"manipulera" bäcken?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag klurar vidare över unghästen. Equiatrikern var ju här för en knapp vecka sen och konstaterade tyvärr att lilldamen var SÄMRE än när hon såg henne strax innan jul :cry:

Kuggfrågan just nu är om damen är sned i bäckenet, eller om det 'bara' är musklerna. Veterinären ansåg sig inte kunna bedömma det senaste besöket, och equiatrikern vill inte säga något säkert nu sist heller men lutar en aning åt att det nog är bäckenet som är snett. Meningen var att jag skulle på ÅB på kliniken tre dagar efter equiatrikerbesök så vet kunde dra nytta av equiatrikerns jobb i sin bedömning. Min equiatriker tänker inte göra ett jota åt bäckenet förrän vet sagt sitt, hon anser (vilket jag bara: :love: ) att hästen står under veterinärkontroll och då går hon inte in och mixtrar annat än när/om hon och vet är överens. På pappret står: 'Svårt att bedömma om det behövs manipulation eller om det räcker med fortsatta muskulära behandlingar'.

Nu blev ju vet sjuk och ÅB är flyttat till på fredag (25:e). Ska konferera med equiatrikern om man ska kolla på lilldamen igen innan dess, men inte tagit tag i det än.

Men om, jag säger OM, veterinären och equiatrikern blir överens om att snedheten sitter i bäckenet och manipulation anses nödvändigt, vad exakt gör man då? *Alex skyltar med sin okunnighet* Som jag förstått det så kan man eg inte flytta skelettdelar utan man kan lossa muskler som drar skelettdelar liiiiiiiiite ur läge (nu jmf jag vilt med min trasiga rygg där ryggkotorna far lite som de tycker och där det handlar om att släppa på muskelspänningar så kotorna tillåts återgå till sin ursprungliga plats, och sen försöka träna musklerna runtikring så de beter sig som se ska och stöttar kotan på rätt plats och inget annat). Men vad blir då eg skillnaden på muskelbehandling och manipulation ? *förvirrat värre*. Kan någon reda ut begreppen?

/Alexandra - kräkless på det här trasslet, jag ser inget slut på det =/

Senast ändrad:
Sv: "manipulera" bäcken?

Kiropraktorn vi hade ute knäckte iaf till bäckenet som satt snett (han är utbildad och mkt duktig o väl omtalad) på Jilly, men sa också att hon haft snett bäcken i ca 10 år och att det troligtvis skulle gå tillbaka eftersom det var så länge.
Men vi har haft ute en annan kiropraktor när en annan i förra stallet skulle kolla sin häst och han sa att hon var helt rak nu. Och nu har jag ridit upp henne i en jämn muskulatur (hon var grymt omusklad när vi köpte henne, och vi lyckades inte så bra under de första åren vi hade henne heller) och det beror nog på det att hon är rak numera.
Vet inte om det var svar på din fråga, men en kiropraktor kan knäcka "rätt" bäckenet. Jag har själv fått min rygg tillknäckt hehe..
Men sen måste ju musklerna tränas så det inte går tillbaka.

Mitrolle skrev:
Kiropraktorn vi hade ute knäckte iaf till bäckenet som satt snett (han är utbildad och mkt duktig o väl omtalad) på Jilly, men sa också att hon haft snett bäcken i ca 10 år och att det troligtvis skulle gå tillbaka eftersom det var så länge.
Men vi har haft ute en annan kiropraktor när en annan i förra stallet skulle kolla sin häst och han sa att hon var helt rak nu. Och nu har jag ridit upp henne i en jämn muskulatur (hon var grymt omusklad när vi köpte henne, och vi lyckades inte så bra under de första åren vi hade henne heller) och det beror nog på det att hon är rak numera.
Vet inte om det var svar på din fråga, men en kiropraktor kan knäcka "rätt" bäckenet. Jag har själv fått min rygg tillknäckt hehe..
Men sen måste ju musklerna tränas så det inte går tillbaka.

Ja fast HUR 'knäcker' man det rätt? Liksom det jag fnular på?

Tack för ditt svar ändå, men soms agt, jag fnular djupare än så i min okunnighet =)

Jag har blivit manipulerad i ryggen och då förklarade sjukgymnasten det som att han drog isär skelettdelar (vid skulderbladen någonstans) som musklerna krampaktigt drog ihop och detta skulle då provocera fram en avslappning och bättre rörlighet. Ungefär. Det som kunde knäcka och knaka var "luft" (har man luft i kroppen?) mellan ledytorna eller så, inte några skelettdelar.

Tyvärr råkade sjukgymnasten den gången trycka till en muskel lite olyckligt så förklaringen har liksom flutit bort i en tårögd hyperventilerande dimma... :smirk:

Kan berätta om min travare som ofta har ett snett bäcken:
Anledningen till att det har uppstått hos honom är pga att han kickar något så otroligt mkt och blir "överrörlig" i vissa lägen, eller vad man ska säga.
Har haft en ET här då som har lyft upp benet och dragit fram det, det har då knäppt till och blivit bra. Jag vet inte om man kan säga att det stretchas rätt?!
Efter det brukar det vara vila från ngt som helst arbete på 2 dagar, men hagvistelse givetvis dock kanske inte direkt efter behandling då de i vissa fall blir så tok-glada över befrielsen och kutar livet av sig :crazy: :D

Hoppas allt går väl för din lilla tjej!

Misstänker att du väntar på at CL ska koppla upp sig :D

Hon kommer till pållen med sina magiska fingrar på måndag :bump: :bow:

Intressant fråga förresten, undrar också.

Men Alexandra, ALLA är till viss del sneda -särskilt i bäckenet.
Och om det är så att hon är onormalt sned någonstans i bäckenet, vad kommer det sej av? Kan hästar ha skolios? Hur påverkar det isf bäckenet (på en häst alltså)? Primär skolios (av den mildare varianten antar jag) är vanligt bland snabbväxande flickor på människor.

Angående manipulation, där råder det väl otroligt delade meningar från terapeut till terapeut. Vissa anser sej kunna gå in och flytta ben, andra menar på att det är en omöjlighet. En tredje har ingen förklaring.
Det jag sett av folk som gått in och "manipulerat" och DET FUNGERAT är att det då varit en viss modifikation/vidareutveckling på tex ryggflex-övningar, där man -vad jag kunnat se, "öppnat" upp något som varit inaktivt/spänt. Om det handlar om muskler eller senor, om "ihoptryckta" alternativt hypermobila leder -för starka ligament eller försvagade sådana (läs; pga tex vrickning), eller något annat, vet ens terapeuterna det?
Vore onekligen intressant att läsa om tex Boj eller C_L hade lust att svara!

Senast ändrad:

Den senaste teorin om knaken är väl att det skapas "vakum-hål" inne i en led som varit belastad/"hoptryckt", och när belastningen/trycket släpper så "pangar" det till -pga att ledvätskan fyller vakumet?

Men Alexandra, ALLA är till viss del sneda -särskilt i bäckenet.

Fast dne här damen är uppenbart sned och 'för' sned =/

Och om det är så att hon är onormalt sned någonstans i bäckenet, vad kommer det sej av?

Svarar du på det ska du få det lokala nobelpriset, jag lovar =) Som jag skrev är kuggfrågan just nu vad som är hönan och vad som är ägget. Alla är dock överens om att grudnorsaken är en eller flera vurpor modell rejälare. Dvs trauma.

Kan hästar ha skolios? Hur påverkar det isf bäckenet? Primär skolios (av den mildare varianten antar jag) är vanligt bland snabbväxande flickor på människor.

Hästar kan ha skolios ja, iaf enligt nyaste Håll hästen frisk. Men det här är alltså bäckensnedhet efter vurpa. Dock inte nyligen utan daterad längre tillbaka (när okänt)

Angående manipulation, där råder det väl otroligt delade meningar från terapeut till terapeut. Vissa anser sej kunna gå in och flytta ben, andra menar på att det är en omöjlighet. En tredje har ingen förklaring.
Det jag sett av folk som gått in och "manipulerat" och DET FUNGERAT är att det då varit en viss modifikation/vidareutveckling på tex ryggflex-övningar, där man -vad jag kunnat se, "öppnat" upp något som varit inaktivt/spänt. Om det handlar om muskler eller senor, om "ihoptryckta" alternativt hypermobila leder -för starka ligament eller försvagade sådana (läs; pga tex vrickning), eller något annat, vet ens terapeuterna det?
Vore onekligen intressant att läsa om tex Boj eller C_L hade lust att svara

Fråga inte mig som sagt, jag undrar lika mycket själv =)

Min pålle har varit sned i bäckenet tidigare å har fått hjälp av ET att räta ut det.. som jag förstått det jobbar ET på flera olika sätt.. min pålle fick först akupunktur för att han skulle slappna av i muskulaturen. Därefter ställer sig ET på en stol (för att komma lite högre upp, stolen behövs ju nödvändigtvis inte..), han sätter sedan händerna mot bäckenet, jag pillar lite på hasen för att pålle ska ställa sig lite på tå på den sidan ET ska manipulera. När pålle står på tå, så trycker ET till med all sin kraft, och vips så e bäckenet på plats..

det största problemet för dig är väl att hon är såpass ung...man manipulerar helst inte hästar under 24 månader....men jag vänter också på CL :D

Så gjorde min kiropraktor med, ställde sig på en drickaback :D och sedan hängde han till på bäckenet, alltså på höftbensknölen ungefär och rättade till det.

Jag har även sett den versionen när man drar till i benet.

martha skrev:
det största problemet för dig är väl att hon är såpass ung...man manipulerar helst inte hästar under 24 månader....men jag vänter också på CL :D

Hon är 22 månader, så skulle det krävas känner jag mig rätt lugn. I värsta fall får vi väl vänta två månader =)

Fast som sagt, än är det en öppen fråga om det behövs, just nu väntar vi på vad veterinären tycker på fredag om det hela. Fast jag vill gärna veta hur det går till etc OM det skulle behövas. Ibland är jag underbart förutseende =)

/Alexandra - väntar också på C.L =)

Ja, på höftbensknölen tryckte han till ET.. :)

Den andra som inte lyckades få till bäckenet på min häst drog i benet.. :D men det e väl olika på hur länge hästarna gått med det snea bäckenet.. Ville hade nog gått med det ett tag.. :( Men han fick hjälp ganska snart efter han kom i min omvårdnad..

Följdfråga, ni som har hästar som fått bäckenet manipulerat, vad har symptomen/verkningarna av det varit innan, och vad har krävts efter manipulationen för att hästen skulle bli fullt fräsch igen (om den blivit det)

Min häst visade missnöje vid ridning, kändes stelare i ena sidan. Men samtidigt så SÅG man på honom att han var sned när man tittade på rumpan bakifrån. ET misstänkte att skadan uppkommit i samband med fall i hagen eller liknande. Samtidigt har han gått med en dåligt passande sadel, spänt sig i ländryggen, och detta har också påverkat rörelserna.

Min häst behandlades 4-5 ggr på ländryggen, å 3 ggr i bäckenet innan han var rak. Vilade alltid dagen efter, med hagvistelse. Och så tog vi det lite lugnt ett par dagar. Det viktiga är att bygga upp muskler på rumpan, så att hästen blir starkare, och bäckenet hålls bättre på plats.

Alexandra_W skrev:
Följdfråga, ni som har hästar som fått bäckenet manipulerat, vad har symptomen/verkningarna av det varit innan, och vad har krävts efter manipulationen för att hästen skulle bli fullt fräsch igen (om den blivit det)

Rejält snett bäcken är rätt lätt att känna, ställ hästen med bakbenen jämnt bredvid varandra, ställ dej bakom och höj upp armarna på samma höjd -balansera av så du är rak själv i kroppen, lägg ner händerna på hästens "höftknölar". Är ena sidan lägre/högre?
Kan ju även prova att lägga händerna uppe vid SI-led, vardera sidan (korsbenet i mitten, strunta i det, lägg händerna på sidorna om det), fast det kan vara svårt på en del hästar ifall de har äppelrumpa tex.
Musklerna kan ju förvilla känslan också, men på sidan höftknölarna brukar det inte vara så mycket muskler ;).
Känns det inte ojämnt då, så är det inte "rejält snett" - utan en mer eller mindre normal snedhet....

Snedhet i bäcken syns mycket väl vid rörelse, om man går bakom.
Ut och tömkör damen.... ;) Det svåra är att veta hur mycket som är "normalt", och vad som är "sjukligt".....

evis skrev:
Rejält snett bäcken är rätt lätt att känna, ställ hästen med bakbenen jämnt bredvid varandra, ställ dej bakom och höj upp armarna på samma höjd -balansera av så du är rak själv i kroppen, lägg ner händerna på hästens "höftknölar". Är ena sidan lägre/högre?
Kan ju även prova att lägga händerna uppe vid SI-led, vardera sidan (korsbenet i mitten, strunta i det, lägg händerna på sidorna om det), fast det kan vara svårt på en del hästar ifall de har äppelrumpa tex.
Musklerna kan ju förvilla känslan också, men på sidan höftknölarna brukar det inte vara så mycket muskler ;).
Känns det inte ojämnt då, så är det inte "rejält snett" - utan en mer eller mindre normal snedhet....

Snedhet i bäcken syns mycket väl vid rörelse, om man går bakom.
Ut och tömkör damen.... ;) Det svåra är att veta hur mycket som är "normalt", och vad som är "sjukligt".....

Hon ÄR sned, därom råder ingen tvekan. Både enligt två veterinäre och equiatrikern, och jag ser jus nedheten tydligt med när jhon leds bort från mig.

Dock så hitills har varken vet eller equiatrikern velat uttala sig med någon säkerhet om det räcker med att traggla med musklerna och på så sätt bli av med skevheten, dvs musklerna drar det hela snett, eller om själva bäckenet har fått en smäll så att det är snett.

Men att hon ÄR vind och sned, och BETYDLIGT mer än normalt råder ingen tvekan alls om som sagt.

Jag antar att det är som med människor, att det krävs en sund träning av musklerna så att dessa kan stabilisera och kompensera ett snett bäcken.
(Mina hästar bli sneda, liksom mig, utan att jag ens rider dom.)

För att ändra på ett mönster så kanske det krävs att man kan se situationen i sin helhet, se på sig själv, all träning, utevistelse, MJ intag osv.
-för att inte hamna i samma situation igen - för då spelar det ju ingen roll att man behandlar hästen den första gången....

En fråga kvarstår; vad händer med eventuellt trasade ligament och muskler?

Rikkan skrev:
Jag antar att det är som med människor, att det krävs en sund träning av musklerna så att dessa kan stabilisera och kompensera ett snett bäcken.
(Mina hästar bli sneda, liksom mig, utan att jag ens rider dom.)

För att ändra på ett mönster så kanske det krävs att man kan se situationen i sin helhet, se på sig själv, all träning, utevistelse, MJ intag osv.
-för att inte hamna i samma situation igen - för då spelar det ju ingen roll att man behandlar hästen den första gången....

En fråga kvarstår; vad händer med eventuellt trasade ligament och muskler?

Precis, men om grundfelet är ett snett bäcken kan vi kämpa med musklerna tills vi blir blå, då får man aldrig bort problemet. Och det är ju i det vägskälet vi är nu, vad är hönan och vad är ägget?

Sista frågan förstår jag inte?

Liknande trådar

Hästvård Unghästen har ju som många/alla vet jojat in och ut på klinik i 8 månder med upprepade ledinflammationer. Vurpade i hagen innan jul...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 025
Senast: Camilla_H
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka