Många klasser under en dag, hur orkar man?

alazzi

Trådstartare
Förra året hade jag en endags tävling och var då anmäld till 4 klasser. Men när jag såg tidsprogrammet så strök jag mig faktiskt från den första klassen eftersom den var så väldigt tidigt. Jag är väldigt morgontrött så jag fungerar helt enkelt inte hur tidigt som helst. Några tävlingar förra året hade värmebölja och då var det svårt tyckte jag att orka rida mer än kanske två klasser. Dock strök jag mig aldrig, men det var segt med dagens sista klass, som dessutom alltid var reiningen. I år är alla mina tävlingar 2- eller 3-dagars så då lir det inte så tuffa dagar tack och lov. Undrar om jag måste börja jogga:rofl:för att ha ork för 4 klasser under en dag. Det är ju givetvis väldigt individuellt hur man orkar och hur klasserna ligger. Förra årets jobbigaste tävling var det ungefär 2 timmar mellan klasserna så det blev väldigt utdraget. Såhur många klasser per dag är din gräns? Och hur gör man för att orka?

Sv: Många klasser under en dag, hur orkar man?

Senaste tävlingen var vi på plats i nästan 12 timmar. Jag red 1a klassen (trail) och var anmäld till 3e och näst sista klassen (reining). Det slutade med att jag strök mig från den sista reininklassen eftersom jag placerade mig bra i klassen innan. Hur man orkar? Se till att äta regelbundet (det är jag jättedålig på) drick, vila så ofta du kan! Det är ju bra att ha med en hästskötare som kan beta/hålla hästen medans man tar igen sig någonstans. Vi hade inga skötare med oss, utan jag fick sköta allting själv. Flerdagars tävlingar tycker jag inte är lika ansträngande, men då brukar det ju inte bli lika många klasser varje dag.

Glöm inte att ha en vältränad häst....syrran och jag delade oftast på vår kärring och det kunde bli 6-8 klasser på en dag för henne.
Men då gällde det att ha koll och inte rida fram för mycket utan ta en rejäl framridning till första klassen och sedan bara checka av under dagen.
Själv måste man ju se till att få i sig både mat och vatten för att orka både fysiskt och mentalt.
Ska tilläggas att jag har rätt så uschlig kondis men ändå klarar 4-6 klasser på en dag.
Har ridit så pass många på en kompis fjording. :D

2 klasser på en dag känns lagom för mig, men om man har rest långt så vill man ju passa på och starta i de klasserna som erbjuds. Men jag är seg på slutet. Lätt avudsjuk på dem som enbart rider reiningen, de startar sent på dagen och har bara en klass:D Men vi är för dåliga i reiningen så jag får gneta på och starta i de övriga klasserna också.

3-4 klasser per dag skulle jag nog säga var max för mig och min häst!

Liknande trådar

Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
103 292
Tjatter Snön gloppar från taket, dagarna blir längre och talgoxen sjunger sin vårsång utanför fönstret. Det vädras vår i luften och vad passar...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
19 478
Senast: _Elly_
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 930
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix