Många smittor på gång just nu

Sv: Många smittor på gång just nu

Influensa och stelkramp. Kvarka verkar gro både här och där. Även i Örebro län misstänks det finnas i minst ett stall.

Kvarkan är mycket svår att värja sig mot om man inte totalisolerar sig.
Man får hålla sig uppdaterad och se var den härjar för tillfället, men det är ingen garanti för att slippa bli smittad.
En del mörkar smittan då saneringen är så jobbig.
Kvarkan kan också vara svår att identifiera om hästen inte blir riktigt sjuk.

Vaccinerar och försöker hålla hygienen på topp när det gäller kläder, handtvätt, utrustning etc så mycket det bara går. I <3 Virkon.

Vaccinerar mot influensa och stelkramp.
Om jag är i flera olika stall byter jag kläder emellan. Utrustning som flyttas med rengörs.
Om jag rider lektion på annan gård ser jag till att min häst inte är i kontakt med andra hästar.

Det går mycket kvarka runt om här, så jag undviker alla områden där kvarka rapporterats och alla människor som jag vet är i smittade stall (jag litar inte alltid på alla förstår vad det innebär att vara i karantän...).

Skulle mina hästar få någon sjukdom håller jag dem hemma, borta från andra hästar och åker ingenstans med dem.

Gör som jag brukar,
Klappar inte andras hästar,
Låter inte mina hälsa på andras hästar,
Lånar eller lånar inte ut utrustning,
Håller dom vaccinerade.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 371
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 066
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 289
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 622
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka