Fast så enkelt är det ju inte. Det du beskriver är något rationellt, samlarmani är inte rationell. De kan mycket väl verkligen, verkligen vilja att gäster ska bo hos dem samtidigt som det inte finns praktisk plats till detta pga alla saker, utan att det betyder att de i själva verket inte vill ha gäster. En önskan att det skulle finnas plats och en o"vilja" att göra sig av med saker så det faktiskt blir plats kan existera samtidigt.
Det är oftast väldigt stark ångest förknippad med sakerna, antingen att göra sig av med dem eller att ens bara flytta dem några cm. Det är viktigt att förstå att det är ett sjukligt tillstånd, inte något man bara skärper sig ur - lika lite som tex en depression...
TS, jag har tyvärr inga magiska tips att komma med. Det bästa vore om du kunde få samlaren att söka/ta emot hjälp, men det är sällan så lätt är min erfarenhet! Men försök resonera kring just att de/hen behöver hjälp, inte specifikt att göra sig av med sakerna.
Just därför att det är ångestladdat med alla grejerna tycker jag att det är än mer olämpligt att bo där i flera dagar ( hur gärna värdparet än vill). Man kan ju umgås ändå.
I ts fall skapar ju detta gräl, därför tycker inte jag att det verkar lämpligt med att åka och bo hos någon med samlartendenser om man retar sig på att man inte får plats.
Sedan finns ju också hela spannet från en samlarmani till en viss övervikt av grejer och en viss motvilja mot att slänga och där vet nog bara ts hur långt det gått.
Senast ändrad: