mängd på höet

lovehorses

Trådstartare
Hur mycket ska en häst ha i hö/ensilagemängd?
Jag har inte några värden på det, tänker inte fixa heller pga av så komplicerat. (vill inte höra hur dåligt det är!)
Den motioneras lätt, ut i skogen mest och busa av sig typ, några dagar i veckan.
Jag hade tänkt ca 9 kg/dag, är det för lite? Då får han mest på kvällen.
Tacksam för svar?

Sv: mängd på höet

Fodra med ögat!
d.v.s.
Väg inte upp uta se på hullet hur mycket hästen behäver.
mvhR

De senaste som körde med det argumentet ansåg att deras normalstora halvblod var så tjock att den bara behövde 5 kg hö om dagen. Behöver jag säga att den hästen var i anskrämligt skick?

Farligt att ge ett sådant råd utan att veta vem mottagaren är och vilken erfarenhet denne har.

Till trådskaparen; hästen behöver MINST 1 kg ts/100 kg kroppsvikt. Hö har en ts-halt på 84 %. En häst på 500 kg behöver alltså MINST 6 kg hö. Och då har vi inte tagit någon hänsyn till näringsinnehållet. Frågan är vilken ts-halt ditt grovfoder har, utan den informationen är det svårt att säga om 9 kg är tillräckligt. Har du hösilage med 50 % ts är ju 9 kg foder bara 4,5 kg ts.

Själv fodrade jag 10 kg bra hö (kvot 8) till min 435 kg´s häst. I lagom hull och med fina muskler samt utan olater i box p g a sysselsättningsproblem...

Okej, Tack för det. Jag brukar nog ge lite extra, tycker att hellre för mycket, de lämnar när de blir mätta.Men eftersom vi är flera i stallet kan det vara bra att ha någon mängd.

Min kille oxå varmblodstravare, iofs 162 cm och kanske 500 kg lätt arbete får 10-11 kg hö per dygn och sedan får han dessutom 0,5-1 kg lucern för att han har lite svårt att hålla vikten. Till detta får han 0,6 kg havre, 0,5 kg betfor och vitaminer. Eller så fick han i våras. Ska ta hem hö och analysera nu så får vi se.

TYcker 9 kg låter lite men det är jag det.

Tack för alla svar, jag kanske får öka på grovfodret då och se.
Han är ju en arab som är ganska svårfödd...

Om han är svårfödd, kan du inte bara helt enkelt ge så mycket han äter då? Du lär ju dig snabbt hur mycket du kan ge utan att det trampats ner allt för mycket till följande morgon.

Men det kräver ju att grovfodret har en vettig kvot, annars blir det ju mer obalans ju mer grovfoder han får. Och trådskaparen vill ju inte analysera...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kristall10
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 519
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama