"manipulera" bäcken?

Sv: "manipulera" bäcken?

Men -hur kan ett bäcken bli snett utan att även (framförallt) ligament blir mer eller mindre skadade/översträckta/går av? Om det beror på en mer eller mindre rejäl smäll dvs, inte på en naturlig snedhet. Naturliga snedheter är kanske egentligen mer "tricksiga" eftersom det till så stor del handlar om vanemönster, inte om skador. Både människor och djur är ju rätt bekväma av sej och gör gärna på det sätt som känns lättast & bekvämast -utan träning blir man lätt väldigt oliksidig....
Som jag ser det - man KAN inte få skelettproblem utan att både muskler & ligament är iblandade. Däremot kan du få muskelproblem utan att de andra två är inblandade, samma sak med ligament-bekymmer.
Vad hjälper det att "knäcka till" bäckenet om tex musklerna genom mer eller mindre långvarigt "vane-mönster" blivit ojämna/djuret har väl inarbetat i sitt nervsystem att gå och spara vissa muskelgrupper? Kanske måste problemet drabbas från flera olika håll hela tiden, dvs det är inte så enkelt som att "vi går in och fixar bäckenet först, sedan jobbar vi med musklerna och sedan är det bra".

Det finns många mycket starka ligament i bäckenområdet - de hjälper till att ge bäckenet den viktbärande "stabiliserande" funktion det har. Dessa ska väl i normala fall göra det omöjligt för luxationer, men däremot gör det att man lättare bryter benen i området (tja, det är väl framförallt lårbenshalsen som är i farozonen vid fall för människor) alternativt får förslitningsskador. Obs- detta skriver jag med tanke på människor, det kan såklart vara lite annorlunda bland fyrbentingarna. Det är rätt poppis att påstå att hästen är mer eller mindre roterad i SI-leder, bland terapeuter -men jag undrar hur man egentligen menar?

Kan du nånsin få veta vad som är hönan & ägget? Det stora är vad man kan göra åt det, och folks erfarenhet är alldeles säkert en outsinlig källa att "hälla ur". Du har ju veterinär & equiatriker inne på det, de kan säkerligen hjälpa mycket.
Min erfarenhet är att det handlar till stor del om träning & "omarbetning" av rörelsemönster -jobb med nervsystemet, kombinerat med bra "friskvård", ja kombinerat med mycket mer såklart. Trollfuxa blir mycket-mycket bättre med regelbunden stretching, massage i all ära men stretchingen är överlägset. Jag har inte hittat någon som jag skulle tillåta gå in och "knäcka"/rycka/braka, då jag aldrig sett det "fungera" och betvivlar på nyttan, - och kanske får jag acceptera att det bara går att få henne "rak" till en viss gräns, kanske hamnar gränsen rätt mycket lägre än vad den hade KUNNAT just för att hon gått så många år sned och är väl inarbetad i snedheten. Nervsystemet lär inte om i en handvändning...

Ang höftknölarna tänkte jag mer att det vore intressant att ha det som en sorts måttstock, dvs känna på dem och "titta på det" varje dag & se om det är skillnader. Ungefär som en del i daglig visitation. Ibland kan man göra mycket intressanta "fynd"....!
Vissa hästar skiljer mer än 5 cm, medan andra - som man upplever sneda i rörelse tex, inte skiljer mer än några mm (dvs det är svårt att avgöra). Kanske ger det mer att gå på?

Ba´ några tankar!

Senast ändrad:

evis skrev:
Men -hur kan ett bäcken bli snett utan att även (framförallt) ligament blir mer eller mindre skadade/översträckta/går av? Om det beror på en mer eller mindre rejäl smäll dvs, inte på en naturlig snedhet.

Nu är vi inne på frågor utanför mitt kunskapsområde. Men det är ingen som påstått att bäckenet blivit snett utan att något annat hänt heller. Det som samtliga ör överens om är att damen gjort minst två vurpor som orsakat skada. Den innan jul är den andra och orsakade muskelskador på vänster bak. Bara det att det finns gamla skador på höger bak med. Inklusive muskelskador (blödningar etc).

Naturliga snedheter är kanske egentligen mer "tricksiga" eftersom det till så stor del handlar om vanemönster, inte om skador. Både människor och djur är ju rätt bekväma av sej och gör gärna på det sätt som känns lättast & bekvämast -utan träning blir man lätt väldigt oliksidig....

Det är enligt den samlade bedömningen ingen tvekan om att det här är av trauma. Fråga inte HUR de kunnat bedömma det, men alla är rörande överens där.

Vad hjälper det att "knäcka till" bäckenet om tex musklerna genom mer eller mindre långvarigt "vane-mönster" blivit ojämna/djuret har väl inarbetat i sitt nervsystem att gå och spara vissa muskelgrupper?

Att om musklerna inte kan användas korrekt/hästen inte kan röra sig korrekt för att du har ett bäcken som är snett så får du inte bort muskelproblemen, det blir symptombehandling och man kommer inte åt orsaken. (Fortfarande expertisens bedömning)

det Kanske måste problemet drabbas från flera olika håll hela tiden, dvs det är inte så enkelt som att "vi går in och fixar bäckenet först, sedan jobbar vi med musklerna och sedan är det bra".

Det har ingen sagt heller. Du glömmer att mina fråga är 'OM de anser att man måste gå in och fixa bäckenet, HUR gör man då och VAD gör man?'. jag har aldrig sagt att de sagt att de SKA gå in och fixa bäckenet. Just nu väntar vi på en sak innan något händer - veterinärens utlåtande på fredag.

Ang höftknölarna tänkte jag mer att det vore intressant att ha det som en sorts måttstock, dvs känna på dem och "titta på det" varje dag & se om det är skillnader. Ungefär som en del i daglig visitation. Ibland kan man göra mycket intressanta "fynd"....!

Det kräver kunskap jag inte har just nu. Jag tittar dock dagligen på det jag kan och försöker göra en bedömning om det är bättre/sämre/oförändrat. Bedöma snedhetens har jag myckets vårt för, mycket eftersom jag inte kan leda hästen från mig samtidigt som jag gr bakom och kollar =)

Vissa hästar skiljer mer än 5 cm, medan andra - som man upplever sneda i rörelse tex, inte skiljer mer än några mm (dvs det är svårt att avgöra). Kanske ger det mer att gå på?
Jag litar på de som har sett hästen och har betydligt mer kunskap än både dig och mig. Jag håller helt med om att det är skillnad på sned och SNED. Men jag litar på bedömningen SNED som de gjort.

Om din häst har varit sned en längre tid, så räcker det inte med att en equiterapeut rättar till bäcknet. Att rätta till bäcknet är lätt för den som kan. Som du redan har sett så har hästen musklat sig snett och det är här problemen börjar.
Du måste vara helt säker på att hästen är ohalt. Sen ber du hovslagaren lägga en 4 mm. sula under den låga foten. Efter det så ska din equiterapeut rätta till bäcknet. Sulan ska sedan ligga på i mellan 6 veckor och 6 mån. beroende på hur din häst musklar sig.
Jag är undrande till om din equiatriker vet hur man rättar till ett bäcken. Vad jag vet så ingår inte kiropraktik i deras utbildning.

equi skrev:
Om din häst har varit sned en längre tid, så räcker det inte med att en equiterapeut rättar till bäcknet. Att rätta till bäcknet är lätt för den som kan. Som du redan har sett så har hästen musklat sig snett och det är här problemen börjar.
Du måste vara helt säker på att hästen är ohalt. Sen ber du hovslagaren lägga en 4 mm. sula under den låga foten. Efter det så ska din equiterapeut rätta till bäcknet. Sulan ska sedan ligga på i mellan 6 veckor och 6 mån. beroende på hur din häst musklar sig.
Jag är undrande till om din equiatriker vet hur man rättar till ett bäcken. Vad jag vet så ingår inte kiropraktik i deras utbildning.

Equiatrikern har INTE varken sagt att hon KAN rätta bäckenet eller att hon INTE kan. Hon har 'bara' konstaterat att det är svårbedömt just nu om det behövs manipulation. Och vill höra vad vet anser. När jag frågade henne om hon kunde 'fixa' bäckenet om vet ansåg det var dags för det och undrade om jag visste någon så sa equiatrikern varken bu eller bä om det, utan tyckte att först ska vi höra vad vet säger och om vet har någon endera knuten till kliniken eller så som de anser ska göra det.

Så ingen har sagt att equiatrikern ska göra det. Men mina frågor är ju desamma oavsett vem som isf ev gör det (sen blir jag ju väldigt glad om jag slipper försöka hitta kiopraktor iofs).

Lugn och fin! Jag skrev att jag är UNDRANDE till om hon kan. Hon kanske kan, vad vet jag. Men ett litet tips fick du ialla fall.(sulan) :angel:

Kassiopeja skrev:
Såja, såja...
Du kan få låna "min" Equiterapeut om det kniper! :D

/JES = :cool:

Med den väntetiden? Ha ;)

Sen vetesjutton men resepengarna känns..ehh..hemska i det fallet?

Bäst vore om:
a) Kliniken har ngn knuten till sig
b) Min equiatriker endera kan eller kan rekommendera någon.

equi skrev:
Lugn och fin! Jag skrev att jag är UNDRANDE till om hon kan. Hon kanske kan, vad vet jag. Men ett litet tips fick du ialla fall.(sulan) :angel:

Ingen fara, jag blev inte upprörd (fast det kanske verkade så?) ville bara förtydliga att hon inte sgat hon kan =)

Ang sulan så undvek jag att bespara det eftersom jag funderar kringd et nu. Men om man tittar på haserna t ex så är ju de 'jämna', snedheten äär 'högre upp'. Så jag funderar (men måste kolla på hästen och fundera mer innan det blir något begripligt av det tror jag) på hur det där med sula egentligen ska funka? Jag får inte ihop det i tanken ens, än iaf. Men som sagt jag klurar.

Det funkar, jag lovar. Är hästen i övrigt bra, så funkar det.
Sitter egentlligen bara och väntar på att någon annan energisk person ska förklara, så jag slipper. ;) Är alldeles för lat och trött och tänker gå och lägga mej.

Alexandra_W skrev:
Jag klurar vidare över unghästen. Equiatrikern var ju här för en knapp vecka sen och konstaterade tyvärr att lilldamen var SÄMRE än när hon såg henne strax innan jul :cry:

Kuggfrågan just nu är om damen är sned i bäckenet, eller om det 'bara' är musklerna. Veterinären ansåg sig inte kunna bedömma det senaste besöket, och equiatrikern vill inte säga något säkert nu sist heller men lutar en aning åt att det nog är bäckenet som är snett. Meningen var att jag skulle på ÅB på kliniken tre dagar efter equiatrikerbesök så vet kunde dra nytta av equiatrikerns jobb i sin bedömning. Min equiatriker tänker inte göra ett jota åt bäckenet förrän vet sagt sitt, hon anser (vilket jag bara: :love: ) att hästen står under veterinärkontroll och då går hon inte in och mixtrar annat än när/om hon och vet är överens. På pappret står: 'Svårt att bedömma om det behövs manipulation eller om det räcker med fortsatta muskulära behandlingar'.

Nu blev ju vet sjuk och ÅB är flyttat till på fredag (25:e). Ska konferera med equiatrikern om man ska kolla på lilldamen igen innan dess, men inte tagit tag i det än.

Men om, jag säger OM, veterinären och equiatrikern blir överens om att snedheten sitter i bäckenet och manipulation anses nödvändigt, vad exakt gör man då? *Alex skyltar med sin okunnighet* Som jag förstått det så kan man eg inte flytta skelettdelar utan man kan lossa muskler som drar skelettdelar liiiiiiiiite ur läge (nu jmf jag vilt med min trasiga rygg där ryggkotorna far lite som de tycker och där det handlar om att släppa på muskelspänningar så kotorna tillåts återgå till sin ursprungliga plats, och sen försöka träna musklerna runtikring så de beter sig som se ska och stöttar kotan på rätt plats och inget annat). Men vad blir då eg skillnaden på muskelbehandling och manipulation ? *förvirrat värre*. Kan någon reda ut begreppen?

/Alexandra - kräkless på det här trasslet, jag ser inget slut på det =/

Kolla! Jag är ju efterlyst! Och se... :bow: ni talar om mitt favoritämne!!! :idea:

Jag har en dålig period med min läs-svårighet, kan knappt se två meningar som sitter ihop, snälla skriv med lite mer mellanrum så att jag kan läsa era frågor... :p

Snedhet fö. sitter antingen i Lumbosacralövergången eller i en av sidornas SI - led eller i allihop. Det är ganska modernt med stora tilltag för att få Bäckenhalvorna på rätt plats igen men vissa terapeuter inkl. jag själv nöjer mig med att använda små nätta metoder som inte chockar kroppen och som gör det hela lite mer stabilt och varaktigt.

Jag jobbar med musklerna som i sin tur påverkar kotor och leder, om inte musklerna är de som jobbas med, om man gör tvärtom, går med press på kotorna, kommer ändå musklerna så småningom att dra hela paktetet fel igen.

Det krävs inga stora grejer för att få hästen rak och fin, ibland jobbar jag med ett par punkter bara, ibland ger jag lite massage, ibland stretchar jag också.

Det är viktigt att se att hästen står på 4 ben, vilka linjer som är brutna (Diagonaler) och mitt i dessa linjer hitta brytpunkten och behandla där. Det kan vara många linjer på en ny, obehandlad häst. Sen behandlar jag alltid orsaken, inte så ofta symptomen, det känns lite onödigt att överbehandla.

Det är bättre att göra mindre i en behandling då tar kroppen det bättre till sig. Överbehandlar man (Vilket de flesta gör) ser hästen likadan ut igen efter två dagar.

Jag kollar in på tråden igen ikväll :p

equi skrev:

Hur kan du rekommendera sula utan att ha sett hästen? Hur kan du vara säker på, såhär över internet att det är en vridning i SI som är orsaken? Och hur kan du rent generellt slänga ur dig en sådan rekommendation som om du visste vilka problem den dras med?

Även om Alex rabblar upp 1000 olika problem som redan finns på journal behövs det väl en av dig på stället diagnos innan dylika rek. kan ske?

Är du yrkesverksam Häst-terapeut?

*Undrar*

Carran82 skrev:
Min pålle har varit sned i bäckenet tidigare å har fått hjälp av ET att räta ut det.. som jag förstått det jobbar ET på flera olika sätt.. min pålle fick först akupunktur för att han skulle slappna av i muskulaturen. Därefter ställer sig ET på en stol (för att komma lite högre upp, stolen behövs ju nödvändigtvis inte..), han sätter sedan händerna mot bäckenet, jag pillar lite på hasen för att pålle ska ställa sig lite på tå på den sidan ET ska manipulera. När pålle står på tå, så trycker ET till med all sin kraft, och vips så e bäckenet på plats..

Denna manipulation görs när hästen har en låsning i Lumbosacralövergången (Mellanrummet mellan ländrygg och korsben (Sacrum) ) (Kan göras utan en sådan procedur också men oftast behövs detta tilltag)

Här är det inte Bäckenets halvor som roterat utan hela paketet som har en låsning i en för den väldigt viktig del.

Detta är ofta sadelrelaterat eller pga: dålig ej för individen anpassad träning eller såklart som vanligt en okontrollerad ryttare.

Citat:
Men Alexandra, ALLA är till viss del sneda -särskilt i bäckenet.

Fast dne här damen är uppenbart sned och 'för' sned =/

Citat:
Och om det är så att hon är onormalt sned någonstans i bäckenet, vad kommer det sej av?

Hästen kan ha en anatomisk snedhet, något som jag gissar är ovanligt.Förövrigt kommer snedheter från miljoner olika orsaker, ryttare, sadel, trauma, träning, andra fysiska problem, etc. Musklerna arbetar oliksidigt, ryttaren tynger på ena sidan, etc.

Låsningarna kan sitta i antingen lumbosacralövergången eller i ena sidans SI-leder eller i allihop.

Svarar du på det ska du få det lokala nobelpriset, jag lovar =) Som jag skrev är kuggfrågan just nu vad som är hönan och vad som är ägget. Alla är dock överens om att grudnorsaken är en eller flera vurpor modell rejälare. Dvs trauma.

Trauma är vanligt! men för att svara på det måste man se hästen.

Citat:
Kan hästar ha skolios? Hur påverkar det isf bäckenet? Primär skolios (av den mildare varianten antar jag) är vanligt bland snabbväxande flickor på människor.

Ja hästar kan ha Skolios.

Hästar kan ha skolios ja, iaf enligt nyaste Håll hästen frisk. Men det här är alltså bäckensnedhet efter vurpa. Dock inte nyligen utan daterad längre tillbaka (när okänt)

Citat:
Angående manipulation, där råder det väl otroligt delade meningar från terapeut till terapeut. Vissa anser sej kunna gå in och flytta ben, andra menar på att det är en omöjlighet. En tredje har ingen förklaring.
Det jag sett av folk som gått in och "manipulerat" och DET FUNGERAT är att det då varit en viss modifikation/vidareutveckling på tex ryggflex-övningar, där man -vad jag kunnat se, "öppnat" upp något som varit inaktivt/spänt. Om det handlar om muskler eller senor, om "ihoptryckta" alternativt hypermobila leder -för starka ligament eller försvagade sådana (läs; pga tex vrickning), eller något annat, vet ens terapeuterna det?
Vore onekligen intressant att läsa om tex Boj eller C_L hade lust att svara

Kan bara svara för mig själv, jag jobbar med muskler och ligament, jag tar reda på orsaken och löser upp spänningar i de muskler och ligament som är tighta och som gör området spänt, på så vis slappnar den delen av och leden kan fungera normalt igen.

Sen är det viktigt med rätt sorts träning för att stärka, ibland försvaga den delen av muskulaturen som hade problem.

Hypermobilitet är ett nytt problem som växer lavinartat ioch med. den "akademiska ridningen", tänkte starta en ny tråd om det ämnet lite senare.
:angel: ;)

Fråga inte mig som sagt, jag undrar lika mycket själv =)

Hoppas att någon av mina förklaringar är lättfattliga
:p

CL! Tack för svar!

Jag ska forska i var de anser snedheten är belägen, men det blir först i slutet av veckan (dvs om det är SI-led eller eller lumboscralövergången eller alltihop etc).

Att det är efter trauma är tydligen ingen tvekan om, och jag tvekar inte heller på det. Damen har varit rak förr, och är det inte nu. Och ju mer equiatrikern behandlar (och hon tar det i smådoser btw) ju mer 'gammalt skit' dyker upp, nu sist en ganska rejäl blödning som legt 'under' muskler etc som kom upp till ytan, bokstavligen 'poppade' upp.

Alexandra_W skrev:
CL! Tack för svar!

Jag ska forska i var de anser snedheten är belägen, men det blir först i slutet av veckan (dvs om det är SI-led eller eller lumboscralövergången eller alltihop etc).

Att det är efter trauma är tydligen ingen tvekan om, och jag tvekar inte heller på det. Damen har varit rak förr, och är det inte nu. Och ju mer equiatrikern behandlar (och hon tar det i smådoser btw) ju mer 'gammalt skit' dyker upp, nu sist en ganska rejäl blödning som legt 'under' muskler etc som kom upp till ytan, bokstavligen 'poppade' upp.

Jag har förstått innan att din terapeut är kanon, och det är vanligt när man gör det "rätt" att gammal skit kommer till ytan, det viktiga då är att inse att det är just gammal skit som i allra högsta grad är viktigt att följa bakåt och hitta dess ursprung.

Ofta är det connectat till det stora symptomet men lika ofta har det ett eget ursprung, alltså, för att krångla till det ännu mer, en häst kan ha mer än ett ursprungsproblem och det gäller att se vart hän symptomen leder och behandla i rätt ordning!

Det svåra för ägaren är när terapeuten inte kan förklara att såhär kan det bli, ofta vet inte ens terapeuterna själva så då blir det ju inte så lätt att förklara det....... :crazy:

Vissa saker som ser lite ut på ytan kan vara massiva problem när man börjar rota i det, då gäller det...att hålla den gyllene medel-linjen i själva behandlingen och hellre behandla för lite än att chocka kroppen och ev. rasera hela hästens tillstånd så att allt låser sig och går tillbaka till det "vanliga läget" efter ett par dagar, OCH förbereda ägaren på att det KAN bli värre ett tag nu innan kroppen finner sin egen naturliga hälsosamma balans OCH nya saker KAN poppa upp som egentligen kan verka konstiga i sammanhanget.

Dock, är det inte lätt för ägaren såklart om inte ens terapeuten vet skillnaden på nya uppoppande symptom och en överbehandling som förvärrar tillståndet.

Goda referenser och många års praktik heter väl receptet ;)

C_L skrev:
Jag har förstått innan att din terapeut är kanon, och det är vanligt när man gör det "rätt" att gammal skit kommer till ytan, det viktiga då är att inse att det är just gammal skit som i allra högsta grad är viktigt att följa bakåt och hitta dess ursprung.

Ofta är det connectat till det stora symptomet men lika ofta har det ett eget ursprung, alltså, för att krångla till det ännu mer, en häst kan ha mer än ett ursprungsproblem och det gäller att se vart hän symptomen leder och behandla i rätt ordning!

Det svåra för ägaren är när terapeuten inte kan förklara att såhär kan det bli, ofta vet inte ens terapeuterna själva så då blir det ju inte så lätt att förklara det....... :crazy:

Vissa saker som ser lite ut på ytan kan vara massiva problem när man börjar rota i det, då gäller det...att hålla den gyllene medel-linjen i själva behandlingen och hellre behandla för lite än att chocka kroppen och ev. rasera hela hästens tillstånd så att allt låser sig och går tillbaka till det "vanliga läget" efter ett par dagar, OCH förbereda ägaren på att det KAN bli värre ett tag nu innan kroppen finner sin egen naturliga hälsosamma balans OCH nya saker KAN poppa upp som egentligen kan verka konstiga i sammanhanget.

Dock, är det inte lätt för ägaren såklart om inte ens terapeuten vet skillnaden på nya uppoppande symptom och en överbehandling som förvärrar tillståndet.

Goda referenser och många års praktik heter väl receptet ;)

Japps =) Jag är för GLAD att hon verkligen förklarar vad det är. För jag kan glatt erkänna att JAG inste ser skillnad på en muskel som 'bullar fram' när den äntligen lossas på, och den där blödningen. I båda fallet så poppade det ju upp en bullighet, och hade hon inte förklarat att det är det, och det är det hade jag nog trott att båda var positivt, och riktigt så är ju inte fallet.

Jag vet faktiskt inte vad jag skulle gjort utan min equiatriker. Sen GILLAR jag att hon inte fnyser åt veterinärerna med :love: Hon kan tala om när hon har en avvikande åsikt (inte hänt med lilldamen, men med valackens hasledsproblem var hon inte helt överens med vet), men hon accepterar och gör det hon kan även om man valt att gå på vets linje för stunden/i första hand etc.

equi skrev:
Det funkar, jag lovar. Är hästen i övrigt bra, så funkar det.
Sitter egentlligen bara och väntar på att någon annan energisk person ska förklara, så jag slipper. ;) Är alldeles för lat och trött och tänker gå och lägga mej.
En annan enerigisk person kan tala om att den där sulan du förespråkar kan göra mer skada än nytta... vilket den oxå gör i många fall! :smirk:

Håller med dig! ;)
Har ni sett och framför allt kännt på hästar som gått med en tjock sula för att 'hästen ska jobba sig rak', när det inte är alls varit SI leden eller snett bäcken som spökat alena utan även andra muskel och led inflamtioner?

Om sulan vore universal lösningen på hästens bäcken problem så skulle fler travare fortfarande springa runt med en tjock sula. I dag vet många bättre.
Kanske just därför har populatriteten minskat bland denna typen av experimenterande verksamhet?

Kära du läs hela tråden INNAN du kommer med en massa kritik. Alexandra skrev "Men om, jag säger OM, veterinären och equiatrikern blir överens om att snedheten sitter i bäckenet och manipulation anses nödvändigt, vad exakt gör man då. Det är denna fråga som jag har svarat på.
I ett av mina inlägg så skrev jag att om hästen är ohalt och i övrigt frisk så kan man lägga i en 4mm sula. OM den är det och det är konstaterat att bäcknet är roterat och hästen har musklat sig snett så kan man göra så. DÅ funkar det.
Du kan lätt kolla själv. Ta en sula(4mm) tejpa fast den under skon, ta ut och longera hästen, rör den sig bättre, så kan du be hovslagaren att lägga på den.
Om någon frågar här på buke, så får väl jag svara lika mycket som du. du är väl inte den enda som har den rätten.

Ja, jag är verksam som hästterapeut. Har arbetat i många år.

Meningen är att om hästen har haft ett roterat bäcken.Och INTE har några ledinflammationer, Då kan man testa detta.
Naturligtvis så blir det färre travare som går med sula. Hästägarna/tränarna är duktigare i dag och dom vet och känner igen symtomen och söker hjälp tidigare och då hinner inte hästen muskla sig snett. Samtidigt så blir ju dom som går med sula friska och slipper den. :D Denna metod är inte experimentell den används på djursjukhuset.

Liknande trådar

Hästvård Unghästen har ju som många/alla vet jojat in och ut på klinik i 8 månder med upprepade ledinflammationer. Vurpade i hagen innan jul...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 025
Senast: Camilla_H
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka