Många frågor, förhoppningsvis många svar

AraSlei

Trådstartare
Ja, nu börjar det förhoppningsvis närma sig för vårat sto också, efter att ha gått över fem dagar. :cool: Så, ju närmare fölningen det kommer, destå fler frågor dyker upp.

1. Vad är det första ni tänker på när fölungen har kommit ut? Kollar ni något speciellt på sto/föl?
2. Är det något speciellt man ska göra med fölungen som nyfödd, annat än att se till att den reser sig, diar och bajsar?
3. Hur snart efter förlossningen kan stoet stå på annat underlag än halm?
4. Hur snart brukar ni släppa ut sto och föl?
5. Hur länge åt gången brukar era vara ut till en början?
6. Tar ni alltid ut en veterinär för att undersöka fölet så att det är friskt?

Ganska många frågor, men hellre våga fråga än att stå där som ett fån o inte veta vad man ska kolla på/göra när fölungen väl har kommit ut.. :p Tacksam för svar :bow:

Senast ändrad:
Sv: Många frågor, förhoppningsvis många svar

1) att låta dem vara ifred... kollar inget särskilt om allt varit normalt
2) kan inte komma på nåt sånt - finns förmodligen något, som jag int eminns nu.. :p
3) i princip direkt efter, fast jag brukar vänta några dagar med att mocka ut bädden och byta till spån.
4) Ibland föds fölen ute... ;) Och föds de inne så släpper jag ut dem så snart det är praktiskt möjligt, dvs när det ljusnat ute (om hon fölat nattetid) och vädret är hyfsat okej (=inte ösregn eller liknande).
5) så länge osm vädret tillåter, beror ju på årstid mm. Första veckan undviker jag att ha dem ute för länge om det regnar mycket, dvs då går de i alla fall in på nätterna. Men annars är jag FÖR att de ska vara ute så mkt som möjligt och i alla väder - med begränsningen att de ska kunn aligga ner på marken och sova utan att bli nerkylda för att marken är dyngsur...
6) hittills har jag ALDRIG gjort det... (17 föl)

ok, ja menade om dom fölar inne.. :p Jag tänkte på om man ska göra något med tex navelsträng elelr något?

Jag baddade min lille med lite jodopax på navelsträngen men mest pga att mitt sto hade vänt till och trampat upp en massa skitig halm (står på bädd) i samband med fölningen.

Annars är det som AMEO säger.

/Malin

Senast ändrad:

Jag dränker navelstumpen med jodopax vare sig det är skitigt i boxen eller inte. Det är oftast DÄR fölsjukan startar. Om det är ett hingstföl ser jag till att ge det klyx om det visar det minsta svårt att bajsa. Hingstföl har mycket trängre bäcken och får lättare förstoppning (vis av erfarenhet).

1. Vad är det första ni tänker på när fölungen har kommit ut? Kollar ni något speciellt på sto/föl?
Jag ser till att det är rättvända ben och ett huvud på väg ut och att blåsan går sönder som den ska. Sedan är jag så nyfiken att jag brukar kolla könet omgående.

2. Är det något speciellt man ska göra med fölungen som nyfödd, annat än att se till att den reser sig, diar och bajsar?
Jag gör inget annat. Många doppar navelsträngen i jodsprit, men vi gör inte det och har aldrig haft några bekymmer. Kolla extra noga att hingstföl har magen i ordning. Kolla också så att efterbörden kommer ut inom rimlig tid och att stoet ser ut att må bra. Det är lätt att glömma bort henne när man koncentrerar sig på den nya fölisen.

3. Hur snart efter förlossningen kan stoet stå på annat underlag än halm?
Det kan hon väl omgående, men vi fortsätter med halm hela tiden (med tunt spånskikt underst som tar det blöta).

4. Hur snart brukar ni släppa ut sto och föl?
De får gå ut från dag 1, men vi släpper inte stoet förrän efter ett par dagar. Första dagarna håller vi henne och fölet får vänja sig vid ljuset och se sig omkring. Det brukar bli några vändor per dag. Sedan får de gå ut flera korta pass per dag beroende på väder och årstid. Är det kallt i marken vill jag inte att de är ute så länge att de lägger sig.
5. Hur länge åt gången brukar era vara ut till en början?
Första dagen ca 10-15 minuter åt gången och sedan ökar vi på det. Nu går våra ute hela dagen och de är nästan 1 månad gamla.

6. Tar ni alltid ut en veterinär för att undersöka fölet så att det är friskt?
Det har jag aldrig gjort. Skulle bara göra det om jag misstänkte att något var fel.

Ta det lugnt och gör som du känner. Lycka till! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 544
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 292
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka