Min mormor är en slags samlare. Hon var barn under andra världskriget i Tyskland och efter det har hon svårt för att slänga något och allt ska sparas och tas tillvara på (i matväg framförallt).
Antar att det är något slags men eller trauma från kriget.
Hennes kylskåp är helt fullproppat. Inget nytt får plats. Smörpaket som är tomma kan inte slängas utan sköljs ur med hett vatten och "smörvattnet" hälls ner i buljongen/soppan. För det är ju alltid lite smör kvar som man inte lyckats skrapa upp med smörkniven.
Öppnar man ett skåp i ett av hennes många rum så är de fulla med prylar. I badrummet finns det schampoflaskor, tvål, parfym, nagellack från 70-talet etc.
I hennes källare ligger det högar med kläder, tygstycken, möbler, prylar, ja allt möjligt.
I köket finns ett bord med ett berg av post och reklam.
Det står en kyl och frys fortfarande helt inplastad och ouppackad i hennes ena hall. De har nog stått där i 10 år nu. Den gamla har ju fortfarande inte gått sönder...
Jag påverkas inte särskilt av detta, jag är väldigt sällan där och hälsar på. Min mamma tycker att det är så jobbigt så att hon vägrar åka dit och klarar definitivt inte av att vi där.
Men självklart träffar hon min mormor men då inte i mormors hus.
Till saken hör att min mormor är väldigt prydlig i sitt yttre, har inga problem med hygienen och det är alltid rent hemma hos henne när jag är där.