt två år som mättes till 146 i förrgår. Hon mättes innan dess när hon var 18 månader och var då 142.
Hennes mamma är connemara c-ponny Splash, okänd härstamning
Pappan Torsten KAN 148 hög.
Det börjar bli en aningens spännande om hon kommer hålla sig inom ponnymåttet eller gå över.
Vad tror ni ? :)

Min Connemara har på sin 5årsdag växt ganska exakt 10cm sen sin 2årsdag. Och har dragit iväg i bak igen så blir nog någon cm till.
 
Min förra häst var korsning connemara/fullblod. Hon var 136 cm som ettåring, 146 som tvååring och slutade på 157 cm. Mamman var 145 o pappan 167 så hon hamnade ungefär mittemellan :)
 

Liknande trådar

Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 139
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp