Mankam och fång

bettysmatte

Trådstartare
Finns det någon eller några som vet om det finns ett samband mellan storlek på halsen (uppe vid mankammen) och fång?? Min islänning, som nu har gått på riktigt bete i några veckor, har fått "större" hals uppe vid mankammen. Jag har hört att det har ett samband med fång. Är det riktigt? I såfall, varför? Min häst har haft lindrig fång som ung och jag är nu rädd för återfall (som alla andra med ex-fånghästar, skulle jag tro). Hon har nu satts i egen hage där det mest växer "sjögräs". Det är ju synd, för hon saknar säkert hästkompisarna, men jag är rädd för att hon ska få fång igen :( . Vad vet ni om detta samband?

Sv: Mankam och fång

Det där är fett...en del hästar får så när dom blir överviktiga. Fång uppkommer av störd tarmflora.

Okej. Men det knepiga är att resten av hästen inte är uppseendeväckande fet alls. Hon har absolut ingen jättemage, t. ex.

När de blir sådär tjocka i mankammen är det ofta ett förstadie till exem. SÅ har min isisvalack blivit i år också. Jag kan hålla det i schack med Ökozon.

OA

Jag har hört att protein överskott kan samlas precis där men det har inget med fånget att göra , vet det för jag frågade en vetrinär om det eftersom snacket gick på ridskolan om att alla hästar som blev *stora* där hade fång hm men så är inte fallet utan det kan samlas proteinöverskott som sagt där men de kan också svullna när om de är nyavmaskade och de har haft hm tror att det heter nackbandsmask (det sa även den vetrinären)

Jag är inte insatt i eksem och islänningar. Jag har skonats från eksem och inte haft äran med en isis. :D
Det jag har sett och diskuterat under de senaste åren är att sk fångnacke förekommer titt som tätt bland de hästar som visar sig ha en okänslighet (alt. resistans) till insulin.
Fett anrikas på specifika platser på kroppen så som buken, nacken, svansroten och håligheten ovanför ögonen. Dessa hästar drabbas ofta av fång.

Förstå mig rätt: Alla hästar med fet nacke får inte fång men fångnacke i samband med upprepade fånganfall ses i andra länder som ett tecken att något är fel.

Och nej, fång kan komma av andra orsaker än en störd tarmb.flora.

Att protein skulle ansamlas i nacken var ett nytt grepp... ;)

Instämmer.
Ang eksem så ger det svullen nacke men då är det huden som är förtjockad.
Ang fett i håligheten ovanför ögat så ser man det även på hästar som i övrigt är magra o då tyder det mera på equine cushing.
PL

“Sjögrashagar” är ofta väldigt näringsrika inte bara på proteiner utan också på gräsorter med mkt socker i. Tror inte sjöhagar hjälper mot fång men brisen där kan mildra eksem. Om det är själva mankammen som ökat i storlek och blivit “fläskig” pga ödem är nog eksem debut mer troligt än fång.HH

Instämmer!

Min häst med upprepade fånganfall hade en sk "fångnacke". Min häst var absolut inte fet i övrigt. Höll henne så slank som möjligt.

Jag förklarade nog inte vad jag menade med "sjögräs". Det är INTE en hage vid en sjö eller något vatten, det är bara en skogshage med en sank del så det mesta som växer där är väldigt magra saker, bl. a. då detta gräs som ser ut som ett sjögräs. Lite gräs, buskar, träd, etc.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Kropp & Själ Skulle vilja ha lite råd och erfarenheter från er som kanske själva haft en psykos eller en nära anhörig som har det eller kanske jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: Monimaker
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka