"manipulera" bäcken?

Sv: "manipulera" bäcken?

Väldans vad du kan detta! sist du och jag hadde denna diskussion så hade du aldrig hört talas om det. :devil:
Det som är bra med sulan är att det är bara att plocka av den om den inte funkar. :idea:

equi skrev:
Kära du läs hela tråden INNAN du kommer med en massa kritik. Alexandra skrev "Men om, jag säger OM, veterinären och equiatrikern blir överens om att snedheten sitter i bäckenet och manipulation anses nödvändigt, vad exakt gör man då. Det är denna fråga som jag har svarat på.
I ett av mina inlägg så skrev jag att om hästen är ohalt och i övrigt frisk så kan man lägga i en 4mm sula. OM den är det och det är konstaterat att bäcknet är roterat och hästen har musklat sig snett så kan man göra så. DÅ funkar det.
Du kan lätt kolla själv. Ta en sula(4mm) tejpa fast den under skon, ta ut och longera hästen, rör den sig bättre, så kan du be hovslagaren att lägga på den.
Om någon frågar här på buke, så får väl jag svara lika mycket som du. du är väl inte den enda som har den rätten.

Ja, jag är verksam som hästterapeut. Har arbetat i många år.

Fast min dam är ju INTE frisk och ohalt i övrigt, så helt tillämpligt kanske det inte blev ändå

/Alexandra - somf ortfarande i teorin försöker få ihop hur sula skulle kunna funka, alltså i de fall där det skulle vara tillämpligt, men inte får ihop det

C_L skrev:
Denna manipulation görs när hästen har en låsning i Lumbosacralövergången (Mellanrummet mellan ländrygg och korsben (Sacrum) ) (Kan göras utan en sådan procedur också men oftast behövs detta tilltag)

Här är det inte Bäckenets halvor som roterat utan hela paketet som har en låsning i en för den väldigt viktig del.

Detta är ofta sadelrelaterat eller pga: dålig ej för individen anpassad träning eller såklart som vanligt en okontrollerad ryttare.

TACK för beskrivningen! Nu förstår jag lite av problemet, och kan se sammanhanget!

Min häst råkade ut för en skada i april-03, ägaren vet inte hur han skadat sig, men han kom in halt med en rejäl svullnad på h. bak. Hon misstänkte en spark, men då han har överben på både insida å utsida så tvivlar jag på spark, utan att han fastnat och då ev. förvärrat snedheten.
Han stod länge efter denna skada reds igång under hösten -04 och reds därefter sporadiskt tills jag köpte honom.

jag fick med en sadel, som inte riktigt passade på honom. red igång honom på nytt med mkt. skritt turer osv.

I april la jag märke till snedheten och tog kontakt med ET, Ville blev behandlad 5 ggr under våren med jämna mellanrum. ET ville inte ta allt på en gång. Han hade en djup spänning i muskulaturen i ländryggen som behandlades med akupunktur och ultraljud. Samt manipulation av bäckenet. Den här hästen har alltså länge gått med spänningar i hela kroppen. (inte undra på att han var så motvillig till ridturerna..)

Idag har jag bytt sadel, vilket lett till att sadelproblemet är ur världen. ET brukar kika förbi på stallet ibland, och då brukar jag be honom kika på hästen för att se om han ser några nya problem. Men hittills har han inte hittat några, samt att jag har fått mkt. beröm för jobbet jag gjort med min häst. han har nu musklat sig över hela kroppen och ser hur trevlig han är i hela kroppen.

Å, många jag känner till, som inte har någon anknytning till djursjukhuset, testar hejvillt med sulor på olika bakben i hopp om att hästen ska funka bättre. För det är ju billigare att sätta dit en sula än att kolla upp, bedöva, böja och spruta hästen....
Men jag hoppas ju att det är en övergående trend bland den äldre generationen...

HALLÅ så bara för att någon är oseriös och inte kollar upp, böjer, bedövar och sprutar så fungerar inte sulan?

Jag har inte sagt att du är äldre. Jag talar om dom människor och hästar jag möter. Du tillhör inte dom. Dom jag ser missbruka sula är av 'äldre' generation. Hänger du med?

Man kan omöjligt veta om sulan funkar om det föreligger andra problem än det du förespråkar. Alltså så blir det rena spekulationer, inget annat, eftersom det inte finns något som kan bevisa att det är själva sulan som gör att hästen blir "bättre" en kort stund, för att (som många faktiskt får) sedan få fler och mer komplicerade problem än tidgare.

equi skrev:
Väldans vad du kan detta! sist du och jag hadde denna diskussion så hade du aldrig hört talas om det. :devil:
Det som är bra med sulan är att det är bara att plocka av den om den inte funkar. :idea:
Va? Hade jag aldrig hört talas om det?? :eek: :confused:
Jag sa det samma då som jag säger nu... :confused:
Du kanske blandat ihop mig med någon? :angel:

Jag har hela tiden varit noga med att påpeka att OM hästen är ohalt och för övrigt frisk så kan man testa.

equi skrev:
Jag har hela tiden varit noga med att påpeka att OM hästen är ohalt och för övrigt frisk så kan man testa.

Men du missade att min häst inte är ohalt och frisk i övrigt?

Sorry Alexandra, jag har inte läst alla dina trådar.
Jag är "periodare" på Buke, ibland är jag inte inne på månader, ibland var dag inågon vecka. Jag jobbar så förbaskat mycke att jag måste samla energi ibland, dvs. ligga på soffan när jag kommer hem och bara krama barnen. Just nu är jag aktiv.

Liknande trådar

Hästvård Unghästen har ju som många/alla vet jojat in och ut på klinik i 8 månder med upprepade ledinflammationer. Vurpade i hagen innan jul...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 025
Senast: Camilla_H
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka