Många frågor från en undrande

Ek3n

Trådstartare
Jo, det är såhär, jag har ett D-ponny sto som är importerat från Holland, men som nu står som svensk ridponny i sitt pass.

Jag har aldrig hållt på med avel innan, men jag börjar bli mer intresserad och planerar att betäcka henne om några år.

Det jag undrar nu, kan jag vara med på några "utställningar" med mitt sto? Kan man få några diplom, eller andra utmärkelser? Hur går jag då tillväga? Jag har varit inne på svensk ridponnys hemsida, men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Om någon vänlig själ skulle vilja beskriva lite för mig hur det går till skulle jag vara väldigt tacksam :bow:

/ en som kan noll om sånthär, men vill gärna veta mer :)

Sv: Många frågor från en undrande

Är hon registrerad som Svensk Ridponny eller som korsningsponny av ASRP (samma som reggar Svens Ridponny?). vilka siffror börjar regnumret på ?

Jag har en ponny som är reggad med okänd stam i 99- registret. Vi var på utställnng förra året.

Vi fick ju med ett holländskt pass när vi köpte henne, som vi skickade in till ASRP, nu finns det en lapp klistrad på första sidan med ett 8-siffrigt nummer, datum och en namnunderskrift. Jag tror hon är reggad som korsningsponny, från början är hon ju ned. ponny med arabiskt blod.

Är det 8-siffriga numret som är hennes nya reg.nummer? Annars hittar jag bara hennes holländska reg.nummer och det börjar på 2002.

det är det 8-siffriga numret som är det svenska regnumret.

Vilka är de två första siffrorna? (=raskod - tredje o fjärde siffran är födelseåret, de 4 sista är löpnummer)

:D - 43 innebär att det ÄR en Ridponny.Du kan delta med henne på alla utställningar som tar emot Ridponnyer, dvs rasföreningens egna och lokala ponnyföreningars utställningar för alla raser.
Dessutom kan du visa på sommarpremiering om du vill.

(tillägg - det är väldigt vanligt att det är "korsningsponnyer registrerade av ASRP" när liknande frågor ställs, därav att vi ville utreda detta först)

Senast ändrad:

wiho :D

Men var kan man hitta sådana utställningar då? Hon är ju 8 iår, då är det bara utställning som gäller? vore himla kul att få testa och ställa ut henne.

Jag är ju 17, då får jag visa henne själv?

Haha, har massa frågor men känner mig jättedum som inte kan någonting :o

Ja, du får visa henne själv.

Diplom = avelsdiplom, kan bara treåriga ston få så det är ju för sent.

Utställningar kan du hitta om du kollar kalendern på SPAFs hemsida www.spaf.info

Lycka till!

PS.
Det finns inga dumma frågor!
Vet man inte så måste man ju ta reda på för att lära sig!

Senast ändrad:

Förresten... Eftersom hon är import Holland gissar jag att det är mycket welsh i henne? Kanske att hon kan visas som Welsh Partbred? Vad är det för stam? :)

Mvh Cissi

Jag skulle nog säga att det är mer arab i henne! Tittar man i 3:e ledet hittar man 3 renrasiga araber, tittar man i fjärde så har dom ökat till 9 st.

Hon är:
E: Eduard
U: Ludinga Caspari
UE: Pioner's Casper

Nu vet jag inte vilka man brukar skriva ut när man ska berätta om stammen, hoppas det svaret blir bra :)

Jag skulle nog säga att det är mer arab i henne! Tittar man i 3:e ledet hittar man 3 renrasiga araber, tittar man i fjärde så har dom ökat till 9 st.

Hon är:

Nu vet jag inte vilka man brukar skriva ut när man ska berätta om stammen, hoppas det svaret blir bra :)

Tack! :)
Eduard har en halvsyster till hingstarna Power Boy, Valentino (den holländske, finns minst två ponnyhingstar med det namnet) och Conquistador som mamma. Resten av Eduards stam är just arab.
Ludinga Caspari är reggad som welsh partbred om jag förstått det rätt. Stammen är vad jag kan se, just en mix av arab och welsh, med en gnutta fullblod.

En del linjeavel på bl a superstoet Sheila (som själv var arab/welsh cob).

Om ditt sto kan visas i welsh partbredklasser vågar jag inte svara på, men det finns väldigt duktiga personer här på forumet (Rodde?, Zaba?, Moflo?). Kan kanske visas som Part bred Arab på arabutställningar gissar jag?

Spännande stam! :)

Mvh Cissi

Senast ändrad av en moderator:

Part bred, vad menas med det? Förstår jag det rätt om det är hästar/ponnyer med tillräckligt mycket av den rasen i sig för att kunna visas som det?

Tycker du det? Jag har noll koll på sånt, men börjar tycka det är intressant, jättekul att du tycker att hon har det! :)

Nu hittade jag ett dokument på ASRP:s sida med massa bra tips och råd för den som inte har varit på ponnyutställning innan, den ska jag spara!

Hästägarförsäkran, vad är det för något?

Min ponny är ju somsagt 8 år, då är det bara utställning som gäller? Vad kan dom få för "priser" eller utmärkelser i den åldern?

#13 och ts: För att stoet skall kunna registreras som welsh partbred krävs minst 12,5 % welshblod. Vad jag förstår av den lilla härstamning som angivits i tråden så bör stoet komma upp i den %-enheten räknat på tre hela led. Kanske Moflo har en annan uppfattning?

Vill ts registrera sitt sto i Sverige för att kunna visa henne på utställning är sålunda även mitt tips att kontakta Svenska Welshponny och Cobföreningens registrator för mer information. Går även att hitta informationen under registrerar och pass på www.swf.nu.

Lycka till!

#13 och ts: För att stoet skall kunna registreras som welsh partbred krävs minst 12,5 % welshblod. Vad jag förstår av den lilla härstamning som angivits i tråden så bör stoet komma upp i den %-enheten räknat på tre hela led. Kanske Moflo har en annan uppfattning?

Vill ts registrera sitt sto i Sverige för att kunna visa henne på utställning är sålunda även mitt tips att kontakta Svenska Welshponny och Cobföreningens registrator för mer information. Går även att hitta informationen under registrerar och pass på www.swf.nu.

Lycka till!
Stoet ÄR redan registrerat hos ASRP, står i början av tråden. :idea:

Stoet ÄR redan registrerat hos ASRP, står i början av tråden. :idea:

Jag tolkade det som om att passet skulle skickas för att få WPB-stämpel, det är ju inte samma sak som att omreggas? Gissar att WPB-stämpel behövs för att få vara med på SWF-utställning som WPB?

Mvh Cissi

Jag kan ju lägga ut hennes stam i 3 led :)

EE: El Beauty
EU: Annie

EEE: El Malaak ox
EEU: Lelan van Stal de Limers

EUE: Nepal ox
EUU: Sheila

---

UU: Ludinga Windflower

UEE: Downland Folklore
UEU: Ulanka van Dennenoord ox

UUE: Flora's Hof Mistrel
UUU: Ludinga Cornelian Cherry

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 827
Avel Jag har ett sto som jag förmodligen, någon gång i framtiden, vill betäcka men jag har verkligen noll erfarenhet vad gäller avel och allt...
Svar
6
· Visningar
1 342
Senast: Zilla3
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 626
Senast: Lavinia
·
Avel Jag har ett svenskt ridponny sto på fem år. Hon är ca 153 cm i mkh. Jag har små funderingar på att ta föl på henne i framtiden. Hon har...
Svar
13
· Visningar
2 287
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka